Cum le-a reușit „puciul” prețurilor la pompe, pas cu pas. A fost doar MOL sau chiar OMV Petrom a dat ajutorul decisiv? Ce nu ne spune Consiliul Concurenței | GALERIE FOTO

In Actual, National, NePriveste

Pare o glumă când într-o țară pretins europeană autoritățile – în frunte cu Președintele – susțin că ditamai creșterea de aproape 10% a prețului la carburanți într-o singură zi a pornit de la o biată benzinărie privată dintr-un orășel de graniță. O glumă proastă par a fi înseși autoritățile în această țară.

O analiză atentă a aspectelor survenite cronologic pe piața carburanților ne indică faptul că MOL nu a fost singură în operațiunea de „săltare” a prețurilor la pompă. Iar autoritățile doar s-au prefăcut a fi luate prin surprindere așa cum acum se prefac că le pasă și iau măsuri punitive contra celor care par să facă speculă fără nicio rușine pe spatele românilor.

De remarcat că, până la această oră, Consiliul Concurenței nu a dat nicio explicație. „Previziunile” și asigurările date de ministrul Energiei, Virgil Popescu, s-au dovedit a fi ridicole. Iar amenzile totale date până acum – de nici 75 de mii de euro în total (o limuzină mai acătării) – sunt praf în ochii contribuabililor pentru a masca „cointeresarea” bugetului de stat în a-și încasa partea leului din niște prețuri mai umflate ca porcul.

Adevărata cronologie

Adevărata cronologie a atacului dat concertat asupra prețurilor la carburanți a început în dimineața zilei de 9 martie.

Presa relata o creștere a prețurilor la principalele lanțuri – Petrom, OMV, MOL și Luk0il – de la aproximativ 7,15-7,25 lei/litru benzina și cam cu 10 bani mai mult motorina, cât fuseseră cotațiile la stații în ziua precedentă, la peste 7,6, respectiv 7,7 lei/litru.

Un amănunt interesant, observat de majoritatea articolelor din media, a fost acela că Rompetrol rămăsese la prețuri de aproape 7,3, respectiv 7,4 lei/litru pentru benzină, respectiv motorină. Fiindcă așa apărea în aplicația Monitorul prețurilor.

De fapt, așa cum am putut constata și noi în teren, prețurile reale se aliniaseră deja la cotații peste 7,6 lei/litru, ca și ale concurenței, însă, în aplicația de monitorizare, păreau „înghețate”.

La un moment dat, în cursul după-amiezei de 9 martie, stațiile Rompetrol au dispărut din aplicație. Imediat a apărut și panica cozilor de la pompe.

Această panică a fost pusă pe seama prețurilor peste 11 lei/litru afișate de o stație din Beiuș. Povestea este bine-cunoscută: un partener MOL (Desir Impex) care are trei stații în localitatea respectivă a pus la una prețurile de 11,10 lei/litru, iar la celelalte două (partenere Rompetrol) vindea bine-mersi cu aproape 10 lei/litru.

Beneficii de acest fel au înregistrat multe stații partenerii ale lanțurilor majore, în special în marile orașe unde, de obicei, au vânzări mici, dată fiind concurența făcută de înseși stațiile rețelelor de la care cumpără combustibilii. Iată mai jos o coadă formată la un partener Petrom din Galați unde rar sunt clienți fiindcă are prețuri la maximul celor practicate de rețelele OMV, MOL și Rompetrol care au și ele câte două-trei stații în oraș.

Un alt amănunt pe care puțini l-au observat este acela că, încă de la primele ore ale serii, toate stațiile MOL au început să afișeze prețuri uriașe, de peste 8,6 lei/litru benzina și peste 8,7 lei/litru motorina, cu cel puțin 1 leu peste prețurile concurenței, care mai apărea în aplicația Monitorul prețurilor, respectiv cele ale Lukoil, Petrom, Socar și OMV.

Un alt amănunt interesant este acela că presa a reacționat târziu, când deja cozile la stații și situațiile hilare, cu combustibili achiziționați în tancuri de apă, bidoane de murături, PET-uri și chiar saci de plastic, transportați în autovehicule fără autorizație pentru transportul substanțelor periculoase, umpluseră deja România să facă vreun minim gest pentru a combate ilegalitățile.

În schimb, o poziție peste care actualmente se așterne tăcerea uitării complice este aceea a ministrului Energiei. Acesta a ieșit public în sera zilei de 9 martie, afirmând:

„Am discutat cu cei doi mari producători, cu Petrom şi cu Rompetrol, nu există niciun motiv ca să avem cozile acestea. (…) [Românii, n.n.] nu au niciun motiv să fie îngrijorați, deoarece nu o să fie prețuri de 9-10-11 lei. (…) Am o singură informație, vor crește prețurile cu 15 bani”

Minciuna are picioare scurte și lăcomia s-a văzut curând

Având de parcurs peste 500 de kilometri noaptea de 9 către 10 martie, am putut observa cum s-au modificat în realitatea prețurile la pompe.

După ora 22, dispăruseră cozile la stațiile de carburanți. După ora 23 chiar am alimentat cu benzină CO95 la 7,61 lei/litru. Pe drum, însă, am constatat că, începând de la 0:00 a zilei de 10 martie, toate stațiile Petrom au început să afișeze prețul de 7,99 lei/litru atât pentru benzina, cât și pentru motorina standard.

În afară de stațiile MOL care afișau prețurile aberante de peste 8,4 lei/litru, restul concurenței (Rompetrol, Socar, Lukoil, dar și stații independente partenere ale acestora) afișau prețuri între 7,5 (Lukoil) și 7,85 lei/litru la benzina CO95 (și eventual puțin mai mari la motorina standard), inclusiv în locații scumpe de pe autostradă sau Centura Capitalei.

Situația s-a menținut până la primele ore ale dimineții de 10 martie. Am refăcut plinul cu 7,59 lei/litru Nano 95 la Socar, aproape de ora 7:00.

La scurt timp însă, au făcut alinierile la prețurile impuse nu de MOL, ci, după cum se vede, de Petrom. Ele sunt valabile și acum, variind între 7,8 și 8,1 lei/litru la benzina de 95 și 8-8,3 lei/litru la motorina standard.

Așadar, asigurările date de Popescu că va exista o creștere de doar 15 bani/litru au fost o dezinformare sau poate chiar o minciună crasă.

Ce rol a avut OMV Petrom în scumpirea cu peste 10% a carburanților într-o singură zi?

În mod miraculos, la câteva ore cu alinierea Lukoil, Rompetrol, Socar și Gazprom aproape de prețul afișat de Petrom, prețurile MOL au coborât de la 8,5-8,7 lei/litru în zona lui 8 lei/litru, +/- 5-10 bari.

Practic, cu ajutorul prețurilor aliniate la 7,99 ale lui Petrom, în 24 de ore, s-au urcat prețurile la combustibililor în România peste 70 de bani/litru.

Practic, s-a ajuns de la peste 7,25 lei/litru, preț minim, la peste 7,95 lei/litru.

Unii ar putea spune că Petrom a temperat creșterea cu peste 1 leu încercată de MOL. Însă MOL este doar al treilea ca volum de vânzări în România, la mare distanță de Rompetrol care este pe locul 2.

Prețurile identice ale Petrom la benzină și motorină seamănă izbitor cu prețurile plafonate ale MOL în Ungaria, unde Viltor Orban se zbate să nu-i mai scadă provcentele înainte de alegeri

Practic, OMV Petrom și Rompetrol totalizează peste 2/3 din vânzările de pe piață, iar Rompetrol realizează cam 2/3 din vânzările OMV Petrom.

Dar Rompetrol a fost scos din aplicația Monitorul prețurilor, cotațiile sale nemaifiind disponibile pentru comparație. Nici acum nu apare în aplicație!

Pe de altă parte, prețurile afișate de Petrom, aliniate la 7,99 indiferent că vorbim de stațiile scumpe de pe autostrăzi, centrul Capitalei sau ultimul târg de provincie seamănă foarte mult cu alinierea făcută de MOL în Ungaria în urma plafonării dictată de Viktor Orban în Ungaria, pe 15 noiembrie 2021 și prelungită recent până în mai anul acesta, ca să treacă cu bine alegerile.

Mai jos, vedeți o comparație între prețurile MOL din Ungaria de pe 14, respectiv 15 octombrie 2021.

Consiliul Concurenței tace strategic

În urmă cu mai bine de 24 de ore, am adresat câteva întrebări punctuale președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Marius Chirițoiu. Nici acum nu am primit vreun răspuns la acestea. Doar un număr de înregistrare, dar niciun comentariu, cu atât mai puțin vreo explicație.

Așadar, nu știu de ce au dispărut stațiile Rompetrol de pe harta prețurilor din aplicația de monitorizare. Această aplicație a fost plătită cu bani grei de la UE ca să ajute Consiliul Concurenței să-i păzească pe români tocmai de astfel de atacuri speculative la buzunare.

Cu atât mai puțin știm cum a fost posibil ca jumătate de zi, în prima parte a datei de 9 martie să fie posibilă afișarea de prețuri mincinoase în aplicație pentru stațiile lanțului Kazah.

Nu avem o explicație nici pentru prețurile identice actuale ale benzinei și motorinei la Petrom.

Nu știm dacă dl președinte Chirițoiu a participat sau măcar a fost consultat vizavi de discuția pe care ministrul Virgil Popescu susține c-a avut-o, pe 9 martie, după-amiaza, cu „reprezentanții marilor lanțuri de benzinării”. Nu știm nici care este implicația revenirii prețurilor MOL, cu aproape 50 de bani/litru, față de cotațiile afișate la momentul isteriei luării cu asalt a pompelor de carburanți.

Un alt amănunt foarte interesant la care așteptăm explicații este acela că prețul GPL a rămas aproape neschimbat deși gazul petrolier lichefiat este un produs derivat obținut la procesarea petrolului.

Ultima investigație anti-cartel în 2011, Rompetrol a fost în off-side

Toate cele de mai sus ne pot conduce la ideea că, rețeaua MOL nu a fost singură în încercarea de a mări prețurile în România pentru a-și compensa pierderile din Ungaria unde trebuie să vândă cantități raționalizate la prețuri plafonate.

OMV Petrom pare să-i fi dat o mână de ajutor domolindu-i creșterea speculativă de 20% cu o creștere „împăciuitoare” de numai 10%. Aceasta în condițiile în care celălalt mare actor, Rompetrol, pare să fi fost scos de pe piața transparentă pentru ca automobiliștii să nu mai poată face prea multe comparații. Iar autoritățile au dat o mână de ajutor complice prin lipsă de reacție, asigurări mincinoase și, ulterior, prin controale anemice și amenzi simbolice care nu totalizează ca valoare mai mult decât prețul unei limuzine de lux mai acătării.

Să nu uităm că, de fapt, precedenta investigație anti-cartel în domeniul carburanților s-a făcut acum mai bine de 10 ani, în 2011, pentru creșterile din 20087-2008, în preajma crizei. Investigațiile s-au soldat cu amenzi de sute de milioane de euro și unul din marii actori a colaborat în investigație pentru a scăpa de repercusiuni.

Este vorba de Rompetrol, compania de care celelalte se plângeau prin emailuri că nu participa la întâlniri comune…

Să fi fost acesta motivul care, acum două zile, când s-a organizat „puciul prețurilor la pompă”, Rompetrol a fost, practic, eliminată din aplicația de monitorizare, iar clienții au rămas să aleagă preponderent între prețurile speculative ale MOL și cele de aparentă susținere ale OMV Petrom?


Nu lăsa democrația nepăzită și ajută proiecte curajoase precum Alternativa – JFM! Poți face o donație AICI sau accesând, mai jos, contul de Patreon. Doar sprijiniți de către cititori ne vom putea continua demersul jurnalistic independent.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

2 commentsOn Cum le-a reușit „puciul” prețurilor la pompe, pas cu pas. A fost doar MOL sau chiar OMV Petrom a dat ajutorul decisiv? Ce nu ne spune Consiliul Concurenței | GALERIE FOTO

  • Obiectiva relatare. Se stia de la inceputul lunii februarie ca pretul va ajunge,la pompa, 8 lei/litru (de la 6.5 lei/litru). Dar Guvernaul nu a luat nici o masura deoarece incaseaza bani la buget. Cand a „explodat mamaliga” a inceput sa arate cu degetul spre benzinari. Totul este o hotie, populatia este jefuita avand complicitatea Guvernului.

  • Bravo, Mihai!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu