Detalii inedite despre explozia sediului unor firme falimentare și cum va paraliza un sfert de Galați. Ce cartof în flăcări au autoritățile de stins | VIDEO + FOTO

In Actual, Local, Siguranță, Sistemul

Deflagrația cu mașini date peste cap la Grandly hotel, pe Frunzei colț cu Prelungirea Brăilei, va da peste cap și transportul public în Galați.

Cel puțin în următoarele 24 de ore, adică pe 10 decembrie, tramvaiele nu vor putea circula mai la sud de Piața Energiei întrucât nu pot parcurge strada Frunzei ca să întoarcă la capătul din Micro 21.

Aceasta întrucât cei de la Inspectoratul de Stat pentru Situații de Urgență nu permit circulația prin zonă până nu rezolvă problema neutralizării celorlalte trei rezervoare de combustibil din patru câte avea fosta stație de carburanți peste care s-a construit hotelul Grandly.

Cum autobuzele de mare capacitate cumpărate de primarul Pucheanu de la turci nu sunt încă înmatriculate, iar în cele mici abia încap 20 de pasageri – dar fără bagaje cu post riguros ținut în așteptarea Crăciunului – toți cei care locuiți în cartierul Dunărea și aveți treabă în zonele de nord și vest ale orașului pregătiți-vă temeinic! Plecați cu cel puțin jumătate de oră mai devreme de acasă și înarmați-vă cu multă răbdare și putere!

Hotelul cu bombe în subsol ascunde și niște firme numai bune de neplată

La orele serii de 9 decembrie, am revenit la fața locului și am încercat să stăm de vorbă cu localnicii zonei, cu oricine ne-ar fi putut da relații, ba și cu o persoană care se pretindea patronul hotelului și care s-a declarat foarte deranjată că noi filmam și pozam de pe domeniul public urmările exploziei.

 

Așa am aflat că mirosuri ciudate s-ar fi simțit în zonă încă de vineri, 6 decembrie, când muncitorii angajați să facă lucrări de izolație termică lucrau cu spor și, în aer – cel puțin pe partea de stradă dinspre hotel – se simțea un iz de gaz metan sau de benzină de slabă calitate. Dar cetățenii care abia ne-au vorbit pe șoptite, sub protecția anonimatului ne-au spus că n-a fost nimeni interesat de acest aspect și, drept urmare, iată unde s-a ajuns.

Dacă este să ne întrebați pe noi, nici n-ar fi avut cum să aibă loc o explozie de o asemenea amploare dacă nu s-ar fi aprins vapori consistenți de combustibili, iar aceștia, extrem de volatili, nu aveau cum să vină din senin, fără un miros specific.

Dar așteptăm să vedem ce vor declara muncitorii respectivi celor însărcinați cu ancheta întrucât ei înșiși au suferit o pagubă consistentă, una din mașinile grav avariate aparținându-le chiar lor. Iar, din sursele noastre, firma care deține hotelul Grandly se numește Petrol Plus.

Pe Frunzei 61 apare cu sediu social firma Petrol Plus SRL și aceasta, conform datelor financiare, în ultimii trei ani a declarat pierderi totalizând peste zece milioane de lei! Ba, mai mult, conform altui site specializat, apare ca fiind în procedură generală de insolvență.

La aceeași adresă, apare și firma Petrol Plus 2 SRL, dar și aceasta are ultimii patru ani cu pierderi totale de peste cinci milioane de lei, dar și cu mențiuni foarte recente în buletinul procedurilor de insolvență. Mai exact, această firmă se află într-un proces de faliment tocmai din 2014 (!), soluția tot este amânată până în 2020, iar între creditorii principali se află fiscul și municipalitatea gălățeană.

Revenind la mașinile avariate, vă dați seama despre ce șanse de despăgubiri vorbim… Chiar și dacă are clădirea asigurare, aceea NU este valabilă și pentru „bombele” din subsol sau pagubele pricinuite de acestea…

Pe de altă parte, la cât de deranjați au devenit polițiștii, dar și cei de la ISU, poliție locală sau jandarmi când la fața locului a apărut cineva de la Alternativa – Jurnalism fără mogul să facă poze și să filmeze, noi avem toate motivele să credem că la mijloc este ceva foarte necurat.

Deocamdată, să lucrăm doar cu materialul clientului, cum se spune. Iată ce au precizat subordonații lui Arafat, conform Vieții libere:

„Probabil se lucra la dezafectarea acestor rezervoare. (…) Urmează să facem o anchetă, dar, din ce am înţeles, se lucra la eliminarea unor elemente de construcţie a fostei staţii peco. Cel mai probabil, nu şi-au luat măsuri de siguranţă. Aveau resturi de carburant în rezervoare şi acestea au format pături de gaz, care au dus la producerea exploziei. Se executau lucrări cu foc deschis şi nu au asigurat măsurile necesare”

După părerea noastră, se lucra la tăierea unuia din cei doi stâlpi care susțineau acoperișul-copertină al fostei stații de carburanți, iar printre panourile de beton, prin țevile stâlpilor gazele din fostele rezervoare au ajuns la suprafață, intrând în direct contact cu flacăra oxiacetilenică.

Dacă priviți cu atenție, în pozele de mai jos, se vede un stâlp gri în dreptul „ND” de la GRANDLY, iar în poza a doua stâlpul este chiar în fața pompierului aflat în mers.

Acum doi ani, înainte de îndepărtare, acoperișul fostei stații de carburanți arăta așa, cu stâlpii „îmbrăcați”.

Acum, muncitorii tăind stâlpul bine înfipt în pământ, au aprins gaze scăpate printre plăcile de beton, insuficiente ca să declanșeze o ardere la suprafață, dar care au aprins acumularea din subteran. Doar că aceasta era mai amplă în partea dinspre spălătoria auto și de covoare, unde a și fost azvârlită în sus șapa de beton cu tot cu limuzina de aproape două tone parcată deasupra. Duba a rămas pe roți deși nu este mult mai grea, suflul exploziei fiind disipat de betonul fragmentat din jurul său, pe care l-ați văzut în pozele de la începutul acestui material, dar și de o fisură în pavaj care a „ghidat” suflul către fațada hotelului, decopertându-i efectiv tencuiala.

Un rulou de tablă zincată rămas probabil de la lucrări de construcții precedente a fost însă azvârlit vizavi, pe șosea, lovind o mașină „nevinovată”, aflată în așteptare la semafor. Mașina am găsit-o însă mutată de la locul exploziei, mai mult ca sigur pentru a se asigura perimetrul de securitate și intervenție. Cel sau cea de la volan a avut mare noroc, dacă-i cădea direct pe parbriz, un astfel de rulou zincat de peste 100-150 kg, în rostogolire, putea fi mortal.

 

Dincolo de aceste detalii, ISU, cei de la Inspecția Teritorială de Muncă, Direcția de Securitate și Sănătate, dar și poliția locală și Primăria trebuie să răspundă opiniei publice la niște chestiuni foarte grave:

  1. Cum a fost posibil să se construiască peste rezervoare nedezafectate, știut fiind că, pentru autorizație de construire, dar și pentru extindere/modificare de fațade etc. trebuie depuse inclusiv avize de la ISU/pompieri?
  2. Lucrările de extindere, modificare sau reabilitare de la clădire au autorizații în regulă sau se fac fără acte in regulă?
  3. Cum a fost posibil să se acorde autorizație de securitate la incendiu acestei clădiri cu problemele din subsol atât de grave?
  4. Deținea acest hotel, ca spațiu cu destinație publică, avizul primarului?
  5. Dacă da, cum l-a obținut fără autorizație de securitate la incendiu?
  6. Dacă l-a obținut în regulă, adică având autorizație PSI, cum a obținut acea autorizație? (revenire la pct. 2)
  7. Cine și de unde erau tehnicienii/inspectorii vorbitori de rusă și engleză care, la orele serii, au pătruns în clădirea hotelului Grandly, asistați de cei de la ISU, având asupra lor laptop, detectoare de gaz și documentații, iar apoi au plecat cu un micorbuz înmatriculat în Lituania și parcat strategic, la vreo 100 m depărtare de intersecție?
  8. Cum putea o firmă care face izolații să lucreze la dezafectarea unor rezervoare?
  9. Asemenea intervenții trebuie anunțate celor de la ITM-DSSM? Procedura implică cumva lucrul asistat, cu pompieri/personal și instalații PSI în preajmă?
  10. Dar verificări, controale se mai făceau la proprietarii hotelului, respectiv la firma contractată de aceștia? Sancțiuni aplica careva? Dacă da, când și în ce cuantum?… etc.

Și, uite-așa, nu știu cum facem că ajungem tot la iresponsabilitatea autorităților, tot la structuri împuțite de la cap (eventual de la un nemurici ca Arafat) în jos, tot la probleme grave la lumina zilei. „Secrete de-ale lui Polichinele” pe lângă care trecem zilnic și care, la un moment dat, se răzbună pe nepăsarea noastră lovindu-ne pe neașteptate. Eventual drept în cap.

Vom reveni, inclusiv cu aspecte halucinante din activitatea de control a ISU Galați în general. Ca să vedeți și dumneavoastră la mâna cui este lăsată securitatea gălățenilor în general…

În loc de post-scriptum, un video cu urmările deflagrației de la hotel Grandly.


Cei ce vor să sprijine financiar activitatea publicației Alternativa – Jurnalism fără mogul o pot face accesând acest link. Sau pot da click mai jos, pe contul nostru de Patreon, unde de asemenea pot face donații. Mulțumim de pe acum!

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu