Este necesar să ne aducem aminte de minciunile ordinare pe care le livrează politicienii.
Dăm un refresh, un F5 la memoria colectivă și ajungem în luna mai 2019, atunci când Galațiul s-a umplut de PSD-iști, nu că nu ar fi plin oricum.
Dar de data asta au venit PSD-iști importanți de la București, în frunte cu ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, ba chiar și de la Bruxelles, europarlamentarul Dan Nica.
Au pus cu toții o schiță pe capota unui Duster guvernamental din care reieșea unde anume se va construi viitorul aeroport în județul Galați.
„Uite aici, dar fix aici va fi viitorul aeroport de la Galați”,
a arătat dumnezeul PSD Galați, Dan Nica, în timp ce se afla în compania fostului ministru al Transporturilor al PSD, Răzvan Cuc, și a președintelui CJ Galați, Costel Fotea (vezi foto deschidere).
De aeroportul de la Galați, promis de toți politicienii în ultimii 30 de ani, s-a ales praful.
Știm: PSD ar fi făcut nu unul, ci 3 aeroporturi la Galați, dacă ar mai fi rămas la guvernare 🙂
Și am putea continua cu glumele, numai că nu suntem la stand-up comedy.
Problema este că PSD, care conduce Galațiul de 30 de ani, a avut suficient timp la dispoziție să facă lobby pentru construirea unui aeroport la Galați.
Nu să facă doar poze de campanie electorală cu planșe pe capota unei mașini.
Iar dacă ar fi să ascultăm și alte opinii, un eventual aeroport la Galați nu ar fi rentabil.
De exemplu, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API), Ionut Ciurea a explicat, în 2019, pentru publicația Ziare.com că un aeroport nu este doar greu de construit, ci și foarte greu de operat. Iar înființarea unui aeroport în Galati nu se justifică, cel puțin în acest moment.
„Ca aeroportul sa meargă, cineva trebuie să îți genereze trafic. Cu alte cuvinte, trebuie să ai pasageri care să zboare des. Și aici contează mult modul în care e structurată economia locală.
De ce se zboară mult din Cluj? Pentru că acolo există un pol IT. Iar mulți IT-iști călătoresc frecvent și în număr destul de mare cu avionul.
Similar, activitatea aeroportului din Iași a crescut, tot datorită faptului că acolo avem un pol IT (chiar dacă e mai mic decât la București, Timișoara și Cluj).
La polul opus, aeroportul din Craiova are ceva probleme de trafic. Și ne întrebăm de ce, că doar la Craiova avem industrie auto, nu? Ce-i drept, avem. Numai că mulți dintre angajați nu zboară cu avionul. E atât de simplu.
La Galați avem dezvoltare pe domeniul naval și pe siderurgie. Cel puțin în cel din urmă domeniu, în afara unor manageri, angajații nu zboară chiar atât de des. Și atunci, de unde va veni traficul?
Atenție, aici mai e o chestiune destul de interesantă. Când te uiți la numărul total de posibili pasageri, ai zice că vei avea trafic pe aeroport. Să spunem, cu titlul de exemplu, că ar fi 10 pasageri interesați să zboare de la Galați. Bun, ți-ar ajunge să ții aeroportul pe linia de plutire. Dar asta, numai dacă vor cu toții să ajungă într-una sau în cel mult două destinații. Dacă fiecare vrea să zboare în altă parte, deja ai probleme!
Aeroportul nu e autostradă. Nu-l faci, îl inaugurezi și pasagerii pot începe să zboare cu avionul, în sensul și pe distanța dorită. Nu, pe aeroport trebuie să vină companii private, care să investească și să facă transport, cu avioanele. Trebuie să deschizi conexiuni bune.
Sa spunem că eu vreau să zbor de la Otopeni la Bangkok sau la New York. Am câteva opțiuni avantajoase. De regulă, acestea sunt (cu trecere prin aeroporturile din – n.red.) Londra sau Paris. Evident, tehnic vorbind, aș putea să zbor și prin Barcelona. Mi se pare că și sârbii spuneau că vor să deschidă o conexiune cu New York. Dar cât mă va costa să o iau pe la spanioli sau pe la sârbi? Cât nu face! Așa că îmi voi căuta conexiunea mai avantajoasă, prin Londra sau Paris!
Acum, să presupunem că se va deschide o conexiune Galați-Londra. Ce va fi mai ieftin: să zbor direct de la Galați sau să vin cu mașina până la București și să iau de pe Otopeni avionul spre Londra? Direct de la București va fi mai ieftin. Și atunci, de ce să mai fac un aeroport?
Parcă mai bine aș găsi o soluție ca drumul de la Galați la București sau spre alte aeroporturi să fie mai ușor și mai bun”,
a spus Ionut Ciurea, în 2019, într-un interviu acordat publicației Ziare.com.