Se alege praful de Aeroportul Galați – Brăila. Autoritățile dau înapoi: „Să vedem de unde facem rost de 500-600 de milioane de euro cât ar putea costa aeroportul”. De 10 luni „se lucrează”: se măsoară viteza vântului și se fac studii și expertize

In Actual, Local, TraficChin

Autoritățile din Galați au renunțat la tonul optimist cu care vorbeau despre realizarea mult visatului Aeroport Galați – Brăila. Lipsa finanțării, despre care Alternativa – Jurnalism fără mogul a scris încă de acum 9 luni, a început să fie invocată și de cei responsabili pentru construirea aeroportului. Deocamdată, chipurile se lucrează la studiul de fezabilitate, dar fără suma necesară finanțării aeroportului, întreg proiectul va deveni simplă maculatură.

Președintele Consiliului Județean (CJ) Galați,Costel Fotea (PSD), cel care anul trecut, în decembrie 2022, deborda de optimism cu privire la construirea, după 30 de ani, a mult visatului aeroport în zona Galați – Brăila, a început să dea înapoi, ba chiar să fie sceptic în legătură cu finalizarea acestui proiect.

Prezent astăzi (miercuri) în studioul Pro Lider FM Galați, președintele Costel Fotea a fost întrebat dacă se mai lucrează la studiul de fezabilitate care, în treacăt fie spus, a fost atribuit în decembrie 2022 și trebuia să fie gata în termen de 9 luni, adică la sfârșitul lunii septembrie 2023.

„Se lucrează (la studiul de fezabilitate – n.red.). Experții lucrează la tot felul de expertize. Fac studii geo, măsoară viteza vântului, verifică zonele de arii protejate… gândacii, păsările. Eu nu mi-am imaginat niciodată că un astfel de proiect poate fi atât de amplu. Cred că undeva la sfârșitul acestui an (2023 – n.red.) sau la începutul anului viitor vom avea studiul finalizat”,

a spus Costel Fotea, la Pro Lider FM.

Problema nu este însă finalizarea studiului de fezabilitate și a celorlalte studii  – geotehnice, geoelectrice și seismice – ori de măsurare a rezistenței solului, ci faptul că proiectul construirii Aeroportului Galați – Brăila nu are nici acum finanțare.

Autoritățile din Galați și Brăila, inițiatoarele acestui proiect mult visat de gălățeni și brăileni, de 33 de ani încoace, nu pot spune nici după 10 luni de la începerea forajelor în comuna Braniștea (locul ales pentru ridicarea aeroportului) de unde anume vor lua banii pentru a face aeroportul.

„În paralel (până când va fi gata studiul de fezabilitate – n.red.), căutăm sursă de finanțare. Dar dați-mi voie să spun toate lucrurile astea când vorbim despre ceva cert. Că nu e atât de ușor să găsești o sursă de finanțare de 500-600 de milioane de euro. Cred că la această sumă o să ajungem…”,

a precizat președintele CJ Galați, Costel Fotea.

Suma avansată de Fotea nu doar că este mare. Este exagerat de mare prin comparație cu costurile altor aeroporturi din țară.

De exemplu, aeroportul de la Ghimbav (Brașov), inaugurat în iunie 2023, a costat 140 de milioane de euro.

Aeroportul de Galați, dacă va fi construit vreodată, ar urma să coste de patru ori mai mult decât cel de la Brașov, potrivit președintelui Fotea.

Dar câți „de-alde Buzatu” vor fi mufați la bugetul aeroportului, de va ajunge să coste 500-600 de milioane de euro?!

Reamintim că numai studiul de fezabilitate pentru construcția Aeroportului Galați – Brăila costă aproximativ 36,5 milioane de lei cu TVA, adică 7,3 milioane de euro, potrivit capital.ro.

Aproximativ 60% din această sumă va fi suportată din bugetele CJ Galați și CJ Brăila, instituții conduse de PSD-iștii Costel Fotea și Francisk Chiriac (ambii PSD).

Guvernul României a precizat, în decembrie 2022, că va aloca numai 15 milioane de lei pentru studiul de fezabilitate și studiile asociate, așa că diferența până la 36,5 milioane de lei va trebui asigurată în solidar de județele Galați și Brăila.

Contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a fost atribuit asocierii formate din SC Aduro Impex SRL (lider asociere) & SC Tecno Engineering 2C SRL & SC WE Project Engineering SRL și cuprinde nu mai puțin de 17 entităţi, printre care şi Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi.

Pe lângă studiul de fezabilitate, asocierea formată din 17 firme se va ocupa şi de proiectarea celor două terminale ale aeroportului, a instalaţiilor electrice şi de alarmare la incendiu sau a pistelor aeroportului.

Așadar, aeroportul se află deocamdată în faza de studii și măsurători, fază care costă 7,3 milioane de euro, peste 60% din această sumă fiind alocată din bugetele județene ale Galațiului și Brăilei.

În ceea ce privește finanțarea, e limpede că Guvernul României nu își permite să acopere de la buget o asemenea investiție estimată la 500-600 de milioane de euro

Nici atragerea de fonduri europene pentru construcția aeroportului nu este o opțiune, pentru că UE nu mai alocă bani pentru astfel de proiecte.

Prin urmare, în goana lor după imagine, autoritățile din Galați și Brăila au pus încă o dată căruța înaintea boilor, alocând peste 20 de milioane de lei (4 milioane de euro) pentru studiul de fezabilitate privind aeroportul, fără să identifice mai întâi o sursă de finanțare pentru acest proiect.


Urmărește faramogul.ro și pe Google News


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să ne ajuți să continuăm, ne poți face o donație dând click AICI. Sau poți da click mai jos, spre contul de Patreon al ALTERNATIVA – Jurnalism Fără Mogul. Mulțumim!

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

One commentOn Se alege praful de Aeroportul Galați – Brăila. Autoritățile dau înapoi: „Să vedem de unde facem rost de 500-600 de milioane de euro cât ar putea costa aeroportul”. De 10 luni „se lucrează”: se măsoară viteza vântului și se fac studii și expertize

  • zona are nevoie de autostradă, nu de aeroport…
    cu autostradă fac 2 ore pân’la Otopeni (1,5 ore pân’la Bacău sau Kogălniceanu), de unde am legături către toată lumea
    cu aeroport, pierd 1,5 ore cu controlul inițial, numai să zbor pân’la otopeni, că legături externe din galați nu vom avea…

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu