Reporter: Ați intrat în funcția de manager al Spitalului Județean de Urgență Galați cu anunțarea unui parteneriat de impact regional: împreună cu Spitalul Fundeni faceți tratamente de chemoembolizare hepatică, aplicate pacientilor cu cancer hepatic, atât primitiv cât și secundar (hepatocarcinom si respectiv metastaze ale unor cancere colorectale). Este surpriza pregătită de un manager economist pentru începerea mandatului?
Alina Dobrea: Nu este singura. Tocmai am semnat contractual de consolidare a infrastructurii spitalului cu Compania Națională de Investiții. Va fi un proiect foarte amplu, cu o durată de 20 de luni. Urmează un proiect de eficientizare energetică, susținut de Consiliul Județului, cu anvelopare, înlocuire ferestre, sisteme de ventilație și distribuire a gazelor medicale. Va fi un proiect ce va afecta tot spitalul. S-a semnat și un proiect cu Ministerul Sănătății, de reabilitare, extindere și dotare cu aparatură a Unității de Primire Urgențe. Va exista aici Computer Tomograf și RMN. Se va finaliza dotarea secției de oncologie și radioterapie cu accelerator linear de particule, cu finanțare de la Banca Mondială, iar extinderea efectivă a secției a fost aprobată în ultima ședință a Consiliului Județului Galați.
Rep.: Organizați deschiderea succesivă a șantierelor?
A.D.: Poate nu chiar simultane, dar sunt lucrări ample, de structură, cu volum mare de lucrări. Grinzile de rezistență vor fi refăcute la fiecare trei metri, de la subsol până la ultimul etaj. Expertiza a stabilit că rezistența clădirii este doar de gradul doi seismic. Este adevărat că un sistem de role dispus la fundație diminuează trepidațiile seismice, dar uzura este considerabilă…De la etajul doi se va introduce și o căptușeală din fibră de sticlă și alte materiale ușoare. Apoi se va intra la revizuirea secțiilor rămase – blocul de nașteri, etajul 1, etajul 7 și se va face eficientizarea energetică a întregului Spital. Pentru rezistență, a fost semnat contractul cu un dezvoltator din București, pentru eficientizarea energetică Consiliul Județului va scoate la licitație lucrarea, acceleratorul este deja adus în țară, urmează consolidarea buncărului pe banii finanțatorului și extinderea, suportată de Consiliul Județean. Aceste ultime două lucrări vor fi finalizate chiar anul acesta.
În ce privește UPU, dotarea cu aparatură o face Ministerul Sănătății, și la noi, și la Spitalul de Copii. Va fi dotare cu CT sau RMN, pentru a nu suprasolicita aparatură existentă în spital. Lunar, sunt 8000 de prezentări și 2000 de internări. Vă dați seama ce volum de investigație CT sau RMN trebuie făcut. Este o medie de 5000 de astfel de investigații. Spațiul va fi regândit, pe orizontală, cu intrări noi pentru ambulanțe, cu spații pentru aparatură.
Rep.: Ambulatoriul nu permite o funcționare în regim de policlinică, cu funcționare de minim 5 ore, și oferă programări și după șase luni.
A.D.: Medicii lucrează în ambulatoriul integrat, în norma de lucru, de două ore, nu pot presta mai mult. Este limitat de numărul de cazuri decontate de Casa de Asigurări, ca și la medicii de familie. Se dau la neurologie și 50 de consultații pe zi, dar decontate de casă sunt doar 18. Sunt anumite specialități – cum este cardiologia – suprasolicitate.
Rep.: Există un plan de reducere a timpului de așteptare sau este fatalitate românească – atât se poate?
A.D.: Am putea rezolva prin angajări, dar pe neurologie avem deja un deficit de patru medici, la cardiologie sunt trei medici mai puțini, gărzile sunt suprasolicitante…Scoatem posturile la concurs, nu se înscrie nimeni. Și mai este și noua legislație, care impune doi angajați plecați pentru o nouă angajare. Se mărește deficitul, dar noi credem că sănătatea va face excepție. Am cerut și la Minister, și la CJ suplimentarea a 44 de posturi la ATI. Sunt posturi de specialiști, după stagiile de rezidențiat și de specializare, care produc un medic după șapte ani.
Rep. Sunt scăderi de imagine a spitalului în zona mortuară. O aripă sinistră este cea cu morga iar altă aripă este cea macabră, spitalul este asaltat până și la ușa morgii de cioclii de la serviciile mortuare. Nu pot fi mai discrete „operațiunile” lor comerciale foarte rentabile?
A.D.: Nu este zona noastră de competență cea cu serviciile, este responsabilitatea Primăriei, care dă autorizații. Este adevărat, este o agresiune psihologică, să vezi atâtea „servicii funerare” la intrarea în spital…La fel este și Farmacia județeană, am fost întrebați dacă este a spitalului. Nu avem bază legală pentru asta, nu putem cere intervenția Primăriei. S-a discutat de reorganizarea serviciilor de medicină legală la nivel național, sunt finanțați de IML Iași, deci aici nu putem revizui nimic. Ideal ar fi să fie în exterior, să aibă personalitate juridică, ca în București și Iași.
Rep.: Decizia o ia Ministerul Sănătății, dar la presiunea unor actori locali, pe baza unor rapoarte de neconformitate. Cine să aibă inițiativă la Galați dacă nu Spitalul?
A.D.: Serviciile de medicină legală sunt în proporție de 10% legate de activitatea spitalului. Restul este în relația cu Parchetul, Poliția și alte organe. Doar ei ar putea să raporteze dificultățile funcționării în spital. Cei de la Medicina Legală doresc altă clădire și alt spațiu de funcționare. Contractul de Finanțare este între IML Iași și Ministerul Sănătății, dar coordonarea o face IML Iași, ei sunt intermediarul de finanțare între MS și noi. Noi le calculăm salariile, facem achizițiile și actele administrative. Ei beneficiază însă de legislația care le permite să fie „stat în stat”, nici nu știm ce fac în acea aripă a clădirii.
Rep.: Ați evacuat de urgență zece cabinete de medicina familiei din „Policlinica” Spitalului,, numită de dv. „ambulatoriu integrat”, dar acea aripă este nefolosită de trei ani.
A.D.: Vrem să accesăm fonduri europene și să modernizăm ambulatoriul, pentru o secție de spitalizare oncologie. Am oferit datele necesare pentru finanțare la Consiliul Județean Galați.
Rep.: Cum stați cu controalele? Ce au descoperit ultimele inspecții?
A.D.: Controalele sunt permanente, de la mediu, ISU, Casa de Asigurări, Direcția de Sănătate, Curtea de Conturi. Nu sunt deficiențe semnificative, plângerile se înregistrează la Casă, se verifică… Curtea tocmai a plecat, a fost un audit de performanță, de proceduri, au făcut niște observații… Eu sunt de profesie economist, am fost directorul economic al Spitalului 12 ani și jumătate, cunosc foarte bine problemele economice, pentru această funcție abilitățile economice reprezintă 90%. De partea medicală se ocupă directorul medical. Suntem de fapt la conducere o echipă de juriști, economiști și medici.