S-a bifat încă o strategie a nimicului de administrație de Dunăre de jos

In Economic, Local

Teoretic, orice  Seminar derulat în cadrul campaniei de informare despre Strategia UE pentru Regiunea Dunării nu are cum să strice, ba, mai mult, face poporul dornic de politici liberale și dezvoltare – pe plusvaloare, nu pe consum – să dea năvală la interes. La Seminarul pe tema „Strategia UE pentru Regiunea Dunării” treburile n-au fost deloc așa. Practic, iarăși am văzut desfășurându-se la  Sala de ședințe a Consiliului Județean Galați, Str. Eroilor nr. 7 o adunare la o ședință de platitudini și plictis în grup, pe temele obosite și prăfuite ale fondurilor europene, destinate celor de pe malul Dunării, dar care sunt împărțite după hachițe și țicneli, numai de valurile de migrație de clienți politici din fruntea ministerelor știute

Carevasăzică, fu caravană cu trimiși de la ministere să informeze poporul. Popor puțin, specialiști și mai puțini

De la ministere au venit niște coordonatori, directori și reprezentanți ca pentru un județ ca Galațiul, undeva pe la marginea Europei. „Evenimentul” a fost  organizat de Ministerul Afacerilor Externe al României în colaborare cu Consiliul Județean Galați, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene. În anunț era vorba de o întâlnire la vârf, în teren nu chiar. Mahării banilor de la Galați au simțit că e o vorbăreală ca să fie, și au tulit-o care pe unde avea treabă. Dovada interesului minor a fost dată de nivelul de rangul doi al reprezentării: în locul lui Costel Fotea, președinte de CJ, a vorbit madam manager country (!) Doina Cucu, în locul Primarului Ionuț Pucheanu a vorbit managerul public Marius Humelnicu, iar în locul unei sumedenii de directori de instituții cu activitate la Dunăre au venit Primarii de la Liești și Jorăști și niște funcționari care au luat notițe.  A spus câteva chestii de ultimă reprezentație Prefectul Gabriel Panaitescu, și apoi au trecut la o multitudine de bla bla, lalala și olala-uri trimișii ministerelor, Ionuț Sandu și Radu Gorincioi.

Am aflat cam totul despre ce nu privește dezvoltarea specifică portuară a Galaților

Finanțări de 388 milioane euro prin Strategia Dunării stau gata să fie accesate, prin proiecte de creştere a eficienţei energetice a clădirilor publice şi rezidenţiale, pentru valorificarea patrimoniului cultural, pentru revitalizare urbană, modernizare drumuri judeţene şi  pentru dezvoltarea turismului, pentru problemele de mediu; timp este berechet – finalizare până pe 31 decembrie 2023; managerii de la Galați au bătut șaua pe proiectele lor de portofoliu – consolidarea Falezei Dunării din Galaţi, dezvoltarea turismului şi modernizarea şoselei de centură a municipiului Galaţi; Prefectul a amintit de  modernizarea navigaţiei şi porturilor dunărene, revigorarea industriei piscicole, protejarea mediului etc.; câteva vorbe au fost spuse și despre dezvoltarea bazată pe cunoaştere şi inovare în regiunea Dunării;

Ce să fie strategic la Galați: să faci infrastructură ca să ai dezvoltare sau invers?

Noroc că în sală erau și doi oameni necomplexați și nonconformiști, care fără a fi războinicii capitalismului românesc, au risipit somnolența prezentării triumfale a movilei de bani pe care am putea urca.

Tudorel Bogos, președintele Asociației Armatorilor și Operatorilor Portuari din România și Marian Filimon, președintele PIMM Galați au zdrăngănit niște clopoței a trezire. Seminarii și forumuri avem gârlă, dar Portul Multimodal și infrastructura portuară sunt doar intenții?

Marian Filimon: „ E frumos că vorbim despre Dunărea, avem o ancoră financiară, dar ne înecăm la mal – traficul pe Dunărea scade catastrofal, investițiile portuare sunt nesemnificative, flota este învechită, de dinainte de 89, privații nu pot capitaliza, nu se pot dezvolta fără cofinanțare, dacă fondurile UE nu sunt destinate pentru așa ceva. Cum să faci Strategie a Dunării fără investiții portuare și fără modernizare flotă? Sunt chestiuni care țin de ministere și reprezentanții de la Bruxelles. Ne-au prezentat posibilitățile de finanțare, dar noi rămânem cu insuficiența finanțării. Pentru Portul multimodal am cerut 120 de milioane de euro, și au repartizat doar 80, dar avem efectiv numai 40 de milioane. Dacă ne apucăm de investiție, cum facem rostul de restul? Trebuie altă linie de finanțare? Pe vremea tehnocraților a fost accesare rușinoasă de fonduri, anul acesta este la fel de rușinoasă și mă întreb dacă și al treilea an nu va fi la fel.

Nu mai vorbesc de birocrația din România, care respinge totul pentru niște virgule uitate, sau pentru un cuvânt greșit. Este o birocrație descreierată, luptăm noi împotriva noastră! Alocările bugetare pentru cofinanțare sunt în neconcordanță cu nevoia, e dezechilibru. În bugetul UE pentru 2018 sunt trei priorități: creștere economică, creșterea numărului locurilor de muncă și siguranța cetățeanului. La noi, s-a mărit bugetul cercetării, dar tot suntem pe ultimul loc în UE, din 2007 și până acum. Cum să facem creștere economică fără inovare – cercetare? Ne dezvoltăm pe consum? De unde ne iese plusvaloarea?”

Tudorel Bogos: „E frumos să vorbești despre navigabilitate pe Dunărea dar realitatea din teritoriu este cu totul alta. Eu am o adresă depusă la ministerul de externe de trei luni, și nu am primit nici un răspuns. Bulgaria ia președinția Comisiei Europene de la 1 ianuarie, dar nu poate rezolva navigabilitatea pe sectorul de Dunăre care le revine. De ce se uită că Portul Galați este cel mai mare de pe Dunăre, și tot aici este cea mai mare flotă de pe Dunăre? Vorbim de Strategia Dunării fără să luăm în seamă ce înseamnă Portul? Nu au venit aici cei care administează portul…Se investește într-un nou coridor, foarte frumos, dar nu va avea nicio valoare dacă Terminalul Multimodal nu se  va construi.

Dv, de la minister, ați tăiat din fondurile propuse pentru acest terminal. Ați omis să spuneți câți din banii alocați îi repartizați pentru mediul bugetar și câți pentru privat. 10% sau 5%?  Nu putem vorbi de oraș european puternic care să nu aibă port extraordinar de dezvoltat. Din 90 și până acum, navigația pe Dunăre a pierdut 15 milioane de tone transportate. Nimeni de la minister nu vine să ne consulte și pe noi, operatorii portuari? Niciodată nu vine statul să propună unui port să-i facă un cheu. Ce facem, rămânem la realitățile din reportajul „Un fluviu de prostie”? Viena are infrastructură și are și turiști. Are ce să arate… Că dacă am raporta starea mediului de pe Dunărea de la noi, ar trebui închisă navigația!”

În rest, la Seminarul caravană prin cele 12 județe cu Dunăre în dotare, a curs cu scuze, justificări, pretexte și diverse abureli. Nimic despre protecția biodiversității, renaturarea bazinului Dunării, Canalul Prut-Vistula, semnalizarea pe Dunăre sau canalele de deversare și protecție contra inundații. Poate la următorul seminar vor avea mai mult noroc clienții contributori de la Dunărea de Galați…

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu