Prețul la care au cumpărat primăriile PSD minibuze Karsan Jest este aproape dublu față de cel obținut de primării PNL. Mai mult, liberalii au cumpărat și flote pe sfert, dar și cu locuri pe scaune mai multe.
Achiziția de la care am pornit analiza o reprezintă cele 20 de minibuze turcești și „turqoise” Karsan Jest pe care Primăria Galați a dat câte 66.000 de euro fără TVA la 10 locuri pe scaune și 11 în picioare. Fie și judecată la singular, această achiziție a fost plătită mai mult decât „mărinimos”, inclusiv pentru o flotă, de vreme ce noi am obținut un preț de numai cu 10.000 de euro mai mic fără să cerem o flotă, ci făcând „o întrebare” vizavi de preț la modul general.
La Brăila, 16 autobuze medii Karsan Atak (23 locuri pe scaune, 34 în picioare) și 4 Karsan Jest au costat 8,29 milioane de lei fără TVA, adică o medie de vreo 88.200 de euro per autovehicul.
La un preț de 90 mii de euro pentru un Atak (ceea ce este mult, fiindcă acum șase ani brăilenii dădeau 87 de mii pe BMC precum cele mari, de 12 m, cumpărate recent și în Galați), rezultă că celelalte Karsan, cele mici, Jest, au costat peste 80 de mii de euro bucata. Foarte mult. Iar ca să ajungă la 66 de mii de euro per bucată, ar trebui ca prețul unui Atak să urce la aproape 95 de mii de euro. Enorm.
Nu vă putem furniza date exact fiindcă nu am reușit să aflăm prețul global al tranzacției petrecute acum doi ani și jumătate la Brăila.
În schimb, numitorul comun al licitațiilor de la Galați și Brăila, pe lângă prețurile mari, a fost faptul că ofertele au venit din partea unui singur importator. Incredibil, dar același în ambele cazuri: Anadolu Automobil Rom. Și cu prețuri foarte puțin sub prețul estimat scos la licitație, respectiv 8,29 de milioane de lei fără TVA preț total față de 8,3 milioane estimarea…
Vă dați seama ce-au mai râs cu lacrimi, de ciudă, brăilenii când, la banii ăștia, unui Karsan Jest i-a căzut roata din mers, în perioada de garanție…
Pentru a explica și titlul, minibuzul continuă să meargă aparent netulburat după ce-i cade roata pe spate întrucât are tracțiune… față.
La Oradea, minibuzele Karsan Jest au costat în 2015 39.750 de euro bucata. Ar fi culmea să mai fie și prețul net, adică cu TVA, fiindcă n-am reușit să găsim nicăieri o precizare clară în acest sens. Dar și ca brut este mult: 39,8 vs. 66 mii de euro, Oradea vs. Galați.
La Suceava, tot prin 2015, alte cinci Karsan Jesturi s-au vândut cu 43.000 de euro bucata plus TVA. Primarul Sucevei este Ion Lungu, coleg de partid cu liberalul Ilie Bolojan, primarul Oradei.
Iar minibuzele Karsan Jest de la Oradea au 16 locuri pe scaune, pe când cele de la Suceava 14, spre deosebire de 11 precum cele de la Galați…
Și, pe lângă municipalitățile de mai sus, avem chiar și două excepții: Slatina și Vasluiul.
Slatina se pregătea, prin martie 2015, să cumpere cinci Karsan Jest cu doar 11 locuri pe scaune, dar la numai 40 de mii de euro bucata, fără TVA. Vasluiul, dealtfel, a și pus în circulație acum câteva zile două Karsan Jest la numai 52 de mii de euro bucata. Ați râde să fie și cu TVA inclus?
Dar, pe de altă parte, s-ar putea ca în curând prețul de la Galați să pară chiar unul bun pentru un minibuz puțin mai mare ca un SUV adevărat. La Constanța se pregătesc să cumpere 18 minibuze cu 10 milioane de lei, adică peste 115 mii de euro bucata! A, da, ȘI la Constanța avem de-a face cu un primar PSD.
Dacă vrei să sprijini publicația Alternativa – Jurnalism fără mogul, o poți face aici. Sau dă click mai jos, pe contul nostru de Patreon, unde poți face o donație. Mulțumim!