Mai mult, într-un oraș cu o populație tot mai îmbătrânită, autoritățile favorizează traficul rapid pe două sau patru roți în dauna pietonilor, mai ales a celor cu dizabilități locomotorii.
Așa cum am mai scris aici, pe Alternativa – Jurnalism fără mogul, autoritățile gălățene demonstrează că puțin le pasă de siguranța celor din trafic. Cu atât mai mult atunci când vorbim despre cei mai defavorizați, pietonii, pe care niciun scut de metal, cum ar fi o caroserie, nu-i apără de un eventual impact.
Conform raportului prezentat de IPJ Galați la bilanțul anual pe 2017:
Principalele cauze generatoare ale accidentelor rutiere în Galaţi au fost, în 2017, vina pietonilor, în 32,24 % din cazuri, urmată apoi de cea a bicicliştilor, în 10,5% dintre cazuri şi neadaptarea vitezei la condițiile de trafic, ce a condus la 10,1 % din totalul de accidente…
Numărul accidentelor rutiere grave rezultate în anul 2017 a fost cu 26 % mai mare decât cel înregistrat în anul 2016!
Așadar, deși recunosc indisciplina pietonilor ca fiind o cauză a accidentelor rutiere de trei ori mai prezentă decât oricare dintre celelalte, iată cum se îngrijesc autoritățile de prevenirea impactului adesea fatal dintre pieton și autovehicul.
Citește în pagina următoare unde se află pista de decese!
Pe bulevardul Oțelarilor, recunoscut ca scenă a multor accidente grave, cel mai recent incident s-a petrecut săptămâna trecută. Un pieton a fost lovit și sfârtecat de o mașină în urma unei traversări neregulamentare, decedând pe loc.
Bărbatul în vârstă de 47 de ani cobora din bloc și se îndrepta spre centrul comercial de vizavi. O mașină l-a surprins cu o așa viteză încât i-a smuls un picior în impactul care l-a proiectat peste 20 m.
Pe bd. Oțelarilor sunt treceri de pietoni din 50 în 50 m. Mai puțin pe porțiunea dintre intersecțiile cu străzile Stadionului și Costache Conachi unde, cale de aproape 300 m, șoferii sunt „invitați” să atingă și în jur de 80-100 km/h, în special după lăsarea serii.
Detalii în explicațiile video de mai jos și apoi citește în pagina următoare pe unde traversezi la mila Domnului
Pe bulevardul George Coșbuc, una din arterele cuprinse în „unda verde”, autoritățile au simțit nevoia să „accelereze” puțin viteza traficului. Inutil, dealtfel, întrucât aglomerarea și restricțiile din multe porțiuni conduc tot la o viteză medie de 30-40 km/h.
Dar, pe porțiunea dintre Brăilei și Mihail Kogălniceanu, în ciuda faptului că sunt trei blocuri uriașe, de zece etaje și patru scări, o biserică, zone comerciale, poștă, piață etc., viteza maximă a fost ridicată la 60 km/h (în termeni reali 70-80 km/h), iar cale de peste 500 m nu găsești zare de trecere de pietoni.
Chiar în dreptul bisericii de la jumătatea distanței, unei foste traversări încă i se mai zărește zebra ștearsă de mântuială. Pe acolo își riscă viața zilnic zeci de persoane, în special pensionari care locuiesc în zonă. Fiindcă este inuman să trebuiască să faci un ocol de peste jumătate de kilometru doar ca să traversezi strada din propriul cartier.
Mai mult, o trecere de pietoni în zona respectivă ar ajuta inclusiv traficul, domolindu-l, fiindcă în apropierea fostei „zebre” este singurul loc unde se poate face la stânga de pe sensul de mers dinspre Palatul Justiției. Acolo au loc multe tamponări fiindcă, cei care se înscriu pentru a face la stânga, sunt adesea loviți din spate sau, la rândul lor, nu se pot asigura eficient într-un trafic peste viteza specifică în oraș și intră, la momentul virării, în coliziune cu autovehicule de pe sensul opus.
Vedeți mai de aproape situația în video, mai jos, și apoi vedeți în pagina următoare cum arată sensul giratoriu traversabil fără zebră
Unul dintre cele mai prost construite și întreținute, dar și mai aglomerate sensuri giratorii din oraș, cel dinspre trecerea cu bacul, este și locul unde pietonii ar trebui să ocolească și aproape jumătate de kilometru ca să traverseze pe „zebre”.
Între trecerea de pietoni de la Stadionul Siderurgistul și cele de la Grădina Botanică, strada către bac sau cea către Uzina de Apă sunt 400-500 m. Practic, cei care vin dinspre strada Saturn și vor s-o ia către Turnul TV, ca să nu ocolească vreun sfert de kilometru, pot traversa prin sensul giratoriu. În fond, ce spune legea? În lipsa trecerilor marcate, traversarea se poate face pe la colț de stradă după o prealabilă asigurare! Că, slavă Domnului, în zonă sunt destule „colțuri” de stradă.
Doar că și mintea autorităților dă din colț în colț când vine vorba de a sistematiza civilizat, european traficul, cu șanse echitabile atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni. Ce-ar fi fost să marcheze o traversare pentru pietoni și la „îmbinarea” străzilor Saturn și Cloșca? Oricum, cei care vin dinspre Cloșca trebuie să frâneze, să dea prioritate în sensul giratoriu, iar cei care vin pe sensul opus, către Inelul de Rocadă și strada Saturn, au viteză mică fiindcă urcă rampa dealului…
Detalii pe viu, în… video, mai jos. Iar în pagina următoare vedeți cea mai riscantă traversare perfect legală
Un alt loc unde se poate traversa legal, pe la colț de stradă, dar pe riscul propriu – și deloc unul mic – este strada Brăilei, porțiunea dintre Inelul de Rocadă și semaforul de la intersecția cu străzile Stadionului și Frunzei.
Deși în zonă s-a construit ditamai blocul de 12 niveluri și trei scări, se află un parc și două terase vizavi, dar și o clinică la parterul blocului, autoritățile lasă un culoar de fugă autovehiculelor ca și cum puțin le-ar păsa de viața și sănătatea pietonilor. Păi, ce importanță au acestea în comparație cu amenzile pe care le încasează poliția rutieră când stă cu radarul în zonă? O trecere de pietoni le-ar strica feng-shui-ul, că n-ar mai avea șoferii unde s-ajungă la 62 km/h și să-și facă băieții planul la amenzi…
Unii trecători prin viață și postaci de ocazie pe net ne-au atras atenția că „trecerile de pietoni se amplasează la solicitarea administratorului drumului, cu aprobarea poliției rutiere, în urma unor studii de trafic aprofundate…”. Probabil că, în viziunea acestora, mai trebuie „aprofundați” mulți cetățeni la 2 m sub pământ pentru ca edilii să realizeze că avem cu toții o problemă de siguranța traficului. Și încă una gravă!
Vedeți mai jos, pe viu și în direct, cum se traversează în dreptul blocului pentru care nici viceprimarul Constantin Dumitriu (în vremea primarului Dumitru Nicolae), nici viceprimarul Radu Cosca (din mandatul lui Stan), coproprietari ai firmei dezvoltatoare a clădirii, nu s-au zbătut nici cât dramul de civilizație al unei treceri de pietoni în vecinătate.
Și, după video, treceți în pagina următoare să vedeți cum își bate joc Primăria de pietoni chiar în preajma sediului PSD
Să fii mai în vârstă, mai nevolnic sau pur și simplu mai… ne-atlet pe porțiunea de stradă Domnească dintre Primărie și Miorița poate fi fatal. Dacă te pune cin’ nu trebuie să traversezi strada! Fiindcă cel puțin unul-două locuri la limita legii ar fi.
La colțul de stradă unde începe Culturii sau la cel cu Aleea Trandafirilor. La prima însă polițistul ar putea obiecta că mai sunt doar 30-40 m până la zebra de la Miorița, la cea de-a doua cum că Aleea Trandafirilor nu-i de fapt stradă (deși are adrese poștale, numere, se intră cu mașina, are sens de circulație etc.)
Oricum, și în această zonă indiferența autorităților își dovedește cota vecină cu nesimțirea. Sau cu nepăsarea unui băiat care a ajuns și el într-o funcție după ce a avut norocul să-l aducă partidul de la gunoi și manageriat tomberoane și să-l pună la cârma destinelor unui oraș de suflete…
Nici aici nu au autoritățile vreo scuză pentru care nu există trecere de pietoni. Avem o concentrare de blocuri (din care unul cu zece etaje), o stație de transport în comun, un complex comercial și cel puțin o firmă cu circa 100 de angajați (Viața liberă). A lăsa o asemenea zonă fără trecere de pietoni dovedește că autoritățile Galațiului, în speță edilii și poliția rutieră, văd chiar centrul orașului, buricul târgului, ca și cum ar fi o șosea la țară. Pe unde traversează fiecare cum poate…
Deci, simbolic, putem spune că gălățenii, dacă nu sunt, atunci cel puțin sunt conduși de niște țărani parveniți, tovarăși de partid și indiferență pe strada Domnească…