România are doar 4 cm. de autostradă pe cap de locuitor! #Șîcu banii luați, și fără autostrăzi construite

România înregistrează un record nedorit în rândul țărilor din Uniunea Europeană, în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă dați în folosință. Până și bulgarii ne-au întrecut la acest capitol, vecinii de la sud având aproape la fel de mulți kilometri de autostradă ca noi, cu o populație la jumătate față de România.

În februarie 2019, România avea 806 kilometri de autostradă construiți. Și de atunci nu s-a mai inaugurat nimic, în afară de metrul de autostradă construit, simbolic, de afaceristul Ștefan Mandachi, la Suceava, în cadrul protestului #Șîeu.

Asta înseamnă că, la o populație de 20 de milioane de locuitori (dacă om mai fi atâția), România are doar 4 cm. de autostradă pe cap de locuitor.

Calculul este simplu: 1 kilometru de autostradă înseamnă 1000 de metri de autostradă, adică 100.000 de centimetri de autostradă. Înmulțit cu 806 de kilometri de autostradă, cât are România în acest moment, rezultă 80.600.000 de centimetri de autostradă. Împărțim 80.600.000 la 20.000.000 (populația României) și obținem 4,03 cm. de autostradă pe cap de locuitor.

Munți de bani pentru „hârtii” și „documentații”

E puțin, jenant de puțin. În 1989, România avea construiți 125 de kilometri de autostradă. De atunci au trecut 30 de ani, iar ritmul construirii de autostrăzi a fost de melc.

În schimb, România a cheltuit munți de bani pentru “hârtiile” și “documentația” necesare realizării autostrăzilor.

Astfel, potrivit publicației Libertatea, numai între ianuarie 2010 și decembrie 2014 statul a plătit 18.941.298 de lei pentru “hârtii” referitoare la proiecte importante de infrastructură. Printre acestea se numără studii de fezabilitate, elaborarea de planuri urbanistice generale, proiecte tehnice ori documentații de atribuire. Banii au venit de la bugetul de stat, de la Fondul European de Dezvoltare Regională sau de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Apogeul risipei de bani pe autostrăzi fantomă sau construite în bătaie de joc a fost de-acum celebra autostradă Bechtel, care a costat statul român 1,5 miliarde de euro, în sumă fiind cuprinse și penalitățile.

Iunie 2004: prim-ministrul Adrian Năstase anunță triumfător începerea lucrărilor la autostrada Bechtel

România a reușit contraperformanța să plătească 15,6 milioane de euro pentru fiecare kilometru de autostradă construit de Bechtel, adică o sumă de 3 ori mai mare decât prețul pieței. Autostrada ar fi trebuit să aibă 415 kilometri, de la Brașov la Borș, însă au fost construiți numai 52 de kilometri.

În 2013, România a reziliat contractul cu Bechtel și a acceptat să plătească americanilor despăgubiri de 37,5 milioane de euro. S-a estimat că acest contract cu Bechtel a produs un prejudiciu de 500 de milioane de euro statului român, cam cât va costa Podul peste Dunăre de la Brăila.

Opinia publică așteaptă în continuare desecretizarea contractului Bechtel, semnat, în 2003, de Guvernul Adrian Năstase (PSD).

În 30 de ani, România a reușit să dea în folosință doar 681 de kilometri de autostradă. Asta înseamnă cam 22 de kilometri pe an. Ca o comparație, China a reușit să construiască în numai 6 luni o autostradă de 135 de kilometri, într-o zonă muntoasă.

Autostrada de 135 de kilometri din China, construită în numai 6 luni. Sursa foto: wall-street.ro

Și încă o comparație, ca să ne dăm seama cât de departe suntem de lumea civilizată: în timp ce România are doar 806 kilometri de autostradă, în Spania există 17.000 de kilometri de autostradă. Ungaria, care este două ori și jumătate mai mică decât România, se laudă cu aproape 1.800 de kilometri de autostradă iar exemplele pot continua.

Cu doar 4 cm. de autostradă pe cap de locuitor, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rețeaua funcțională de autostrăzi. Și sunt slabe speranțe că în următorii ani situația se va îmbunătăți.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Exit mobile version