Două evitate la limită în nici 60 de secunde, dar poliția rutieră este interesată unde ne stă volanul, nu mintea… | VIDEO

In Actual, Local, Siguranță, Sistemul, TraficChin

Cu drumurile pline de alte circumstanțe favorizante ale accidentelor, poliției rutiere i-a rămas în minte doar poziția volanului.

Pe drumurile zilnice prin oraș, am adesea momente în care constat condiția umilă a posesorului de mașină modestă, care circulă corect. Și care n-are nici aroganța să-și „securizeze” prezența în trafic claxonând, dând isteric semnale luminoase sau chiar înjurând cu geamul deschis ori afișând gesturi amenințătoare la adresa altor șoferi.

Dacă nu te impui agresiv, ești luat la mișto, ești considerat entitate neglijabilă.

Da, sunt prevăzător și am cameră de bord. Mai ales că una dintre mașinile mele este o minicitadină cu volan pe dreapta, moștenită de la tatăl meu, căruia i-a adus-o fratele meu din Marea Britanie unde s-a mutat acum 20 de ani. Deci are valoare sentimentală mașinuța și, pentru oraș, să fii pe partea pe care faci parcarea laterală și să cobori de la volan direct pe trotuar este mai avantajos.

Ei bine, nu atât din cauza poziției unde am eu volanul (cred), cât mai degrabă dată fiind dimensiunile și aspectul inofensiv al micii Arosa, am parte de tot felul de gesturi de „dispreț” din partea altor participanți la trafic (că șoferi nu-i pot numi).

Nu contează unde ai volanul, ci în ce oglinzi te uiți. Dacă te uiți…

Am mai scris despre mașinuța mea cu volan pe dreapta și am mai explicat că depășirea nu depinde atât de unde privești în față, de pe stânga sau de pe dreapta, cât de unghiul de vizibilitate ce este cu atât mai ineficient cu cât stai mai apropiat de mașina din față, pe care vrei s-o depășești. A spune că nu ai o bună vizibilitate și din partea dreaptă, dacă-ți iei distanță suficientă, e ca și cum ai nega capacitatea instructorilor auto de a-și îndruma elevii la efectuarea unei depășiri în siguranță. Deci, o prostie.

De aceea, în nicio țară civilizată nu se pune problema interzicerii mașinilor care au volanul pe partea dinspre acostament în loc de cea dinspre axul drumului.

Pur și simplu, șoferii conduc mai precauți. Iar într-o legislație normală, logică, ce ține cont de adevăratele cauze ale accidentelor și soluțiile reale pentru a le diminua numărul, americanii își pot importa direct, modelele exclusiviste ale unor mărci japoneze, europenii de vest se pot bucura de modele englezești care nu s-au fabricat cu volanul pe stânga, iar prin Europa pot circula o mulțime de camioane, tiruri și autocare malteze, irlandeze, britanice sau cipriote indiferent pe ce parte au volanul. Că să nu mai vorbim de autovehiculele istorice cărora cine le-ar distruge autenticitatea mutându-le postul de conducere de pe o parte pe alta?

Fiindcă, recent, poliția română a găsit din nou drept cauză gravă a accidentelor grave partea pe care se află volanul, am zis să le împrospătez memoria. Și am mers la camera de bord de pe care am luat aceste secvențe foarte recente, de acum două zile.

Despre ce prostii susține mai nou poliția rutieră care-și păstrează, se pare, IQ-ul instituțional indiferent de ministru, vorbim imediat după ce vă uitați la film.

Practic, așa cum ați văzut din secvențe, nu contează pe ce parte ai volanul, contează în ce oglinzi te uiți ca să te asiguri, cât de atent ești la trafic și cât respect ai față de reguli și de cei din jur în general.

Cifrele susțin cu totul altceva

Dar poliția română, se agață de susțineri la limita logicii doar ca să-și conserve incompetența.

Umilă sub administrațiile locale ale orașelor și județelor în care trebuie să vegheze la starea drumurilor, la semnalizarea și marcarea corectă a acestora, capacitatea de trafic în raport cu infrastructura și întreținerea acesteia dar mai ales la disciplina cetățenilor în trafic, poliția rutieră preferă să nu ia taurul de adevăratele coarne. Mai ales acum, în an electoral.

Or fi zis că mai bine se leagă de o situație oricum nesemnificativă vizavi de numărul mare de accidente în general și care, chiar dacă în final se va observa, după eliminare, că nu era adevărata cauză, măcar va da aparența că au făcut ceva, neumplând degeaba golul de sub șepci încă o bucată de vreme.

De exemplu, poliția rutieră susține că:

„De cele mai multe ori, accidentele rutiere în care sunt implicate autovehicule cu postul de conducere pe partea dreaptă sunt produse din vina șoferilor acestora, pe fondul unei depășiri neregulamentare.”

Iată o afirmație ineptă întrucât accidentele produse în depășire sunt produse în majoritatea cazurilor  din vina celui care depășește, indiferent pe ce parte are volanul, fiindcă nu-și ia măsurile efectuării acestei manevre în deplină siguranță pentru sine și ceilalți participanți la trafic.

Mai mult, tot poliția subliniază că:

„În primele 6 luni ale acestui an s-au produs 25 de accidente rutiere grave cu implicarea autovehiculelor cu post de conducere pe partea dreaptă, soldate cu decesul a 16 persoane și rănirea gravă a altor 24. În 24 dintre cele 25 de accidente, vina a aparținut șoferilor acestor autovehicule.”

În primul rând, să nu uităm că poliția calculează statistic doar accidentele de care ia la cunoștință. Adică cele soldate cu victime, nu și tamponările.

Pe de altă parte, anul trecut, 2019, conducătorii de autovehicule cu volan pe dreapta au fost implicați în 90 de accidente rutiere grave, în 77 din acestea fiind găsiți vinovați de producerea lor. Deci, putem spune că, cel puțin conform primelor șase luni, 2020, cu un rezultat final estimat de numai 50 de accidente, va fi aproape la jumătate ca tragism față de 2019, nu? Iar în 2018, conducătorii de autovehicule cu post de conducere pe partea dreaptă au fost implicați în și mai multe accidente rutiere grave, respectiv 102.

Așadar, unde este logica de creștere dacă cifrele sunt tot mai mici și, mai mult, în țară au venit mult mai multe mașini cu volanul pe dreapta dat fiind românii repatriați forțat din cauza pandemiei?

Ca să nu mai spunem că, în logica polițienească, dacă e să facem și o glumă dincolo de tragismul accidentelor dar și al logicii accidentate la cozoroc, poate ar trebui să vedem și câți la sută din șoferii ăștialalți, cu volanul pe stânga, sunt vinovați de accidentele grave în care au fost implicați cu alți șoferi cu volanul tot pe stânga. Nu cumva aproximativ circa 100%?…


Dacă vrei să sprijini publicația Alternativa – Jurnalism fără mogul, o poți face AICI. Sau dă click mai jos, spre contul de Patreon, pentru donații. Mulțumim.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

4 commentsOn Două evitate la limită în nici 60 de secunde, dar poliția rutieră este interesată unde ne stă volanul, nu mintea… | VIDEO

  • mai taiem din vrajeala?

    O frecam ecologosti, cu grija fata de copaci, spatii verzi, dar folosim cazane de 20 de ani cu volan pe dreapta. Curat-murdar, coane de la faramogul.

    • Mihai ANGHELUȚĂ, Jr.

      Putea să fie și de 100 și cu volanul în portbagaj – se updata cumva mintea celor din imagini?

  • Prost la prost trage :)))

    • Mihai ANGHELUȚĂ, Jr.

      Păi, atunci aveți grijă în ce pagină comentați :)) Poate mai încercați și în altă parte o vreme că nu vă obligă nimeni…

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu