Fabrica de bere Martens Galați se va închide, după 15 ani de chinuri. Cum a fost sugrumată de concurență fabrica de bere înființată în 1978 la Galați

In Economic, Local

Fabrica de bere Martens Galați a anunțat astăzi că își va închide producția, după 15 ani în care s-a luptat să reducă din pierderi și să reziste pe piața berii din România, stăpânită în proporție de 98% de marile companii multinaționale care investesc zeci de milioane de euro anual în promovare.

Producătorul Martens din Galați va sista activitatea din fabrică, începând din această lună (martie 2023), urmând să se ocupe exclusiv de activități de distribuție, potrivit unui anunț al companiei remis Bursei de Valori București (BVB) – vezi foto mai jos.

Martens SA Galați a mai anunțat că va desființa locurile de muncă din departamentul de producție.

Potrivit bilanțului fiscal aferent anului 2021, fabrica de bere Martens Galați avea în urmă cu doi ani 75 de angajați, numărul salariaților fiind într-o continuă scădere în ultimii 10-15 ani.

Conform actelor depuse la Ministerul de Finanțe, Martens SA Galați a înregistrat pierderi importante în ultimii 5 ani, după cum urmează: 10.034.022 de lei (în 2017), 8.769.315 de lei (în 2018) , 11.491.691 de lei (în 2019), 5.312.223 de lei (în 2020) și 5.678.025 de lei (în 2021).

Așadar, pierderi cuprinse între 1 milion de euro și 2,5 milioane de euro anual, de stai și te întrebi cum a reușit Martens SA să supraviețuiască în ultimii 5 ani.

Chin și pierderi timp de mai bine de 15 ani

Însă fabrica de bere Martens din Galați a început să se chinuie, să o ducă greu încă de acum 15 ani.

De exemplu, în anul 2008, Martens a avut pierderi de 4,3 milioane de lei (1,1 milioane euro), de peste șapte ori mai mari decât în 2007 (600.000 de lei). În 2009, pierderile au crescut la 7,3 milioane de lei.

Așadar, închiderea fabricii de bere de la Galați nu trebuie să surprindă pe nimeni.

Martens Galați a devenit, în timp, un jucător nesemnificativ pe piața berii, având în urmă cu 7-8 ani o cotă de piață de numai 1,1%. Astăzi, această cotă de piață cu siguranță a scăzut sub 1%.

Sufocată de companiile multinaționale care au acaparat piața, Martens a încercat să supraviețuiască orientându-se către segmentul de bere la PET sau semnând contracte de producție de mărci private cu retaileri precum Carrefour, Metro sau Mega Image.

Brandurile noi cu care Martens a venit pe piață – MaDonna, Lup, Postăvarul, Hora Unirii, Damburger Gold, Driver (fără alcool) etc. – nu au reușit să se impună. Totodată, Martens a renunțat la producerea clasicei beri Premium Senior, care a fost ani de zile un soi de emblemă a fabricii de bere din Galați.

Produsele Martens Galați puteau fi găsite cu greu în baruri și restaurante, care au înțelegeri cu companiile multinaționale, marii producători de bere oferindu-le patronilor de localuri mobilier, combine frigorifice și alte accesorii pe care micii producători de genul Martens Galați sau Bermas Suceava nu și le puteau permite.

Practic, în acest moment, cei 4 mari producători de bere din România (Bergenbier, Heineken Romania, United Romanian Breweries Bereprod și Ursus Breweries) fac legea ajungând să dețină 98% din piața berii din România.

Fabrica de bere din Galați a fost înființată în anul 1978. Timp de două decenii fabrica a operat ca un producător cu capital integral românesc sub denumirea SC Malț Bere SA și apoi RO Beer SA, ajungând să dețină o prezență regională puternică.

În 1998, belgienii de la Martens Brouwerij au preluat pachetul majoritar de acțiuni al fabricii, fosta fabrică de bere din Galați devenind Martens SA Galați.


Urmărește faramogul.ro și pe Google News


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să ne ajuți să continuăm, ne poți face o donație dând click AICI. Sau poți da click mai jos, spre contul de Patreon al ALTERNATIVA – Jurnalism Fără Mogul. Mulțumim!

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu