„Un oraș bogat nu este acela în care toți merg cu mașina, ci acela în care bogații merg cu transportul în comun”
De doi ani șapte luni și șase zile, Primarul Pucheanu refuză să dea un interviu jurnaliștilor din gherila fără mogul și fără milă de la Alternativa/Ora25. Viceprimarul Picu Roman nu vorbește decât pe facebook, prin pseudonime de tip Strișcov, viceprimarul Sorin Enache este prea ocupat cu întocmirea CV-ul pe care i l-am cerut acum doi ani.
De un an și o lună și arhitectul șef se eschivează în spatele Legii funcționarului public și pretextează că nu are voie să vorbească liber fără acord scris al șefului suprem din Primărie. E clar, presa diversă și liberă din Galați este sub embargou! Dacă punem la socoteală și cenzura mascată în respectarea Legii informațiilor de interes public – cum că tot ce vrea să știe ziaristul e informație referitoare la persoane, deci nu se poate oferi decât mucles – avem schița unui întreg aparat de cenzură de Primăria Galați în acțiune.
Până când o coaliție de oameni cu viziune vor da o lege de bun simț care să elibereze animalele politice din cușca muncii de partid, am apucat să punem niște întrebări managerului public Marius Humelnicu. Mult mai decomplexat și dezinhibat ca unii din jurul lui, a mai spus câte ceva din ce li se pregătește cetățenilor de jos (de la Dunărea de Jos). Ce a ieșit vedeți mai jos. Nu e mult, dar e totuși mai mult decât nimic.
„Păi, ce să scrii despre opoziție? N-ai ce scrie, ce Dumnezeu!”
Reporter: Ședințele de CL trec una după alta, puterea PSD-ALDE-PMP votează ce vrea, opoziția e puțină, presa e și mai puțină, rămâne ca oamenii care conduc municipiul să comenteze câte ceva despre consensul păgubos care scufundă Galațiul în mlaștina subdezvoltării. Ce accente critice să băgăm aici?
Marius Humelnicu: Păi, ce să scrii despre opoziție? N-ai ce scrie, ce Dumnezeu! Orașul e mic, ne cunoaștem unii cu alții…Le-am spus celor de la opoziție, veniți cu niște proiecte, să gândim cum distribuim veniturile din cote defalcate din bugetul nostru… Cum nu le-ați văzut dv., așa nu le-am văzut nici noi. Dar nici doctrina nu mai este ce a fost, să-i intereseze anumite lucruri…Doctrina liberală nu mai are…Toată lumea este pe partea stângă, socială. Ce să mai spună, ce să mai facă Opoziția?
Rep.: Ce să mai facă într-un oraș condus spre o subdezvoltare crasă? Oriunde te duci, constați asta… Ce fundamente poate să mai aibă evoluția municipiului?!
M.H.: Are! Începem să ne batem cu toată țara, să atragem fonduri. Cu Timișoara, cu Arad, cu… Am luat banii pentru proiecte retrospective, 16 milioane de euro. De unde provin? Am luat împrumutul pe BERD, pentru 16 troleibuze – în ianuarie vine și al 17-lea, adică un proiect nefinalizat, la fel ca și reabilitarea str. Traian, neînchisă încă, e în curs și e-ticketingul, cu managementul flotei… Și acest proiect va fi gata în 2019, are preacceptanță operațională, deci poate fi gata cu două luni înainte de termen. Va fi o plată modernă, cu SMS, cu card, contactless, cu aplicație pe telefon, și lucrăm la politica de tarifare, biletul să fie valabil o oră chiar dacă schimb autobuzul…
Rep.: Transurbul scârție, degeaba avem e-ticketing, dacă n-o să mai fie autobuze și tramvaie.
M.H.: Scârție foarte tare. Cel mai nou autobuz este de 10 ani. Vă dați seama, el este deja scos din… Avem însă un contract multianual cu Astra Arad, pentru 18 tramvaie, este licitație deschisă, și ei au experiență… Mai vin și de pe MDRAP încă 10 garnituri, ei fac licitația. Am depus documente pentru 50 de autobuze hibrid, la Ministerul Mediului, sper să fim câștigători (n-a fost să fie, documentația a avut probleme de neconformitate, dosarul a fost respins, nimeni nu are nici o culpă, nu se lasă cu demisii la Direcția Hanță, trăiască parcurile reci cu autobuze suprarulate etc.- n.red). Sunt bani din Fondul de Mediu. Cu banii de la CEC vrem să luăm 50 de autobuze hibrid și 20 de minibus. E o cerere a celor de la Transurb, care nu se descurcă cu autobuzele mari.
Rep.: Între Micro 19 și Țiglina III-IV , adică între Prelungirea Brăilei și Ada Marinescu ați uitat să faceți străzi pentru asigurarea unui flux rapid de transport în comun. Sunt niște blocaje uriașe, pe la Spital, pe la Neacșu…
M.H.: Aăăăă…Știu, eee… E chestie de viziune, să faci culoare, să treacă… Am făcut parcări pe Oltului, dar mașina nu intră cu totul…Noi am făcut niște studii, când am pus sensuri unice. Sunt studii de trafic, dar n-au abordat și asta…La trolee se cere studiu de trafic, se cere și la Velo City, e pe fonduri europene…S-a votat în Consiliu, investim 1,5 milioane de euro pentru trafic de biciclete. Avem 30 de stații de închiriere biciclete. E ca în toată Europa, pui moneda, iei, circuli, lași. Gospodărire urbană va prelua activitatea, seara va muta bicicletele după solicitări, să fie o dozare echilibrată.
„Când noi dăm proiecte, toate sunt cu piste de biciclete”
Rep.: Că să ai Velo, trebuie să ai piste de biciclete în rețea. Nu prea avem!
M.H.: De când am venit eu, facem piste. Eu sunt pentru. Pe Oțelarilor am făcut piste, chiar dacă nu-s atât de bune… Sunt linii pe trotuar…
Rep.: Ați făcut proiect nou, pe Traian, dar fără piste de biciclete.
M.H.: Așa a fost proiectul! Au lipsit pistele din tema de proiectare. Tema noi am făcut-o… adică Direcția de Dezvoltare… Când noi dăm proiecte, toate sunt cu piste de biciclete.
Rep.: Da, dar până acum pistele au sărit din proiect! Traian-fără, Carnabel-fără, Unirii-fără, Stadionului și Oțelarilor-fără…
M.H.: Stați, nu vor fi piste în tot Galațiul. Am făcut pe Brăilei până la Spital. Mă întâlnesc cu Stadionului-Frunzei, închid pe Oțelarilor și termin cu Dunărea. Se închide cartierul Dunărea. Cobor pe Brăilei, o iau pe Cloșca, cobor la Faleză, care trebuie făcută toată, dus-întors. Am mai făcut pe Siderurgiștilor-TraianVuia-Henri Coandă, dar pentru închidere pe Coșbuc-Măcelarilor va fi proiect de 20 milioane de euro. Am vorbit cu Asociațiile bicicliștilor, nu le place cum am propus noi, ei vor să meargă pe stradă, nu pe trotuar. E o combinată, și pe stradă, și pe trotuar, se rupe puțin din stradă…Dar nu știu dacă noi ne permitem să reducem… După ce introducem e-ticketing-ul vom avea bandă unică de transport, cum au tramvaiele în străinătate. La fiecare intersecție, tramvaiele au liber, am văzut la Strasbourg. Punctualitatea este deosebită, vin cu tramvaiul, am aer condiționat, este elegant, am card de validare și este și ecologic. Nu trebuie să fim toți cu mașina.
A zis cineva și mi-a plăcut- un oraș bogat nu este acela în care toți merg cu mașina, ci acela în care bogații merg cu transportul în comun. Ai condiții, este senzațional! Extindem rețeaua și infrastructura pentru troleibuze, avem 17 și încă 13, pe care le introducem pe bd. Dunărea, și facem și un apendice spre Gară, ieșim și ne continuăm drumul pe troleibuze. Depunem și proiect pentru depoul de la Transurb, cel de pe str. Combinatului, prins pe fonduri europene.
„Proiectul forte este centura Galațiului”
Rep.: Suntem tot pe palierul normalității în administrație. Dacă e să urcăm la nivelul excelenței, ce priorități aveți de promovat în strategia de dezvoltare a municipiului?
M.H.: Proiectul forte este centura Galațiului. Va avea patru benzi, de la Giurgiulești la intrarea în Galați, pe Traian – Macului va avea doar câte o bandă, dar din Coșbuc în Traian vor fi câte două benzi pe sens. Este un proiect de 30 milioane de euro pe SUERD, la care adăugăm și noi un fond complementar, de 5-10 milioane de euro, pentru că nu toate lucrările sunt eligibile…Este proiect de parteneriat, Consiliul Județului și Consiliul Local, are punctaj de 100 de puncte, dintre cele mai bune. La Filești se face pod hobanat, se iese la Talcioc. După terminare – ca să nu schimbăm clasificarea drumului – noi, Consiliul Local punem separatoare de sens, ca să nu fie accidente de impact frontal. Facem piste de biciclete, iluminat public, racorduri pentru evacuare ape pluviale. Sper ca în 2019 să înceapă lucrările.
Rep.: O astfel de soluție de centură aduce circulația de mare tonaj în oraș!
M.H.: Nu vor fi probleme, vom face sensuri giratorii în mai multe puncte de intersecție și nemaifiind blocajele provocate de semafoare, va fi circulație fluentă. Dacă se face și șoseaua Focșani-Galați-Giurgiulești și proiectul portului multimodal, va fi o cu totul altă rută de transport rapid al mărfurilor.
Rep. Proiectul circulației cu sens unic pe Coșbuc și Traian, cu conexiuni între ele, a căzut?
M.H.: E o discuție și asta, trebuie făcut un studiu. Ca și ceea ce trebuie făcut între Brăilei și Prelungirea Brăilei.
Rep.: Șoferii se îmbulzesc pe Oltului și pe Barboși și pe Petru Groza, pentru că ați ratat strada pe lângă linia de înaltă tensiune, unde s-a demolat și apoi s-a dat liber la construit vile pentru clienți. E prea târziu să mai putem ieși de la Cimitirul Sf. Lazăr direct pe Brăilei?
M.H.: Cei de dinainte s-au gândit la împroprietărire, să le dea anumite zone…N-aș ști ce să vă spun…Nu cred că mai este posibil să facem stradă și piste de biciclete. Poate că o linie de transport în comun ar fi posibilă…