Galațiul este condamnat la subdezvoltare în următorii 3-4 ani, din moment ce două proiecte mari pentru județ au fost tăiate de pe lista de priorități ale Guvernului României, rămânând fără finanțare. Este vorba despre Aeroportul Galați-Brăila, care nu va primi niciun leu finanțare nici în anul 2025, și despre Centura Mare a Galațiului, proiect pe care Ministerul Transporturilor l-a îngropat transferându-l la Consiliul Județean (CJ) Galați, fără a asigura însă și fondurile necesare demarării și finalizării lucrărilor.
Fără aeroport și Centura Mare ocolitoare, județul Galați va rămâne în continuare izolat, fără posibilități de a evolua, de a conta în vreun fel pe harta economică a regiunii Sud-Est.
Cele două proiecte (Aeroportul și Centura Mare) au fost vânturate de liderii PSD Galați, din 2019 încoace, în toate campaniile electorale.
S-au făcut „n” conferințe de presă în care alde Dan Nica, Costel Fotea, primarul Ionuț Pucheanu și parlamentarii PSD Galați mai reușeau să facă rost de o aprobare, să demareze un studiu, să obțină un aviz de la Romatsa.
Autoritățile locale din Galați au exploatat mediatic orice mic demers pe care l-au făcut de-a lungul anilor și au încercat să îi facă pe gălățeni să creadă că Aeroportul Galați-Brăila chiar se va face, că nu mai este doar un remake al acelui banc sec care a tot fost spus, din 1992 încoace.
Să ne reamintim.
În 2023, Guvernul României a alocat „imensa” sumă de 15 milioane de lei (3 milioane de euro) pentru realizarea studiului de fezabilitate.
Această sumă de 15 milioane de lei a reprezentat însă doar 40% din totalul de 36,5 milioane de lei cât a costat studiul de fezabilitate, restul de 60%, adică 21,5 milioane de lei, urmând să fie suportat din bugetele Consiliului Județean (CJ) Galați și CJ Brăila.
Acest lucru nu s-a întâmplat, pentru că autoritățile locale din Galați și Brăila nu au avut bani, așa că au sperat că Guvernul României se va implica financiar și va sprijini în continuare proiectul.
Din păcate, în 2024, Guvernul PSD condus de Marcel Ciolacu nu a alocat nici măcar un leu pentru Aeroportul Galați-Brăila.
La fel, în anul 2025, finanțarea Guvernului pentru Aeroportul Galați-Brăila va fi tot de zero lei.
Suma de 3.250.000 de lei cu care cei 4 parlamentari PSD Galați s-au lăudat că o vor aloca continuării proiectului aeroportului nu a fost cuprinsă în bugetul pe acest an, ci este doar o direcționare a fondurilor primite de cei patru aleși ai PSD din partea Guvernului (așa cum au primit toți cei 465 de parlamentari) pentru susținerea unor proiecte locale.
Cei 4 parlamentari PSD Galați au decis să pună la un loc banii care le-au fost repartizați individual de către Guvern (cam 750.000 de lei de fiecare) și să anunțe că îi vor direcționa către proiectul Aeroportului Galați-Brăila.
Dar suma asta de 3.250.000 de lei nu reprezintă altceva decât bani de fursecuri și scobitori în cazul aeroportului, după cum am scris, zilele trecute, în Alternativa – Jurnalism fără mogul.
Construirea Aeroportului Galați-Brăila este estimată la aproximativ 500 de milioane de euro, iar în acest moment nimeni nu știe de unde ar putea veni finanțarea pentru finalizarea proiectului.
Fără Mogul are nevoie de sprijinul vostru. Donați o sumă de bani (în lei) în contul de mai jos al Asociației ALO și susțineți publicația faramogul.ro
RO 62 BREL 0002 0014 6866 0100
UE nu mai dă bani pentru construirea de aeroporturi, Guvernul României a alocat zero lei în 2024 și în 2025, iar CJ Galați este prea mic pentru a susține o astfel de lucrare.
Prin urmare, în acest moment se poate spune că s-a pus cruce Aeroportului Galați-Brăila, pentru că nu există finanțare.
Centura Mare s-a născut moartă
Al doilea proiect extrem de important pentru Galați era realizarea Variantei Ocolitoare (Centura Mare) a municipiului Galați.
Contractul pentru Centura Mare a Galațiului a fost semnat în data de 23 septembrie 2020, cu 8 zile înaintea alegerilor locale, de ministrul Transporturilor la acea vreme, Lucian Bode (PNL), zis și „ministrul de pe bancheta din spate”.
Centura Mare a Galațiului era programată să se desprindă din DN 25 prin nodul rutier Traian, să supratraverseze DN 25 şi calea ferată Tecuci – Galaţi, să treacă prin spatele lacului Brateș și să ajungă în final în DN2B, înainte de Vama Giurgiulești (vezi foto mai jos).
Potrivit contractului, constructorul UMB avea la dispoziție 12 luni pentru proiectare și alte 42 luni pentru execuţie, oferind 120 de luni garanţie.
Pe traseu urmau să fie proiectate 34 de lucrări de artă: poduri, pasaje şi viaducte. Preţul pe 1 kilometru a fost calculat la 4,4 milioane euro.
Licitaţia a fost lansată pentru 900 milioane lei, iar câștigătoare a fost declarată oferta UMB, cu 705.282.636,69 de lei fără TVA.
Au trecut 5 ani de atunci, iar zilele trecute ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a precizat că proiectul Centurii mari a Galațiului va fi transferat către CJ Galați, care va trebui să se îngrijească de realizarea lui.
Prin aceste răspuns, Grindeanu practic a îngropat realizarea Centurii Mari a Galațiului, atâta timp cât Miniserul Transporturilor nu va transfera către CJ Galați și fondurile necesare finalizării acestui proiect estimat astăzi la suma de 1,2 miliarde de lei (aproximativ 240 de milioane de euro).
CJ Galați nu are capacitatea de a finanța din bugetul local un astfel de proiect de anvergură.
E ca și cum un angajat cu salariul minim de economie ar primi vestea că este liber să își cumpere un Maybach S680, o mașină al cărei preț pornește de la 217.000 de euro, dar care poate ajunge și la 300.000 de euro, în funcție de dotări.
Păi când-vreodată ar putea un nene cu salariul minim pe economie să achiziționeze o astfel de mașină?
În această situație este și CJ Galați, care va fi nevoit să îngroape proiectul Centurii Mari a Galațiului, tot din lipsă de fonduri, ca și în cazul Aeroportului Galați-Brăila.
Ce fac alde Pucheanu și Fotea, care altfel sunt foarte vocali pe la emisiuni? Nimic, ei au alte priorități!
Președintele CJ Galați, Costel Fotea (PSD), care nu își poate depăși condiția de horticultor ratat, a declarat că va prelua Centura Mare a Galaţiului doar dacă Ministerul Transporturilor va asigura și finanțarea proiectului, lucru imposibil de realizat, după cum a lăsat să se înțeleagă ministrul Grindeanu.
Fotea va rămâne, așadar, la proiectele lui mici și nesemnificative, cu care se laudă pe contul lui de Facebook, cum ar fi, de exemplu, modernizarea drumului județean DJ252J dintre Hănțești și Vizurești (două sate din comuna Buciumeni, județul Galați).
Vă dați seama ce mare realizare? Hănțeștenii și vizureștenii au și ei asfalt cum au văzut la oraș.
De cealaltă parte, primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu (PSD), nu pare îngrijorat că două proiecte mari pentru Galați au fost îngropate.
Pucheanu are alte preocupări, nu îl macină pe el faptul că Galațiul nu va avea nici aeroport, nici centură mare.
Pe primarul Pucheanu îl roade dorința homosexualilor, a lesbienelor și, în general, a celor din comunitatea LGBTQ de a-și oficia căsătoria și în mod religios, în Biserică.
Invitat pe bani publici la Reperul TV (aveți aici „contractul de promovare și publicitate” cu Reperul TV, de 72.000 de lei, încheiat de Primăria Galați cu SC Holder Ideea SRL), primarul Pucheanu s-a apucat să vorbească din senin despre faptul că ăștia din comunitatea LGBTQ vor să își oficializeze relațiile și religios.
„Personal, n-am absolut nicio problemă cu căsătoria între persoane de același gen. Dacă vor să vadă, și unii și alții, cum e să ai soție, n-au decât. Faceți-o, fraților!
Dar nu ai voie să obligi Biserica să te unească în fața Domnului, decât conform preceptelor bisericești. Civil, n-ai decât să faci ce vrei! Dar când te duci dincolo de niște limite, așteaptă-te la o reacție! Libertatea ta se termină acolo unde o afectează pe-a mea”,
a afirmat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, la Reperul TV.
Așadar, de asta dă Primăria Galați 72.000 de lei/an la Reperul TV, din banii tuturor contribuabililor gălățeni, ca să afle cetățenii că primarul Pucheanu nu este de acord cu ceea ce vor să facă homosexualii și lesbienele.
Galațiul este un oraș izolat, ocolit de investitori și tăiat, iată, de pe lista de priorități ale Guvernului, dar pe primarul Pucheanu îl freacă grija ca nu cumva homosexualii și lesbienele să se poată cununa și religios.
Ziarul Viața liberă, care de asemenea primește bani de la Primăria Galați pentru a-l promova pe primarul Pucheanu, devenit omul-instituție de ceva timp, (aveți aici „contractul de promovare și publicitate” în Viața liberă, în valoare de de 500.400 de lei/an = 41.700 de lei net/lună), a preluat din zbor declarațiile făcute de Pucheanu la Reperul TV și a ținut să publice un articol pe acest subiect, cu titul de mare angajament: „Ce crede primarul Ionuţ Pucheanu despre căsătoriile LGBTQ”.
Vă dați seama?
Gălățenii nu mai puteau dormi noaptea, pentru că nu știau „ce crede” primarul Pucheanu despre ce vor să facă homosexualii și lesbienele.
Dar, hei, doar de asta încasează cotidianul Viața liberă 500.400 de lei/an bani publici de la Primăria Galați, ca să le spună gălățenilor ce părere are Pucheanu despre căsătoriile LGBTQ.
Nu am văzut nicio reacție din partea primarului Pucheanu în legătură cu îngroparea celor două proiecte mari care vizau Galațiul – aeroportul și centura mare.
Cum să fii, băi, primarul unui municipiu de talia Galațiului și să nu îți pese că această comunitate de pe urma căreia îți încasezi salariul va rămâne la fel de izolată din punct de vedere economic, lipsită de perspective și abandonată în sărăcie?
Galațiul este condamnat la subdezvoltare, iar primarul Pucheanu, altfel foarte vocal în PSD și pe la televiziunile centrale de genul Antena 3, B1 TV sau Digi24, este preocupat că homosexualii și lesbienele vor să se cunune și religios, ca și cum asta era cea mai arzătoare problemă a Galațiului.