Gloria de cândva a Galaților plutește printre  expoziții ca niște pasagere de odinioară pe Dunăre

In Actual, Alta lume

Când (im)potentații zilei nu sunt capabili să facă mai nimic pentru a nu risipi imaginea de port la Dunăre și stație de îmbarcare a pasagerilor pe nave fluviale, care i se atribuie tradițional Galațiului, trece la lansat semnale societatea civilă.

Și iată că a trecut la fanioane, din nou, „Asociația Galați, orașul meu”  şi Muzeul de Istorie „Paul Păltănea”.

Începând din 29 martie, până la 28 aprilie, la Pavilionul Grădinii Botanice se poate face o călătorie…în timp, pe bază de privit la fotografii și machete de nave, ce vor să fie de fapt semnalul de alertă adresat administrației publice locale   din prezent: pe la Galați trece Dunărea, nu Covurluiul, și este timpul să punem în plutire nave de pasageri pentru agrement, nu bărcuțe de hârtie de Ziua Marinei!

În ziua vernisajului a fost și expoziție de cartofilie şi fotografie veche intitulată „Pasagerele de odinioară”, a fost și dezbatere, a fost și promovare a Asociației „Galaţi, oraşul meu”, care și-a  prezentat noua siglă. Au fost și mulți parteneri: Asociația Galați, orașul meu, Marinarii.ro, Valiza cu fotografii, colecționarii Ilie Negrea, George Milea, Muzeul de Istorie ,,Paul Păltânea” Galați și Complexul Muzeal de Științele Naturii „,Răsvan Angheluță” Galați.

Nu în ultimul rând, colecţionarul şi documentaristul Costel Gheorghiu, promotor al istoriei oraşului Galaţi în imagini

a produs o expunere eveniment surpriză, de colecţie, compusă din proiecţiile de imagini extrase din anuare şi albume de promovare a navigaţiei pe Dunăre, ale unor companii de navigaţie antebelice din prima parte a secolului XX. Prezentarea colecţiei de imagini rare din arhiva fotografului brăilean Marco Klein, a unor planşe cu tarifele, staţiile şi orarul curselor navelor de pasageri, dar şi a trei dintre cele mai importante nave de pasageri de dinaintea celui de-al doilea război mondial, a fost urmărită cu interesul nedisimulat presupus de o temă istorică de maximă atractivitate.

 

Cele 85 de ilustrate, cărţi poştale şi fotografii vechi, din colecţiile personale ale lui Ilie Negrea, George Milea, Mihai Blăjuţ, Mioara Slabu, Aurel Sibiceanu, Cristian Gregoretti şi Cristian Munteanu au trezit nostalgiile inerente unui astfel de eveniment. Un scurt film documentar a centrat atenția pe niște glorii ale navigației pasagerelor fluviale de cândva, în epoca ce impunea transportul de pasageri pe Dunăre ca o utilitate, ca un divertisment dar și ca o emblemă a prosperității și tradiției navigației fluviale. Imaginile însoțite de datele tehnice ale pasagerelor „Moldova”, „Ardealul”, „Poseidon”, „Muntenia”, „Olăneşti”, „Borcea” sau „Malnaş”, sau ale navelor rapide  „Săgeata” și „Racheta” au produs emoții și nostalgii.

Evident, evenimentul a avut și conotații mai subtile, dar care riscă (prin festivism și formulare conformistă, comodă și rutinală a mesajelor) să nu fie percepute de o administrație a grosierului și improvizației – Galațiul are mare nevoie de reintroducerea curselor regulate sau ocazionale ale navelor de pasageri pe Dunăre,ca o alternativă de recreere și de conectivitate a Galațiului cu celelalte orașe riverane Dunării, așa cum se întâmpla înainte de anul 1990”.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu