Pansamentul e-ticketing pus să acopere niște cangrene supurânde ale pacientului Transurb: mașini uzate, trasee încâlcite, blatiști, hingheri, rable, străzi peticite și preț nepopular

In Local, TraficChin

La ora 11 30, Primăria a organizat evenimentul de semnare a contractului pentru sistemul e-ticketing.  La sala de ședințe nr. 311 de la et. 3 din sediul Primăriei municipiului Galați, au fost prezenți Ionuţ Pucheanu, primarul municipiului Galaţi, Marius Humelnicu, administrator public municipiul Galați, Giampiero Luzzi (AEP Ticketing Solutions), Radu Enciu (CertSIGN), Cristina Ioniță (CertSIGN), Liviu Staniloiu (Swarco Traffic), Dan Cojocaru (Swarco Traffic), funcționari publici, serviciul de relații publice și propagandă a Primăriei și niște jurnaliști. S-a semnat contractul, într-un an și jumătate va fi Sistem. Dacă va fi ca Sistemul adaptiv (unda verde imbecilă), va fi încă o sifonare nerușinată de fonduri publice, pentru niște haos în plus. Dacă chiar va fi sistem viabil, va fi ca în titlu.    

Ionuț Pucheanu: „Am semnat, avem Sistem de Taxare Automată a Titlurilor de Călătorie (Sistemul AFC sau E-Ticketing), de Informare a Pasagerilor şi Managementul Flotei de transport public din Galați. Până pe 22 decembrie vin toate cele 14 troleibuzele, avem posibilitatea să comandăm încă trei, economiile apărute în urma licitației ne permit suplimentarea comenzii către producătorul Skoda. Comandăm rapid 8 garnituri de tramvai, cu 12 milioane de lei din finanțări europene, iar până de Crăciun lansăm caietul de sarcini pentru achiziția a 70 de autobuze – clasă medie și mica- finanțate din împrumutul de la CEC. Până la sfârșitul mandatului, flota de transport va fi nou-nouță în proporție de 70%. Suntem în plină achiziție și cu stațiile de călători, nu am reușit să le montăm pentru că nu s-a prezentat nimeni, în primăvară sperăm să montăm aproximativ 140 de stații de călători, cu sistemul de informare a călătorilor.

Azi a fost pasul doi spre intrarea în normalitate, avem deci bilete temporare, nu pe călătorie. Ce înseamnă asta? Că nu va mai fi nevoie de două sau trei bilete la schimbarea autobuzului, ci doar unul, pentru perioada de o oră cât e valabil titlul temporar. Vor fi amplasate în stații 20 de automate de bilete și 65 de dispensere. La automate plătești un card de călătorie, poți lua un abonament sau poți să reîncarci abonamentul. La dispenser, nu poți plăti cu cardul. Soluțiile sunt scalabile, în funcție de solicitări sau tip de plăți, poți trece de la o configurație la alta. Cardul este viitorul, inclusiv pentru transportul în comun. Cooperăm cu terții, vor fi puncte de vânzare bilete de la diverși operatori, vor fi și punctele uzuale de la Transurb. Șoferii nu vor mai emite bilete. Biletul se activează în momentul validării.

Noutatea este și sistemul de numărare a biletelor – la fiecare urcare în mijlocul de transport, vor fi și camere video, și sisteme GPS, pentru poziționare și ajustare a traficului. Afișajul informațiilor pentru călători va fi în timp reral, se va ști exact când sosește mijlocul de transport. Sunt extrem de încrezător că în 18 luni vom avea sistemul implementat. Nu știm dacă prețul rămâne același sau va crește, dar va crește sigur numărul celor care plătesc biletul”

Primarul Ionuț Pucheanu spune că se va lucra și la suprapunerile de trasee din Galați, în sensul că se va face o optimizare.  A citat exemplul str. Brăilei, unde se suprapun 17 trasee. Traseele se vor intersecta doar într-un singur punct (ex. Piața Energiei), de unde, pe baza tichetului electronic, să poată fi făcută schimbarea oricărui mijloc de transport. Nu mai este admisibilă suprapunerea a câte trei trasee aproape oriunde în municipiul Galați.

 Giampiero Luzzi, manager AEP Ticketing Solutions Italia: „Confirm că consorțiul nostru vrea să termine repede proiectul, să facem sistem perfect funcțional, prestigiul nostru să fie păstrat, să implementăm corect. Cineva nu se va bucura-cei care nu vor să plătească, pentru că sistemul va detecta rapid pe oricine nu plătește. Am aplicat sistemul la București, Brașov, în Italia la Milano, Torino, Florența, fie la autobuze, fie la metrou. Acum pregătim un proiect mare la Astana, capitala Kazahstanului. Am aplicat sistemul în Algeria, Egipt și în Riad, Arabia Saudită. Ne bucurăm că vom avea un steag și în Municipiul Galați, sistemul va fi cel mai modern, fiind ultimul în care aplicăm cele mai bune tehnologii. Nu vor fi posibile greșelile, trebuie un efort de adaptare, procedurile sunt ușoare. Cu ajutorul contorului de intrare, vom ști în orice moment exact numărul de persoane din autobuz, și vom ști și câți nu au validat călătoria. Și – surpriză – vom trimite niște controlori care verifică rapid validarea călătoriei, cu un dispozitiv special”.

Licitaţia e-ticketing a fost lansată în data de 11.05.2017 şi este ultima componentă a obiectivelor de investiţii finanţate de Acordul de împrumut cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare,  în valoare totală de 100 milioane lei.

Valoarea contractului atribuit este de 26.151.431,15 RON (fără TVA), ofertantul cu preţul evaluat cel mai scăzut şi ofertă substanţial admisibilă fiind Asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România).

Proiectul e-ticketing pentru Municipiul Galați este un sistem complex, compus din sisteme distincte integrate intr-un mod unitar:

sistem Automat de Colectare a Tarifelor (AFC),

sistem de Informare a Călătorilor,

sistem de Management al Flotei,

sistemul de Automate de Vânzare Bilete

Obiectul Procedurii de achiziție este unul relativ uzual (validatoare de bilete, carduri contactless, panouri de informare călători), deja produs și aplicat  în România de cel puțin 5 producatori de asemenea sisteme, implementate în mai multe orașe ale țării: Timișoara, București, Cluj, Brasov, Oradea, etc.

Eficientizarea și reabilitarea transportului public local în Municipiul Galați a făcut obiectul unui proiect aprobat de Consiliul Local al Municipiului Galati, încă din anul 2014.

Evident, nu a fost cazul să se exprime la eveniment curiozitățile de tipul „contractul e-ticketing vine la pachet cu tinichele de corupție”

 Semnarea contractului privind atribuirea Sistemelor de Taxare Automată a Titlurilor de Călătorie (Sistemul AFC sau E-Ticketing), de Informare a Pasagerilor şi Managementul Flotei de transport public din Galați vine pe fondul a destule semnale în presa locală și națională, ce atenționează asupra unor excese și abuzuri în organizarea licitației de atribuire. Primăria Galați este acuzată că a tergiversat aproape trei ani licitația, că a schimbat regulile în timpul licitației și că au fost favorizați concurenții straini în defavoarea celor din România.

Nu în ultimul rând,  valoarea contractului de cinci milioane de euro este considerată de specialiști dublă față de oferta corectă pentru o astfel de investiție.

Întârzierea de aproape trei ani în anunțarea rezultatelor licitației și intervențiile repetate în caietul de sarcini au fost semnalate de competitorii  și ofertanții ce au propus sisteme de management ale flotelor de transport public.

Un prim material de presă a apărut în presa centrală în prima parte a anului 2017.  Dezvăluirile din Săptămâna financiară au fost urmate și de alte investigații și analize făcute o anumită parte a presei, necontrolată de Partid.

Erau incriminate manevrele de schimbare a regulilor în timpul jocului, comise de Primăria Galați. A frapat costurile sistemelor propuse de câștigătorii licitației- oferta ce apare în documentele Primăriei Galați, este cel puțin dublă față de niște costuri decente pentru o astfel de investiție. Acest detaliu este cu atât mai scandalos cu cât gălățenii vor plăti zeci de ani împrumutul de 100 de milione de lei pe care Primăria Galați l-a contractat la banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), și din care mai mult de un sfert este repartizat pentru sistemele E-Ticketing.

Solicitată să comenteze aceste suspiciuni de gestionare cu dedicație a fondurilor împrumutate, Primăria Galați a refuzat

 Primăria Galați nu a fost capabilă să atragă fonduri europene nerambursabile pentru managementul traficului. La Timișoara, pentru același tip de proiect, dar mult mai complex, Primăria a atras 35 milione de lei din fonduri europene nerambursabile. La o estimare sumară, sistemul de e-Ticketing pentru Galați nu ar avea de ce să depășească, la extrem, suma de două milioane de euro.

Diferența până la aproape cinci milioane de euro poate fi considerată un tun financiar dat contribuabilului gălățean. Pentru un soft comun și uzual, asocierea de firme este plătită în avans pentru mentenanță și exploatare.

 

Faptul că din asocierea de firme face parte și Certsign SA, din grupul UTI, firmă apropiată de fostul deputat PSD Sebastian Ghiță, reprezintă un indiciu în plus pentru faptul că oferta tehnică este mult sub preț. Interesantă este și reputația celeilalte firme românești din asociere, Swarco Traffic SRL, care a blocat prin contestație proiectul similar de la Timișoara și care are capital integral austriac, conform datelor de la Registrul Comerțului. De doi ani, Swarco Traffic SRL prezintă pierderi foarte mari.

Concurenții la licitația din Galați au fost eliminați  sistematic, prin schimbări surpriză în regulament. Avem mărturii în scrisorile preluate de presa economică:

 „Sistemul e-ticketing la Galați este scos de sub jurisdicția română prin complicități interesate ale unor „manageri” din Primăria Galați cu finanțatorul BERD, prin Procedura care denaturează concurența între agenții economici și restricționează drastic competiția, prin eliminarea furnizorilor din România si excluderea majorității furnizorilor internaționali cu experiență

Primăria Galați „selectează” numai anumiți potențiali furnizori/ofertanți aducându-le acestora avantaje neloiale, cu efecte negative chiar pentru beneficiarul  sistemului, care nu va putea să obțină produse și servicii de mai bună calitate, la prețuri competitive.”

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu