Scandalul poluării orașelor arată a pretext pentru reintroducerea taxei auto. Și spusele ministrului Mediului o confirmă.
În isteria întreținută de valorile alarmante ale noxelor și particulelor în suspensie, intențiile guvernanților, atestate de luări de poziție și alte ieșiri publice, bat într-o singură direcție.
Și nu este direcția unei legislații de inventariere urgentă și interzicere a diminuării spațiilor verzi din orașe, în special de oprire a tăierii arborilor, „sport” ce pare să fi devenit unul național în special în orașele cu primari PSD.
Cu atât mai puțin este direcția de plantare masivă a unor pomi cu creștere rapidă pe aliniamentele străzilor și piețelor aglomerate.
Nici măcar nu se aude de impunerea unei legislații stricte, dure și cuprinzătoare în ce privește șantierele urbane – udarea prafului din acestea, împrejmuirea cu panouri înalte cum se făcea cândva, măsuri de împiedicare a transportului involuntar de praf și nămol pe roțile camioanelor și utilajelor ce ies din șantiere etc.
Cifre manipulate la nici șase luni distanță
Singura constantă a discursului autorităților este cea a numărului prea mare de autoturisme la mia de locuitori. Și, la acest capitol, se jonglează cu cifrele într-un mod cel puțin hilar.
Anul trecut, în vară, conform Oficiului European de Statistică, România avea 260 de mașini la mia de locuitori, pe ultimul loc în Uniunea Europeană. Iar acum ni se spune că, în București, avem prea multe mașini: 1,4 milioane înmatriculate la 1,8 milioane de locuitori.
Ce nu se spune este că, de fapt, în București trăiesc aproape 3 milioane de locuitori. Iar multe dintre mașinile înmatriculate cu B… sunt de fapt ale unor locuitori sau firme din restul țării, dar înmatriculate pe aria teritorială a firmei la care s-a făcut contractul de cumpărare în leasing.
Cum susține un liberal o taxă antidemocratică
Nu chiar cu gura plină, dar cu destul aplomb.
Într-o intervenție în direct la Antena 3, întrebat despre ce mai face comitetul ministerial încropit de PSD pentru a reinstaura taxa auto, ministrul Mediului, Costel Alexe, a început cu o dizertație-divagație ce părea pe lângă subiect dar totuși bine alcătuită în prealabil.
O demagogie clasică, printr-o ipocrită plângere pe umărul cetățenilor:
„A fost o mare sarabandă a taxelor auto, încă din 2007, care i-a costat exclusiv pe români. Banii luați de la români prin taxe care au încălcat dreptul comunitar au ajuns înapoi după foarte mulți ani.”
Pe de altă parte, ministrul, cică liberal, Alexe nu neagă reintroducerea taxei auto. Un ministru tânăr, dintr-un partid care ar trebui să se afle în primele rânduri ale susținerii liberei circulații a bunurilor prin Europa, care să elimin barierele artificiale ale granițelor și arondărilor administrative într-o viitoare comunitate a „Statelor Unite ale Europei”, lasă poarta deschisă pentru taxa abuzivă în calea reînmatriculării unui vehicul dintr-o zonă occidentală în cea estică a României.
Dacă ascultați cu atenție cele declarate la Antena 3, ministrul Alexe nu introduce ACUM, în acest an (electoral) taxa fiindcă ea nu se află pe ordinea de zi a Guvernului Orban. Dar nu că nu ar fi de acord, de principiu, cu o asemenea taxă. Ba chiar îi caută formă și justificare.
„Eu, personal, cred că o asemenea măsură trebuie gândită bine și întoarsă pe toate fețele. Cert este că eu, personal, pe toate problemele de mediu pe care le are astăzi România sunt de acord cu principiul că poluatorul plătește.”
Așadar, reintroducerea taxei auto are poarta deja întredeschisă.
Fiindcă, la cum se mișcă actualii guvernanți, n-o să vedem că plătesc cei cărora cu adevărat li se pot atribui cele mai mari vini pentru actuala poluare din România.
De exemplu, nu vor plăti administratorii infrastructurii deficitare pe care automobiliștii fac cozi kilometrice ca să ajungă la serviciu sau în concediu unde nu se pot duce cu girofarul sau elicopterul. Și nici adminstratorii locali sau naționali pe mâna cărora transportul local în comun sau cel la distanță pe calea ferată au ajuns opțiuni nedemne de luat în seamă vizavi de costurile modice și confortul incomensurabil al autoturismului propriu.
Nu vor plăti nici responsabilii de la CFR Marfă al căror management de toată jena a mutat majoritatea transportului de mărfuri pe căile rutiere.
Și nu vor plăti nici tăietorii de păduri cu mai mult de jumătate din cubajul de lemn comercializat provenind din tăieri ilegale!
Și nici măcar marii poluatori ai industriilor extractivă sau prelucrătoare, deținătorii gropilor de gunoi care în continuare ard deșeurile, Apă Canal Galați care adesea lasă canalizarea să curgă direct în Dunăre.
Citește cum, De Centenar, Galațiul era suburban ca acum 100 de ani! A mai aruncat niște rahat în Dunăre sau cum Gălățenii ajung să își facă nevoile direct în Dunăre ajutați de impotența complice a Gărzii de Mediu.
Și nu va fi (re)pus la plată nici fostul SIDEX devenit peste noapte mai curat ca o seră de legume fiindcă oricum nu-i mai măsoară vreo agenție de mediu noxele…
Vor plăti fraierii de români cărora se face că le plânge de milă Alexe de la Mediu, de parcă cetățenii și-ar fi cumpărat atâtea mașini fiindcă n-au ce face cu banii sau le place să ardă gazul de pomană.
PS: Ca o dovadă de comunicare cu nimic diferită de guvernanții precedenți, ținem să subliniem că nu am avut succes în încercarea de a clarifica cu ministrul Alexe afirmațiile nefericite din filmul de mai jos.
L-am căutat pe WhatsApp sâmbăta trecută, pe 18 ianuarie, încercând să purtăm o scurtă discuție telefonică. Ne-a refuzat pe motiv că este weekend și dorește să-și petreacă timpul exclusiv cu familia, deși dimineață la primele ore răspundea foarte prompt celor de la Antena 3.
Luni, ne-a plimbat cu apelul de la 14 la 16 și apoi la 18 când s-a scuzat că tocmai intră prim-ministrul Orban în sală la ședința de guvern și ne-a cerut să avem răbdare că ne sună dumnealui mai târziu. De atunci, l-am tot așteptat să ne sune. Suficient credem noi.
Dacă vrei să sprijini publicația Alternativa – Jurnalism fără mogul, o poți face aici. Sau dă click mai jos, spre contul de Patreon, pentru donații. Mulțumim!