Noul director general numit de administrația PSD la Transurb a ajuns să dea vina pe salariile șoferilor pentru situația gravă în care se adâncește pe final de an compania locală de transport în comun a Galațiului. Însă nu suflă o vorbă despre rezultatele controlului financiar intern și faptele descoperite.
Dorian Dumitru – director general pus de majoritatea PSD din Consiliul Local, acționarul majoritar al Transurb SA – nici nu sesizează parchetul vizavi de grozăviile descoperite în modul cum se plimbau banii prin casieria firmei și nici nu adâncește controlul, inclusiv pe achizițiile de consumabile și piese de schimb, gestiunea combustibililor etc.
Cu fostul director general Mihai Cadinoiu „retrogradat” doar în poziția de director de exploatare și cu directoarea economică Steluța Lebedov păstrată în funcție – ambii politruci ai ALDE – actualul director general nu a găsit altă scuză mai bună pentru situația actuală a societății decât salariile șoferilor. Pe care, mai mult sau mai puțin voalat, le consideră cauza risipei financiare din Transurb.
În ediția de luni, 20 septembrie, a cotidianului Viața liberă, Dorian Dumitru – care de 30 de ani tot ocupă funcții de conducere la AFDJ, iar mai nou la Transurb, cu sprijinul urmașilor partidului comunist (FSN, PDSR, iar mai nou PSD) – strecura spre finalul unui interviu în care explica situația Transurb o informație menită aparent să indigneze gălățenii. O penibilă încercare de a-i întoarce pe cetățeni împotriva „ghiftuiților” de vatmani și șoferi de autobuze și troleibuze:
„Un conducător auto câștigă 4.400-4.700 de lei net. Într-adevăr, sunt și neturi de 3.000, de 2.800, dar pentru alte funcții. Eu nu am negat niciodată munca făcută de conducătorii auto, ce le-am cerut tuturor colegilor mei din Transurb a fost să punem umărul, să găsim soluții. Și am căutat să închid robinetul risipei.”
Pe ocolite, veteranul director comunistoid încearcă să ducă în zona alarmantă a risipei salariile șoferilor, uitând că însuși salariul de director al Transurb SA este o risipă. Cel puțin atât timp cât este mai mare decât, de exemplu, cel al managerului public din Primărie, care se ocupă de guvernanța corporativă pentru toate companiile publice ale municipalității.
Dar angajații Transurb – în poza de deschidere, ieșiți recent în stradă umiliți de atitudinea sfidătoare a conducerii vizavi chiar de ei, cei care efectiv aduc banii în societate, și de drepturile lor salariale consfințite prin contractul colectiv de muncă – au dreptul să știe cum se risipesc, de fapt, banii companiei.
Și gălățenii – clienți ai Transurb, cei care adesea își pierd banii în sistemul de ticketing disfuncțional, ce încasează dar nu returnează bilete, și totodată contribuabili din taxele cărora se plătesc nenumăratele subvenții către Transurb – au și ei dreptul să știe cum se conduce compania locală de transport în comun.
Societate pe care consilierii locali, deopotrivă ai puterii și opoziției – responsabili de exploatarea patrimoniului public, adică mijloacele de transport, și de serviciile către comunitate – au uitat se pare să o mai controleze de ani buni. Și iau de bune rapoartele mincinoase sau omisive care li se servesc pe mesele de ședință.
Pe de altă parte, ar fi interesant să aflăm, contribuabili fiind, câți bani ia în mână un șofer de primar, de exemplu. Și câte ore prestează efectiv – pe un amărât de Duster, nu pe ditamai autobuzul.
În cazul șoferilor Transurb, dincolo de faptul că salariile sunt rezultatul negocierilor sindicatului cu conducerea, în liniște, fără mișcări de protest notabile în ultimii ani, sumele par mari doar dacă nu se ia în considerație numărul de ore lucrate.
Nouă, celor de la Alternativa – Jurnalism fără mogul, fiindcă ne-a interesat concret chestiunea, ne-a parvenit un fluturaș.
Avem pe el detaliatul unei salariu net de 4.651 de lei. Acesta constă dintr-un total de 257 de ore lucrate (!) din care 67 de ore în zile nelucrătoare. Adică sâmbete și duminici, când se plătește dublu. Categoria de vechime era maximă (25%), iar 32 din orele prestate în zile nelucrătoare aveau chiar spor 200%.
Practic, un șofer – care trebuie să fie mereu atent la drum, la orar și regularitatea pe traseu, la călători când urcă și coboară, la starea tehnică a mijloacelor de transport care, iată, mai rămân și fără frâne etc. – ajunge să presteze ore cât un paznic. Cum se lucrează la firmele de pază cu munca la gri, care pontează oficial 8 ore 5 zile pe săptămână și, în realitate, își pun angajații în ture de 12 ore lucrate cu 12 odihnă, apoi 12 cu 24, iar 12 cu 12 și apoi 12 cu 48. Mai exact, muncă de aproape 10 ore pe zi cu doar trei zile libere pe lună!…
Mai pe scurt, dacă șoferii Transurb nu ar veni să presteze ore suplimentare cât cuprinde, la care tot conducerea îi cheamă, și ar face strict cele 168-176 de ore normale de lucru lunare, doar în zile lucrătoare, ar câștiga doar salariul tarifar. Fix 3.847 de lei brut. Adică 2.250 de lei net. Și, cu un spor de vechime, de 10-25%, ar veni un 2.500-2.800 de lei net.
Mult, puțin? Discutăm după ce vedem salariile șoferilor de la Primărie, de la Consiliul Județului etc. care măcar nu trag de volanul unor autovehicule de 10 tone la gol și cu zeci de călători în spate!
Dar iată mai jos extrase halucinante din raportul de control făcut la comanda noului director. Fragmente din care reiese cam cum s-a manageriat această companie de transport unde s-a ajuns ca înșiși cei care produc efectiv, datorită cărora intră banii în conturile Transurb, respectiv șoferii, să se căciulească la conducere să fie plătiți corect, conform contractului colectiv de muncă.
Și, atenție!, controlul a vizat, deocamdată strict avansurile luate și sumele returnate în casierie. Nu a privit nici achizițiile de piese, combustibil și consumabile, reparațiile ori întreținerile prin diverse contracte-cadru, licitații sau cumpărări pe loc, nu a privit nici contractele de prestări ale Transurb către terți și încasarea sumelor cuvenite de la aceștia. Doar banii din casierie, în numerar.
Raportul a fost finalizat și înregistrat la Transurb pe 30 iulie 2021 și de atunci nici măcar nu a fost pus în discuția consiliului de administrație, darămite să se mai ia și vreo măsură în urma analizării grozăviilor prezentate.
La pagina 3 (din 19), la ultimul paragraf, raportul menționat trage deja o concluzie gravă:
Principalul „extractor” de sume din casierie este șeful serviciului Administrativ, Petre Enuță. El scoate bani ca avans pentru o rovinietă sau pentru piese, de exemplu, și o parte nu-i mai aduce înapoi sau aduce în schimb chitanțe de pe la restaurante.
De fapt, după cum reiese din raport, „moda” achitării de mese din casieria Transurb pleacă de la conducere direct. Mai exact, în cadru apare mai întâi directoarea economică, Steluța Lebedov, membru marcant al ALDE alături de, evident, Mihai Cadinoiu, directorul general al Transurb din ultimii doi ani, de până la Dorian Dumitru.
Din informațiile noastre, Roxana BRM este o firmă care asigură mâncare la pachet/catering, dar Dictyna este, de fapt, numele firmei care deține vestitul restaurant Piano, din centrul Galațiului, de la Potcoava de Aur.
Paguba creată este clară conform raportului de control, Steluța Lebedov a mâncat de aproape 7.000 de euro din banii Transurb în 2019 și 2020, plus dobânda legală la zi.
Practic, timp de doi ani, 2018 și 2020, însăși directoarea economică a luat masa în oraș, cum se spune, pe banii Transurb, cheltuind pentru asta „doar” vreo 7 mii de euro. Plus dobânda legală adunată între timp, după cum subliniază raportul.
Și să nu credeți că Enuță, șeful serviciului Administrativ este vreun creier spălat care nu știe ce face. Dimpotrivă, noi am aflat că n-ar fi la primele „fapte” de acest gen. Ba chiar a trebuit să vină cu niște bani de-acasă să mai astupe niște găuri din casierie și pe vremea vechii conduceri, a directoarei Genica Totolici, impusă la conducerea Transurb de avatarul ALDE, PC-ul lui Durbacă.
În paranteză fie spus, „ilustra” fostă directoare, sub care firma a început anii de pierderi ce au ajuns și la 5 milioane de euro în 2018, este astăzi unul dintre „cadrele” recuperate de PNL Galați. Între timp, a ajuns șefă de Relații cu Clienții la Electrica Brăila, până se mai estompează ecourile „personalității” sale manageriale prin Galați.
Directorul administrativ al Transurb, Petre Enuță, luat la întrebări de auditoarea care a condus acțiunea de control din iulie acest an, dă vina pe relația de subordonare pe care o are vizavi de managementul superior, adică directorul general din perioada 2018-2020, Mihai Cadinoiu, și directoarea economică Steluța Lebedov.
Și, în episodul următor, veți vedea ce „plastograf patentat” – vorba lui Caragiale – era însuși directorul general Mihai Cadinoiu, superiorul Steluței. Cum jongla el cu facturile făcute pe genunchi, prin telefon, cum „lungea” ordinele de deplasare, însă și cum un contabil investigator tenace merge până în pânzele albe.
Și, fiindcă tot am amintit de pânze, pentru Cadinoiu nu-i problemă dacă Transurb intră la apă: el are barcă și Transurb avea bani la îndemâna lui!…