Accidentul polițiștilor din Ianca, județul Brăila, ar trebui să dea de gândit inclusiv nervoșilor sindicaliști din Europol.
Deși aceștia s-au grăbit să blameze iar „sicriele pe roți” cu care trebuie să se deplaseze polițiștii români în timpul serviciului, două detalii ridică semne de întrebări nepuse.
Unul dintre detaliile scandaloase este acela că autospeciala de poliție, marca Dacia model Logan, nu era deloc vreun „sicriu” cum s-au repezit să blameze comunicatorii sindicatului Europol. Același sindicat care, de exemplu, vizavi de incidentul tânărului bătut cu pumnii într-o noapte din perioada stării de urgență, susținea fără probe că victima abuzului polițiștilor ar fi scuipat și înjurat anterior incidentului.
Răspunzând foarte prompt unei solicitări făcute de Alternativa – Jurnalism fără mogul în această dimineață, Inspectoratul de Poliție al Județului Brăila precizează despre cei doi polițiști care și-au găsit sfârșitul în mod tragic, arși de vii, când patrulau pe raza comunei Șuțești:
Așadar, o mașină aproape nouă, cu un rulaj anual cel mult dublu față de un autoturism privat.
-
Cum a fost atunci posibil ca la un șoc în urma căruia caroseria nu s-a deformat mai mult decât în urma unui crash test EuroNCAP mașina să ia foc?
La testul de deformare frontală de la EuroNCAP, viteza de impact este de 64 km/h.
Au scăpat din impact, dar au ars de vii?
În accident, și-au pierdut viața doi polițiști aflați la extremele carierei: Ana Maria Manea, 21 de ani, abia angajată de cinci luni, și Mihai Bâră, 45 de ani, cu maximum un an până la pensionare.
Este greu de crezut deci că o persoană cu atâta experiență ar fi dat volanul unei colege cu nici 2% din vechimea sa. Și, la cei 24 de ani de experiență în poliție, este greu de crezut că agentul șef Bâră a pierdut într-atât de grav controlul direcției pe un drum drept, neted – proaspăt asfaltat, cum se vede,c dacă încă nemarcat, în buna tradiție a delăsării de pe șoselele patriei – încât să ajungă să se răstoarne ori să se izbească de pom până la dezintegrarea rezervorului de combustibil.
Dovadă că suportul dispozitivului acustic cu lămpi a fost ridicat de pompieri chiar drum dreptul locului unde era prins pe acoperiș, cu suporții probabil topiți și desprinși de temperatura flăcărilor.
Să nu uităm că, potrivit surselor din poliție citate de multe articole de presă, cadavrele celor doi polițiști au fost găsite îngrămădite, lipite de partea stângă a mașinii, încercând parcă să iasă pe ușa din partea șoferului.
Aceasta, cum se vede în imagini, era chiar întredeschisă dar blocată de frecarea cu solul din cauza poziției mașinii după impact.
Așadar, șocul izbirii de arborele de pe marginea șoselei nu a fost suficient de puternic încât să-i lase pe cei doi polițiști inconștienți, dar sistemele de siguranță au funcționat suficient de prost încât combustibilul, scăpat din rezervor, să se împrăștie prin tot autovehiculul producând un incendiu rapid, nimicitor.
Viteza de propagare a incendiului pare să fi fost foarte mare de vreme ce victimele, conștiente se pare, au reușit să facă o încercare de a ieși, dar nu au avut totuși suficient timp să încerce și cealaltă ieșire, pe partea pasagerei.
Mai grav pare a fi detaliul din celălalt film, făcut din căruța care trece pe la locul accidentului chiar când mașina ardea. Se poate observa un alt incendiu, mai mic, de vegetație, la vreo trei-patru metri în urma autovehiculului, pe marginea șoselei.
-
Așadar, focul s-a declanșat încă din mers, înainte ca autospeciala de poliție să se lovească de arbore?
Iată întrebări la care noi așteptăm foarte interesați răspunsurile anchetei.
Fiindcă mașini lovite în copaci se pot vedea aproape zilnic pe șoselele României. Unele chiar la viteze mult mai mari. Amintiți-vă numai de năucitorul impact cu un arbore al lui Dan Condrea de la Hexipharma în urma căruia nici nu se mai puteau distinge marca și modelul autovehiculului. Dar nici urmă de incendiu!
Or, în cazul de față, incendiul pare chiar că are două puncte de focar: unul pe locurile din față, iar altul mai mult dedesuptul părții posterioare a mașinii și pe iarba de sub aceasta, cam în dreptul poziției rezervorului și roții de rezervă.
Cine știe ce concluzii relevante va revela ancheta, care s-ar putea solda cu un recall nu doar pentru autospecialele de poliție, dar poate pentru majoritatea autoturismelor de acest tip.
În mod normal, într-o țară cu o cultură a calității produselor, inclusiv producătorul autoturismului ar fi foarte interesat de concluziile anchetei. Practic, Dacia ar trebui să-și facă mari probleme vizavi de imaginea mărcii până când nu s-ar dovedi fără umbră de îndoială că urmările groaznice ale accidentului nu au avut nimic de-a face cu proiectarea și execuția produsului său.