După un sfert de secol în care motoarele au tăcut pe kartodromul din Galați, o mână de studenți pasionați și profesorii lor au readus această pasiune între gălățeni.
Un oraș cu atâția pasionați de automobil – grupuri ale șoferilor, restauratori de mașini istorice, o rată de autoturisme pe cap de locuitor apropiată de cea a Capitalei – tânjește după spiritul și adrenalina competițiilor cu motor.
Ei bine, iată că energia tinereții și dedicarea pasiunii dau o șansă revigorării spiritului competițional automobilistic.
Conduși de inimosul profesor Cătălin Fetecău, cinci studenți de la Universitatea „Dunărea de Jos” au înscris în acest an prima echipă gălățeană de karting în concursul franco-român de inginerie Challenge Kart Low Cost.
Sub numele Danube Pistons (Pistoanele de la Dunăre), echipa este formată din Cristian Lefter (anul II, Tehnologia Construcțiilor de Mașini) – pilotul principal, Liviu Stoenescu (anul IV, Autovehicule Rutiere), Cătălin Boboc (anul IV, Inginerie Electrică), dar și Cătălina Ramona Comșa (anul III, Inginerie Economică) și Mădălina Carp (anul III, Engleză-Franceză).
Datorită lor, UDJ s-a putut anul acesta înscrie în concurs, alături de Facultățile de profil din Craiova și Pitești, de Politehnica București și Institutul Superior de Automobile și Transporturi (ISAT) din Nevers, secție a prestigioasei Universități din Burgundia.
Ca noi veniți, gălățenii au avut onoarea să fie și gazde, concursul desfășurându-se pe perioada a două zile. Vineri a avut loc prezentarea proiectelor, iar sâmbătă – „proba practică”.
Concursul, constând din concepția, proiectarea și fabricarea unui kart la preț redus, presupune echipe pluridisciplinare de studenți, încurajează inovația, permițând o mare libertate de concepție, și pune accent pe ideile inovatoare. Se insistă pe respectarea termenelor, încadrarea într-un buget redus, spiritul de competiție și fair play.
Drumul spre succes începe din curtea școlii
Fiindcă Galațiul duce o lipsă acută de circuite pentru competiții, inițiativa universitarilor și studenților nu s-a sfiit să apeleze la „frații mai mici” din domeniul automobilelor și transporturilor. Astfel, la Colegiul Tehnic Auto a fost asfaltat peste noapte un teren de sport de 1.500 mp și sponsorii – IVAS Complex Auto, APAN, Criomec și SF Tex – au alergat să aducă inclusiv cauciucuri de protecție pentru delimitarea circuitului.
În total, la curse au participat 64 de studenţi coordonați de 11 profesori. „Flota” a constat din opt karturi cu motoare cu ardere internă și două karturi cu electrice. S-au remarcat modelul electric al francezilor care, la doar 16 CP, avea un cuplu de forțe care adesea îl făcea să derapeze necontrolat la accelerări, unul din karturile bucureștenilor, care avea o motorizare și o cutie de viteze în șase trepte de abia „încăpea” în circuit din pricina nervozității. Dar și kartul gălățenilor a ieșit în evidență, fiind cel mai aspectuos și totodată singurul cu motor în patru timpi, cu sunet elegant. Și fără fum de ulei ars, specific motoarelor în doar doi timpi.
Când băieții nu se concentrează, câștigă o fată
Probele au constat în sesiuni de calificări pentru a stabili cele două grupe a câte patru karturi cu motoare termice. Apoi au urmat probe de sprint și anduranță. La acestea din urmă, echipajele au trebuit să se întreacă 15 minute încontinuu, cu piloții schimbați la boxe o dată la cinci minute.
Proba de anduranță a decis și cel mai bun pilot al zilei, o fată. Elena Popa, de la Universitatea din Craiova, a făcut clar diferența cu cei aproape 8 ani de karting în regim competițional. De fiecare dată când apuca volanul, kartul oltenilor parcă avea încă un motor, reușind să învingă într-un final kartul gălățenilor, condus admirabil de Cristian Lefter, în cele mai spectaculoase ture ale zilei.
Probele finale, de slalom, au stabilit podiumul general. Și, după piteșteni și craioveni, gălățenii au prins și ei un loc 3, de lăudat mai ales pentru niște debutanți. Premiile au fost înmânate de city-managerul Marius Humelnicu, reprezentantul Primăriei care a dat o mână de ajutor la asfaltarea peste noapte a circuitului improvizat ad-hoc.
Așadar, dacă vreți să vedeți niște imagini după care poate tânjiți de ani de zile, imagini de un spectaculos ce ar putea face din nou deliciul duminicilor calde pentru automobiliștii gălățeni, priviți filmul de mai jos.
Oricum, dincolo de clasament, a contat faptul că Galațiul, prin tinerii entuziaști, are o nouă șansă atât în construcția, dar și în competițiile auto, un domeniu mereu actual și atât de performant.