Protestul „samataximetriștilor” a dat roade! Paharul prea plin a rămas însă, umplut de colaborarea cu o încrengătură de firme ciudate

In Actual, ClientiCaptivi, Local

Protestul șoferilor-proprietari de mașini de la Samataxi, dincolo de nemulțumirea vizavi de creșterea tarifului de colaborare, are multe alte abuzuri la bază.

Peste 100 din cele 400 de mașini Samataxi s-au adunat astăzi, 1 iulie, de la ora 12, pe aleea către stadionul Dunărea. Taximetriștii au decis să oprească lucrul fiindcă firma a decis creșterea unilaterală a „tarifului de colaborare” de la 310 la 400 de lei lunar.

Aceasta este taxa ce trebuie plătită pentru fiecare mașină înscrisă aplicației și arondată dispeceratului Samataxi. Un brand despre care „samataximetriștii” cu vechime susțin că a fost ridicată eminamente prin munca și seriozitatea lor. Iar șoferii-proprietari de mașini susțin că mărirea de tarif le-a fost anunțată sec, prin stație, la ora 11 „noaptea, ca hoții”.

Șoferii-proprietari de mașini, fie că au fost prezenți la adunarea ad-hoc de pe aleea către stadionul Dunărea, fie că pur și simplu s-au retras pe la casele lor, s-au ținut tari pe poziții. Din câte au reușit să se organizeze între ei, taximetriștrii Samataxi susțineau la orele protestului, când canicula ardea mai abitir, că doar vreo 20-30 de „spărgători de grevă” mai activau pe traseu.

Iar dovada că impactul a fost mare între călători și, în general, pentru imaginea mărcii Samataxi a venit după numai vreo patru ore de absență de pe străzi. Li s-a transmis că tariful de colaborare rămâne (cel puțin deocamdată) același, adică 310 lei pe lună.

În condițiile în care, pentru un salariu declarat la minimul pe economie, un taximetrist trebuie să plătească statului alte 800 de lei lunar, pe lângă ratele mașinilor și asigurare CASCO, inspecții tehnice de două ori pe an, combustibil, reparații, consumabile, 700 de lei pe an taxa de licență, 120 cea de transport, peste 800 de lei asigurare RCA etc. În plus, după cum ne-au spus mulți dintre „greviștii” cu care am discutat, chiar dacă mașina este indisponibilizată temporar, proprietarul tot trebuie să plătească firmei care asigură dispeceratul și aplicația mobilă 100 de lei lunar „taxă de publicitate”, ba mai sunt și „suspendați” șase ore dacă ratează o comandă sau chiar 24 de ore dacă iau din greșeală de la bordură un client fără să știe că respectivul chemase deja prin comandă un alt taxi Samataxi.

Pe de altă parte, Samataxi este cel mai mare brand de taxiuri din Galați, cu peste 400 de mașini, spre deosebire de firmele concurente care au între câteva zeci și sub 200 de taxiuri.

Samataxi, o altă afacere cu cântec?

Spunem doar brand fiindcă în spatele său noi am găsit o firmă neplătitoare de TVA (cea înscrisă pe majoritatea portierelor), rulaj spre 50 de mii de euro, medie de șase angajați și pierderi de două până la șapte mii de euro în jumătate din cei opt ani de activitate.

Și am mai găsit o firmă – despre care „samataximetriștii” ne-au spus că a început să apară pe unele portiere de taxi – cam cu același profil: rulaj ținut în frâu sub 50 de mii de euro, neplătitoare de TVA (evident!), medie de 4-5 angajați, pierderi de patru-șapte mii de euro pe mai bine de jumătate din cei cinci ani de activitate.

Interesant este că ambele firme apar ca având același administrator și același obiect de activitate – activități de telecomunicații prin rețele fără cablu (exclusiv prin satelit). Într-una din firme, acționar este un bărbat ce poartă numele de familie al administratorului, într-alta mai apare și o femeie în acționariat, cu același nume de familie ca al primilor doi.

Conexate cu aceste firme sunt alte trei firme neplătitoare de TVA și având același obiect de activitate – activități ale agențiilor de publicitate. Într-una, acționarul comun din firmele de comunicații mai sus este administrator și coacționar cu femeia ce apare coacționar într-una din firmele de comunicație. Într-altă firmă de publicitate, acționarul comun al firmelor de comunicații este coacționar cu o altă doamnă, ce nu îi poartă numele de familie, dar îndeplineșe și funcția de administrator. În a treia din acest set de firme de publicitate, persoana ce pare din afara familiei omniprezente de până acum (sau poate doar o fiică măritată sub alt nume) este administrator și acționar unic. Firmele de publicitate înregistrează profituri aproape egale cu rulajul tinzând spre 50 de mii de euro anual și au zero angajați în cei patru, doi, respectiv un an de activitate…

Gândiți-vă totuși că, la 310 lei de la 400 de taxiuri lunar rezultă peste 300 de mii de euro încasați anual. Îți cam trebuie vreo cinci firme ca să te strecori pe sub suma maximă de rulaj (cifră de afaceri) peste care o firmă trebuie să înceapă să plătescă TVA… 

Nouă ni s-a părut foarte interesantă „harta” acestei afaceri ce transportă și pe de altă parte hrănește zilnic mii de gălățeni. De aceea ne vom ocupa îndeaproape de subiect și vă ținem la curent de cum mai aflăm amănunte. Poate chiar de la Primăria și Consiliul Local care, în numele cetățenilor, reglementează și controlează transportul public inclusiv în regim de taxi. Activitate ce ar trebui să presupună mult mai mult decât propunerea și votarea cu voioșie a unei creșteri de aproape 80% a tarifelor admise pe kilometru, nu?

Mai jos, în film, aveți câteva impresii și date notate la cald, imediat după discuția cu taximetriștii care protestau.


Află în acest link cum poți să susții financiar activitatea publicației independente Alternativa – Jurnalism fără mogul.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu