Peste 5 milioane de lei pierderi în 2021 la Transurb Galați. Dezmăț financiar în casieria firmei, se așteaptă procurorii

In Actual, BugeTun, Local

Când alții își numără recoltele, toamna vine la Transurb cu o recoltă masivă de pierderi. Sume dispărute în numerar și incertitudini pentru angajați, dar mai ales pentru călătorii care vor aștepta prin stații.

Ultima ședință a consiliului de administrație, de la sfârșitul lui august, a semănat spaime printre angajații operatorului municipal de transport în comun Transurb SA fiindcă a atins inclusiv problema restructurării de personal.

Transurb SA, deși a redevenit – după eliminarea maxi-taxiurilor – un monopol de stat, al Consiliului Local, pe liniile de autobuz, troleibuz și tramvai ale Galațiului, nu se poate întreține financiar în lipsa unor subvenții masive de la buget.

După patru ani (2016-2019) cu pierderi uriașe – între 2,1 și 14, 2 (!) milioane de lei anual – Transurb SA a înregistrat un an fiscal 2020 cu 5 milioane profit.

Secretul, ne-o spun mulți, ar putea consta în faptul că, fiind pandemie și trimițând mulți angajați acasă, în șomaj tehnic, Transurb a beneficiat și de 75% ajutor guvernamental pentru plata salariilor, oricum diminuate, ale acelor angajați.

Doar că mulți susțin că cei rămași la muncă au prestat ore suplimentare, acoperind mare parte din sarcinile colegilor lor. Și astfel managementul Transurb, prin acest artificiu – o parte din angajați în șomaj tehnic cu alți angajați preluându-le mare parte din sarcini – a putut obține, cel puțin parțial necuvenit, ajutor de la stat.

În 2021 însă, Transurb dă semne clare că-și va relua trasa financiară de formă mare aducătoare de găuri la bugetul local, de unde vin subvențiile care să o mențină pe linia de plutire când exercițiul financiar rezultă în pierderi de milioane.

Pierderi halucinante pe primele șase luni din 2021 și spectrul reducerilor

Pentru ultima ședință a Consiliului de Administrație (CA), ordinea de zi trebuia să includă trei puncte: un raport financiar pe prima jumătate a anului, procesul-verbal al unei acțiuni de control financiar intern și prelungirea mandatului managerial al lui Dorian Dumitru, cel care a aterizat în funcția de director general al Transurb după ce mulți ani  a condus Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați.

Raportul financiar al Transurb Galați a scos la iveală că, în primele șase luni, societatea a înregistrat pierderi de peste 3 milioane de lei. Pierderi care, culmea, au ajuns, pe final de august, să depășească 5 milioane.

În schimb, de pe ordinea de zi, în nici 24 de ore de la postarea anunțului de ședință de CA, a dispărut punctul privitor la acțiunea de control financiar intern demarată cu mai bine de o lună înainte, la ordinul lui Dorian Dumitru.

Acesta, când a văzut că demersul său va fi trecut sub tăcere sine die – se pare la insistențele lui Vergiliu Vals, directorul din Primărie care se ocupă, între altele, de activitatea Transurb – și-a dat seama că poziția sa în fruntea Transurb ar putea să nu fie una de dorit pe termen lung.

Și, în loc de termenul nelimitat care i se oferise, a scurtat perioada pentru care a acceptat să mai conducă operatorul local de transport la doar patru luni. Adică până la sfârșitul anului.

Mai ales că, din cauza pierderilor, consiliul de administrație a pus în discuție eventuale reduceri de personal – cu vreo 10% în discuțiile inițiale – și, implicit, de diagramă.

Adică, mai pe înțelesul tuturor, scurtări de trasee, reduceri de frecvență a mijloacelor de transport pe anumite trasee și, în general, o prestație mai slabă a Transurb către călători în ciuda faptului că vine sezonul aglomerat, cu începerea anului școlar, sezonul rece în care răbdarea călătorilor în stații se diminuează etc.

Sub presiunea sindicatului, se pare că s-a mers în final pe renunțarea la ținta fixă, de 10% reduceri de personal, căutându-se eventuale soluții de reducere pe cale naturală – ieșiri la pensie.

Și nu trebuie uitat că tot la insistențele sindicatului Galațiul încă mai are astăzi vatmani! Fiindcă, la oprirea tramvaielor pe perioada reabilitărilor de bulevarde și, mai ales, la începutul pandemiei, conducerea Transurb intenționa să se debaraseze de toți cei implicați în transportul pe șine.

Noroc că sindicatul a impus găsirea unor soluții de mutare pe posturi, eventual la dezinfectarea mijloacelor de transport, la control, pe noile troleibuze etc. Altfel, la recenta sosire a noului tramvai, s-ar fi ajuns să nu aibă cine să-l dea jos de pe platformă…

Mai ales în condițiile în care, la Transurb, din cauză că nu s-au plătit taxele de recertificare, școala de vatmani din cadrul operatorului gălățean de transport în comun a fost închisă. Inclusiv sala de cursuri teoretice se pare că a ajuns recompartimentare pentru birouri.

În casieria Transurb a fost vraiște în ultimii doi ani. Cine știe ce-o fi prin conturi!…

Raportul de control despre care pomeneam mai sus relevă o indisciplină financiară crasă în cadrul Transurb.

În doar doi ani analizați, 2019 și 2020, peste 150 de mii de euro au fost scoși în numerar (!) din casieria unității pentru cheltuieli de aprovizionare în baza unor referate pentru achiziții zilnice, mulți dintre acești bani fiind deturnați sau chiar nereturnați!

Adică ditamai societatea pe acțiuni (SA) a Consiliului Local, în loc să facă achizițiile prin virament bancar, organizat, controlat, cumpără piese și consumabile „din piață”, ca un taximetrist ce lucrează pe persoană fizică.

Problema și mai gravă, penală chiar, este că mare parte din acești bani au rămas nejustificați de chitanțe sau, în loc de piese și materiale consumabile, s-au transformat în mese pe la restaurantul Piano sau furnizori de catering.

Veți vedea într-un articol viitor cum însăși directoarea economică, Steluța Lebedov, decontează, timp de doi ani, aproape 7.000 de euro ca să ia masa în oraș, iar directorul general Cadinoiu dădea dispoziție pe la firme furnizoare ca să emită facturi fictive pentru sume scoase din casierie și pe care le-a cheltuit în interes propriu sau nu se știe pe ce.

Asemenea practici, odată revelate în urma unui raport de control, doar într-un oraș cu doage sărite la cap, în care politrucii au acaparat total banul public și firmele municipalității, nu sar lăsa automat cu anchete penale și vinovați trimiși în instanță.

Practic, sub conducerea celor doi directori și cu mâna unui șef de departament, la Transurb, firmă subvenționată gras de la bugetul local, sunt indicii clare că s-a furat din banii gălățenilor.


Dacă vrei să ajuți la supraviețuirea publicației Alternativa – Jurnalism fără mogul, o poți face AICI. Sau dând click mai jos, spre contul de Patreon, pentru donații. Mulțumim.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

One commentOn Peste 5 milioane de lei pierderi în 2021 la Transurb Galați. Dezmăț financiar în casieria firmei, se așteaptă procurorii

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu