Modernizare cu zone confuze! De 20 de ani șefă la banii europeni, Luminița ce pesedeul marilor tunuri păzește?

Numai la Galați este posibil să se semneze un contract cu finanțare europeană și abia apoi să se decidă ce se face cu banii accesați.

Iar despre acest lucru ar trebui să dea socoteală Luminița Mihailov, directoarea generală a Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud-Est de prin 2000 încoace.

Când a venit la Galați să semneze în cadru festiv contractul de 21 de milioane de euro pentru modernizarea străzilor Suderurgiștilor și 1 Decembrie 1918, Luminița Mihailov era foarte bine informată și în mare formă.

Fiindcă am îndrăznit să întrebăm dacă, în cadrul proiectului, se vor tăia copaci și câți, doamna – ce pare că a aterizat de pe băncile facultății direct în postura de directoare a ADRSE – ne-a explicat foarte doct spre iritat cum „proiectul este avizat la Mediu, Mediul nu ne dă aprobare în țara asta dacă ce tăiem nu plantăm în altă parte” (la minutul 2:20 din videoul postat mai jos), dar mai ales despre cât de clar este proiectul și ce obiective magnifice și implacabile are. Să ascultăm, de la minutul 5:03:

„Să ne înțelegem. Aceste proiecte pe care le-am semnat astăzi (23 aprilie 2019, n.n.) sunt gândite într-o complementaritate în cadrul planului de mobilitate. Finalul acestui plan (…) este scăderea emisiilor de carbon în oraș. De ce finanțează Uniunea Europeană cu zeci de milioane de euro acest exercițiu? Pentru că avem o problemă în Europa. Și atunci finanțăm străzi pentru transportul public, finanțăm și mijloace de transport public. Galațiul are, din câte știu, licitație pentru cunpărare de tramvaie. Nu cumpărăm tramvaie ca să mergem pe oriunde. Deci, vom finanța linii de tramvaie – avem aici 4-5 kilometri pe care le reabilităm (…) Banii ăștia s-au dat într-o logică de finanțare ca să încurajăm transportul nepoluant, transportul electric, să scădem poluarea în orașe și să descurajăm transportul cu mașinile noastre personale.

Așadar, iată cât de precise sunt obiectivele pentru care ne dă Uniunea Europeană o cârcă de bani, după cum susține doamna directoare de la Agenția regională care se ocupă cu supravegherea cheltuirii de bani europeni

Deci nu merge cu chestii vagi, totul este pe proiect, totul e în scopuri clare și cu rezultate precise. Măi să fie! Atâta doar că, în România, din câte știm noi, de distribuirea sumelor din fondurile globale europene se ocupă niște români, iar controlul nu este exercitat de OLAF, ca în toate celelalte țări din UE, ci s-a inventat o struțo-cămilă locală, numită DLAF, care de multe ori le-a ținut spatele, în special pesediștilor, până s-a ajuns la chestii grave de a intervenit OLAF-ul și s-a lăsat cu sancțiuni majore, de 25% din sumele plătite și cheltuite inadecvat ori pur și simplu evaporate, sancțiuni plătite însă scump de la buget. Adică din banii cetățenilor.

Pentru reabilitarea Siderurgiștilor-1 Decembrie 1918, se iau bani UE doar pe vorbe?

Fiindcă, dacă ar fi existat un proiect, adică un desen tehnic la cote și cu listă de materiale, manopere, cantități etc., cum ar mai fi fost posibil ca primarul Pucheanu să lanseze pe Facebook sondajul de mai jos prin care să se decidă dacă pe benzile 1 ale celor două străzi se vor face parcări sau vor rămâne benzi de trafic?

Păi, băi nene, nu poți să te uiți în proiect? Acolo ce scrie? Să nu ne spui că la 12,5 milioane de euro pe kilometru liniar de stradă reabilitată nu aveți proiect clar până în cele mai mici amănunte.

Sau ditamai primarul ia cetățenii la mișto, lăsându-i să creadă că părerea lor contează când, de fapt, totul este stabilit în cele mai mici amănunte?

Păi, n-ai stabilit, bre, cu tanti Mihailov de mână la masa debordând de bani europeni, că faceți cale transportului nepoluant și-l descurajați pe cel cu mașinile personale?

Noi ne-am manifestat de la bun început neîncrederea în acest proiect, în special când am auzit suma colosală ce va fi plătită pentru 1,6 kilometri liniari de stradă, fie ea și bulevard cu linii de tramvai. Fiindcă doar atâția sunt între Casa Roșie (a Științei și Tehnicii pentru Tineret, de la intersecția Siderurgiștilor cu Gh. Asachi) și până la Piața General Henri Mathias Berthelot (Micro 40).

O brăileancă mai de neclintit decât Bunea Stancu?

De unde scoate doamna Luminița Mihailov „4-5 kilometri” de linii de tramvai? Ce brașoavă este asta, ținând cont că doamna este din Brăila? Păi, ca să vedeți până unde merg dezinformarea și umflarea cifrelor, din însumarea șinelor individuale. Ca și cum tramvaiul ar putea merge și într-o rână, pe o singură șină, sau doar dus ori retur…

Unde era doamna Luminița Mihailov când fondurile europene accesate pentru, de exemplu, modernizarea Ambulatoriului Spitalului de Pneumoftiziologie, Modernizare Spitalul de Obstetrică şi Ginecologie din Brăila erau dirijate de Gheorghe Bunea Stancu către „trei firme agreate, în speţă cauzându-se un prejudiciu în valoare de 2.924.817,60 lei în dauna bugetului Consiliului Judeţean Brăila şi vătămarea intereselor legitime ale unui număr de patru societăţi comerciale descalificate în mod discriminatoriu de la procedurile la care s-au înscris”? Evident, tot acolo, în fruntea Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Est.

Să nu uităm că tot această agenție a supervizat și reabilitarea Grădinii Publice din Galați – sub directa îndrumare a city managerului ulterior viceprimar Florin Popa unde băncile au rezultat de vreo 7-8 ori mai puține ca în proiect, unele alei au dispărut, betonul amprentat colorat a fost înlocuit cu gresie, iar gresia cu asfalt. Dar a supervizat și parcul Rizer unde, pe milioane de euro, se cârpea gardul vechi din beton în loc să se facă altul nou – noroc c-a sărit presa cu gura. Ba a mai supervizat superba Agenție și reabilitarea Oțelarilo-Stadionului-Frunzei-Gh. Asachi, cu 4,5 milioane de euro pe km liniar și trafic periculos în lipsa unor semafoare pentru pietoni, cu benzile de cicliști înfipte în stâlpi și lăsând pietonii fără trotuar pe Frunzei.

Apropo, ca fapt divers, doamna Luminița Mihailov l-a supervizat aproape 10 ani și pe ilustrul actual director din Primăria Galați Cristi Marian Ochiu, care a lucrat ca manager de proiect la Agenție între ianuarie 2009 și martie anul trecut.

Vom reveni curând și consistent pe subiect, vă dați seama ce suculență poate avea un proiect de 21 de milioane de euro la nici doi kilometri unde, cu contractul de finanțare semnat, primarul încă ne mai întreabă dacă vrem parcări sau benzi de trafic fluent.


Află în acest link cum poți să susții financiar activitatea publicației independente „Alternativa – Jurnalism fără mogul”.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Exit mobile version