Păguboși, dar consecvenți. Lipsa infrastructurii aruncă România în afara Europei, iar liberalii sunt surzi, dar primitori

In Actual, National, NePriveste

În timp ce liberalii deschid poarta celui mai dubios politician din portul Constanța, iar sutele de milioane de euro pentru căi ferate zbiară necheltuite, mari cantități de mărfuri ocolesc România tocmai pe la… Rotterdam.

România așteaptă de la noii guvernanți investiții concrete în dezvoltarea infrastructurii sau măcar aducerea celei existente la un standard acceptabil de funcționalitate. În acest timp, partidul ce deține guvernarea se ocupă de răsplătirea traseiștilor politici, iar responsabili din infrastructură clamează aceeași inerție a inacțiunii ca pe vremea guvernului Dăncilă și precedentelor.

Mircea Banias este cea mai nouă „achiziție” politică dubioasă a PNL-ului. Acest nume greu disolubil de interesele ce gravitează în jurul danelor portului Constanța, dar și de uriașul dosar de corupție, cu 39 de persoane inculpate și soldat cu o uimitoare achitare-mamut după cinci ani de tergiversări prin instanțe.

Totodată, Banias s-a mai remarcat și printr-un „slalom” politic ce a inclus PDL, iar apoi PNL, ulterior PC, ALDE și Pro România, după ce, în  vremuri imemoriale, cică tot din curtea PNL ar fi pornit pe căile încurcate ale traseismului politic.

Pe de altă parte, din cauza lentorii cu care în justiția românească se târâie inclusiv litigii izbucnite la atribuirea contractelor de licitații, România riscă să piardă 800 de milioane de euro bani europeni doar pentru un segment de vreo 130 km de cale ferată.

Ce se întâmplă în acest timp? Un mare constructor ceh de automobile își mută containerele cu zeci de mii de kituri de autoturisme anual de pe trailere auto în vagoane și le poartă până la Rotterdam pentru a le îmbarca cu destinația India.

Puteți vedea mai sus că acest traseu, ce implică ocolirea Europei, ar putea fi scurtat cu cel puțin 8-10 zile dacă ar trece, firesc, prin România. Însă, din cauza incapacității României de a pune la dispoziție o infrastructură acceptabilă, ruta mai scurtă rămâne, în continuare, roșie.

De ce se întâmplă așa în condițiile în care portul Constanța este al patrulea ca mărime din Europa?

Balastul politic ne frânează dezvoltarea

Păi, fiindcă chiriile cerute sunt foarte mari în Constanța, iar cele mici sunt acordate preferențial, după cum arăta un articol Rise Project, bine documentat, încă de acum trei ani.

Fiindcă la noi, pe calea ferată, inclusiv pentru marfare, viteza de deplasare este de câteva ori mai mică decât în restul Europei.

Iar guvernanții se fac că ninge. Ați auzit vreo strategie clară pentru problema infrastructurii abordată de noul guvern Orban? Cu atât mai puțin de demararea unor investiții majore sau clarificarea celor în curs.

În schimb, ceea ce cu siguranță ați auzit sunt epocalele completări de „garnitură” prin aducerea la remorca partidului a numeroase „vagoane” de balast politic de la Pro România: Daniel Constantin, Sorin Câmpeanu, Damian Florea, Liviu Balint și, evident, Mircea Banias.

Iar aceștia sunt personajele vizibile. Dar există și multe altele, pe care nu le văd muritorii de rând, și care abia așteaptă să reprimească ordine de la „liderii” recent primiți în barca aflată pe marele val.

Iată de ce interesant ar fi de știut câte astfel de „migrații” către partidul recent ajuns la putere s-au petrecut la nivelurile eșaloanelor 2, 3 ș.a.m.d. Acolo unde se află diverși secretari de stat, directorași de prin ministere, responsabili locali sau regionali, membri în consiliile de administrație ale firmelor de stat care se ocupă de infrastructură (CFR, CNAIR, Portul Comnstanța) – oameni care au slujit „cu devotament” interesele vechilor guvernanți și ale tuturor celorlalți de dinaintea lor, personaje-cheie și cheițe cărora le „datorăm” acestă evidentă situare în afara Europei civilizate și prospere.


Dacă vrei să sprijini publicația Alternativa – Jurnalism fără mogul, o poți face aici. Sau dă click mai jos, spre contul de Patreon, pentru donații. Mulțumim!

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu