„Lucrăturile” extenuante de la Primăria Galați, ce preparau convenabil licitația pentru e-ticketing, despre care am scris pe larg la Alternativa s-au sfârșit. Gata, avem sistemul cerut, Contractorul Principal oferă Informare a Călătorilor, Management al Flotei, Taxare Automată a Titlurilor de Călătorie (Sistemul AFC sau E-Ticketing). Timpul exasperant de lung trecut de la contractarea împrumutului BERD până la momentul de față a fost însoțit de suspiciuni și bănuieli, cum că sistemul e-ticketing la Galați este scos de sub jurisdicția română, prin complicități interesate ale unor „manageri” din Primăria Galați cu finanțatorul BERD, prin Procedura care denaturează concurența între agenții economici și restricționează drastic competiția, prin eliminarea furnizorilor din România si excluderea majorității furnizorilor internaționali cu experiență. Interes ridicat, 17 potențiali ofertanți au făcut oferte, dar pe parcursul derularii procedurii, Municipiul Galați a schimbat regulile în timpul jocului: se cereau gestionate 60 milioane de călătorii /an, deși “Analiza Economică” aferentă Proiectului, preciza „numărul estimat de călătorii detectate de sistem: 20.940.495 călătorii pe an”, adică era impusă o cerință de 3 ori mai mare. Avem câștigator, avem e-ticketing! Preţul evaluat cel mai scăzut şi ofertă substanţial admisibilă au fost cele prezentate de Asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România).
Datele sumare ale ultimei componente ale împrumutului de 100 de milioane lei
luat de Primăria Galați de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare pomenesc de două oferte admise în faza finală: Asocierea Kapsch CarrierCom NV (Belgia) – Kapsch SRL (România) şi de Asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România).
Valoarea contractului atribuit este de 26.151.431,15 RON (fără TVA), ofertantul cu preţul evaluat cel mai scăzut şi ofertă substanţial admisibilă fiind Asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România).
Termenul de semnare a contractului este de maxim 28 de zile de la notificare.
Puțină instrucție privind folosirea e-ticketingului nu strică
Iată prezentarea sistemului, făcută de Primăria Galați:
Ofertantul desemnat câştigător va proiecta, construi, opera şi menţine Sistemele de Taxare Automată a Titlurilor de Călătorie (Sistemul AFC sau E-Ticketing), de Informare a Pasagerilor şi Managementul Flotei. Durata perioadei de implementare (proiectare+execuţie) este de 18 luni, iar perioada de operare şi mentenanţă este de 60 de luni.
Sistemul AFC – va permite mai multor tehnologii de emitere a biletelor să coexiste. Sistemul va include bilete cu coduri de bare, care vor putea fi furnizate pe hârtie sau pe un telefon mobil (m-ticket). Va exista şi un smart card de transport cu sigla Municipiului Galaţi care va permite încărcarea de titluri de transport public temporare. Toate titlurile de călătorie, fie bilete pe hârtie sau m-ticket, fie smartcarduri nominale (abonamentele) sau nenominale, vor trebui validate la urcarea în mijlocul de transport la validatoarele contactless ce vor fi instalate în fiecare mijloc de transport public. Distribuţia titlurilor de călătorie se va face prin următoarele canale:
Punctele de vânzare Transurb – toate tipurile de titluri de călătorie, inclusiv eliberarea smartcardurilor nominale şi nenominale. Atenţie! Toate smartcardurile, nominale sau nenominale, vor fi eliberate exclusiv de către reţeaua de distribuţie a Transurb;
Automate de Vânzare de Bilete – eliberare de bilete pe suport de hârtie şi încărcare smartcarduri nenominale cu titluri de călătorie;
Bilete virtuale eliberate prin intermediul aplicaţiei de telefon mobil (m-ticket), disponibilă pentru sistemele iOS şi Android.
Achiziţia de titluri de călătorie, precum şi încărcarea smartcardurilor prin magazinul de tip web-shop.
Titluri de călătorie furnizate prin terţi – o reţea de terţi (persoane juridice) va elibera bilete pe suport de hârtie şi va încărca smartcardurile.
Informarea Pasagerilor – va permite informarea pasagerilor în staţii, precum şi electronic prin aplicaţia de management al călătoriei. Vor fi instalate, în tot atâtea staţii, un număr de 96 de panouri cu afişaj tip led ce vor oferi informaţii cu privire la rute, precum şi timpul estimat până la sosirea mijloacelor de transport public în staţie.
Managementul Flotei – va permite Operatorului monitorizarea întregii flote de transport public. Sistemul va emite periodic sau ori de câte ori e nevoie rapoarte cu privire la activitatea vehiculelor pe o anumită linie: distanţa parcursă, curs, consum carburant, program, opriri, întârzieri, etc. Totodată, prin instalarea sistemelor de numărare a pasagerilor în toate vehiculele de transport public, se va putea urmări eficientizarea rutelor de transport din municipiul Galaţi.
O mică concluzie: E-ticketing avem, dar nu și străzile care să permită eficientizarea și managementul de mai sus. Este foarte probabil să apară strangulările model „Unda Verde”, care în mod cert a învălmășit lamentabil circulația în municipiu. Data viitoare, cu manageri oleacă mai evoluați, se cere făcut un nou credit și pentru ceva infrastructură inteligent strunită.