Președinții CJ Galați și CJ Brăila vorbesc și în somn despre cât de frumos și util va fi Aeroportul Galați – Brăila. Ce nu spun însă Costel Fotea și Francisk Chiriac este de unde anume vor veni banii pentru construirea acestui aeroport. Altfel spus, care va fi sursa de finanțare pentru Aeroportul Internațional Galați – Brăila?
Până când se va ști din ce bani va fi construit Aeroportul Galați – Brăila (dacă va fi construit, evident), urmează să fie cheltuit un munte de bani pe hârțogăraie și diverse studii care să spună dacă, economic vorbind, este justificată construirea unui aeroport în această zonă și în locul deja ales: un câmp din comuna Braniștea (județul Galați).
De exemplu, numai studiul de fezabilitate va costa aproximativ 36,5 milioane de lei cu TVA, adică 7,3 milioane de euro, potrivit capital.ro.
Aproximativ 60% din această sumă va fi suportată din bugetele CJ Galați și CJ Brăila, instituții conduse de PSD-iștii Fotea și Chiriac.
Guvernul României a precizat luna trecută, în decembrie 2022, că va aloca numai 15 milioane de lei pentru studiul de fezabilitate și studiile asociate, așa că diferența până la 36,5 milioane de lei va trebui asigurată în solidar de către județele Galați și Brăila.
Contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a fost deja atribuit, iar asocierea declarată câştigătoare este SC Aduro Impex SRL (lider asociere) & SC Tecno Engineering 2C SRL & SC WE Project Engineering SRL şi cuprinde nu mai puțin de 17 entităţi, printre care şi Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi.
Pe lângă studiul de fezabilitate, asocierea formată din 17 firme se va ocupa şi de proiectarea celor două terminale ale aeroportului, a instalaţiilor electrice şi de alarmare la incendiu sau a pistelor aeroportului.
Așadar, aeroportul se află deocamdată în faza de studii și măsurători, fază care va costa 7,3 milioane de euro, cu peste 60% din sumă alocată din bugetele județene ale Galațiului și Brăilei.
Aceste studii plătite cu un munte de bani ar putea să fie întocmite degeaba, să zacă apoi într-un sertar dacă nu se va găsi răspuns la întrebarea: cine va plăti 150-160 de milioane de euro pentru construirea Aeroportului Galați – Brăila?
Finanțarea ar putea veni de la Guvernul României sau din fonduri europene.
Și cum Guvernul României spune că este tot mai sărac de la an la an, e greu de crezut că va prinde în buget o sumă atât de mare.
Mai rămân fondurile europene, însă și în acest caz lucrurile sunt destul de complicate, pentru că UE nu finanțează chiar orice proiect.
Deocamdată, singura certitudine este că nu mai puțin de 36,5 milioane de lei (7,3 milioane de euro) din bani publici vor fi cheltuiți pe mormane de hârtii și studii peste studii.