Se făcea că era ultima fază a licitației din programul de înzestrare esențial al Armatei României, numit „Corvetă multifuncțională”, mai rămânea ca reprezentanti ai Departamentului pentru Armamente din cadrul MApN, ai Forțelor Navale Române și ai Companiei Naționale „Romtehnica” S.A. să decidă cine este câștigatorul licitației și să fie semnat acordul-cadru pentru construirea noilor corvete multifuncționale. La ordinul dictatorului Dragnea, Ministrul Apărării fu pus pe liber în ianuarie 2019, iar în iunie fu mazilit de către prim-ministreasa Vasilica Dăncilă și secretarul de stat pentru Armamente, confirmând ceea ce părea inevitabil – e ordin de Sus, e musai să se anuleze licitația în care partida susținută interesat de Șeful cel Mare pierduse potul cel gras – 1,6 miliarde de euro, pentru construcție de corvete și modernizare de fregate.
Trebuia să câștige olandezii de la Damen, dar Damen a ieșit pe locul al doilea, lăcomindu-se cu încă puțin peste lăcomeala primară de bază.
Brusc, corporația Damen, a ieșit din muțenia basică impusă în comunicarea către presă și a dat comunicat. Când corporația pierde licitații, comunicatorii Damen sunt loviți de limbariță. Dimpotrivă, folosesc tehnica „mucles” de Covurlui atunci când sunt solicitați să explice culisele obscure ale licitației cu încredințare directă Cioloș sau făcătura cu 125 de ani de navalistică la Galați.
Câștigător, Naval Group de Franța! Mare pierzător, Damen de Olanda!
Au intrat în competiția pentru corvetele Armatei României trei ofertanți: Damen (Olanda), Fincantieri (Italia) și Naval Group (Franța). La deschiderea plicurilor, n-a fost cum se planificase să fie. Ordinea prețurilor a fost următoarea: Fincantieri a oferit 1,34 miliarde de euro, Damen – 1,255 miliarde de euro și Naval Grup – 1,2 miliarde de euro. Grupul francez Naval Group va construi deci cele patru corvete de tip Gowind 2500 pentru Forțele Navale Române, în parteneriat cu Șantierul Naval Constanța.
Corvetele Gowind 2500 pot integra tehnică navală de ultimă generație: sistemul de rachete suprafață-aer 16 VL Mica și rachete anti-navă Exocet MM40 Block 3, tun de 76 mm, tunuri rapide de 20 mm și tuburi lanstorpile. Printre alte caracteristici se numără și un hangar care gazduieste un elicopter de 10 tone. Sistemul SETIS oferă cele mai bune soluții de gestionare și de luare a deciziilor, Gowind 2500 asigură supremația în luptă pe mare și face față cu succes atât amenințărilor convenționale, cât și celor asimetrice.
Modelul de corvetă Gowind 2500 al Naval Group s-a mai vândut forțelor armate din Egipt, Malaysia și Emiratele Arabe Unite.
Licitația corvetelor a fost blocată încă din ianuarie 2019, secretarul de stat pentru Armamente a sesizat Parchetul Militar cu privire la suspiciuni că procedura s-ar fi realizat ilegal, italienii de la Fincantieri au depus o contestație la licitație, pe care însă și-au retras-o ulterior. În luna iunie, Naval Group și Fincantieri au semnat un memorandum de colaborare, înființând o companie comună. Procedura de atribuire directă către Damen, dispusă de Guvernul Cioloș, a căzut când PSD a venit la putere, pretextând că nu a fost procedură corectă și că trebuia aprobarea Parlamentului, în cazul unei achiziții de o valoare atât de mare. De fapt, amănuntele afacerii sunt mult mai dubioase și au fost detaliate de www.faramogul.ro în episoade privind eschivele Damen despre licitația trucată de Daddy sau cum a fost mobilizată/stimulată niște presă să procedeze la mânjirea cu ceva mocirlă de corupție concurența de la Naval Group.
Șantierul Naval Damen are limbariță când pierde licitații și tace mâlc când câștigă pe șest
În 3 iulie 2019, Șantierul Damen a prins glas și a dat comunicat de presă despre rezultatul licitației de corvete multifuncționale.
„Ieri, 2 iulie 2019, autoritățile române ne-au informat oficial despre rezultatele licitației privind Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională.
Damen urmărește cu interes și preocupare majoră anunțul MApN referitor la atribuirea produsului Corveta Multifuncțională mai ales că acesta vine la un moment în care multiple chestiuni (inclusiv de legalitate, încălcare a confidentialității etc), invocate chiar de către MapN ca temeiuri pentru suspendarea procedurii sunt în continuare nelămurite. Damen analizează următorii pași de urmat”.
Este esența textului, restul sunt platitudini și formalism de rețetă, pe teme obosite și prăfuite, cum că „Damen este hotărât să rămână în continuare un partener pentru România: suntem de 25 de ani în România, cu o experiență de peste 90 de ani în toată lumea; Damen investește pe termen lung în România! Damen a investit continuu în Galați și – de anul acesta – a readus la viață șantierul naval Mangalia și va continua să aloce resurse importante astfel încât România să devină unul dintre cele mai importante huburi de construcție de nave de la Marea Neagră, din Europa și din lume; Șantierul Naval din Galați este singurul exportator de nave militare din România către numeroase marine militare NATO și non-NATO; Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeană;”
Se reafirma și clișeul cu forța de muncă. „Forța de muncă românească – cu experiență în domeniu, este gata să înceapă construcția navelor imediat după atribuirea contractului și în termenele stabilite (mai ales la salarii mai mărunțele decât ale vietnamezilor); contractul ratat „ar fi creat locuri de muncă suplimentare în ambele șantiere navale din Galați și Mangalia, pe lângă cele 4500 de locuri de muncă deja existente (nu crearea de locuri de muncă era lozinca privatizării SNG pe prețul unei nave?) și 1500 subcontractori (toți olandezi, să fie mai facil exportul de capital); bla, bla, lalala, doar cu contractul corvetelor România rămânea cea mai importantă țară pentru șantierele navale Damen și de asemenea de la Marea Neagră, etc.
Damen a sfidat presa curioasă care mai supraviețuiește prin Galați, dar și o serie de cercetări științifice
Purtătorul de vorbe Bogdan Grigoras comunică bine despre cum se fac licitațiile în România și cum se întâmplă ca o companie din Olanda să mai și piardă, după ce a câștigat și ce nu-și propusese.
Nu a avut aceeași reacție când i-am solicitat informații despre prima fază a licitației pentru corvete și atunci când s-a deschis șirul de evenimente prin care Damen impunea gălățenilor propria variantă – cu ifose corporatiste – privind istoria construcțiilor navale la Galați.
Damen a sfidat presa curioasă care mai supraviețuiește prin Galați dar și o serie de cercetări științifice, făcute de profesori și muzeografi din Galați, impunând un fals istoric: cum că construcțiile de nave sunt doar cele din metal(?!) și doar de la momentul în care își fondează atelierele navale Gheorghe Fernic. „Şantierul Naval „G. Fernic” este cel care deschis la Galaţi o nouă eră în construcţiile navale, prin faptul că făcea trecerea de la construcţiile din lemn la cele metalice. Din acest motiv, SN Damen Galaţi îşi socoteşte tradiţia din 1893, anul înfiinţării primei uzine Fernic, care a precedat deschiderea şantierului naval de la malul Dunării în 1897. La vremea lor au reprezentat un reper al modernismului, lucru pe care încercăm să-l facem şi noi astăzi”.
Cum rămâne deci cu atestarea documentară irefutabilă a celor 454 de ani?
de când se fixa în firmanele Înaltei Porți Otomane cum că la Galați „se ordonă lui Alexandru Lăpușneanu Vv obligația de a transporta 50 000 chile (în jur de 1258 tone) de orz cu corăbiile la Constantinopol, iar alte 50 000 pe Dunăre spre Belgrad, și înarmarea „caiacelor aflătoare în schela Galați”. Era, evident, o operație efectuată de meșteri specializați localnici (18X24 cm, BAR Ms. Firmane turcești, nr.18 din 1565; Documente otomane, II/79).
Acest atestat istoric îl recunoaște de altfel și serviciul de organizare a festivităților „Damen 125”: „Municipiul Galați este de secole punctul central al construcțiilor navale din România. Începutul construcțiilor de nave la Galați este menționat încă din 1565, de pe vremea lui Alexandru Lăpușneanu când, din conținutul unui firman otoman rezultă că la Galați există un mic atelier de reparații navale”.
Q.e.d.! Deși nimeni până astăzi nu a avut acces la cercetarea făcută de Paul Păltănea – Dan Râpă-Buicliu, iată că la Damen se știa de firmanul turcesc. Și ce dacă?
Ce ne spune fondatorul erei Damen de la Galați, Kommer Damen? Spune că sunt foarte multe familii de navalişti în SN Damen Galaţi, iar acest lucru se simte în evoluţia companiei. Iar avantajul unei astfel de organizaţii, ce are la bază o afacere de familie, e că priveşte lucrurile pe termen lung – nu vrea ceva rapid, trecător, ci se gândeşte la viitor şi doreşte să clădească ceva durabil!”
Durabil, negreșit, dar să fie un durabil mai mititel, ca de zonă nonSchengen, de 125 de ani, nu unul de 454 de ani, adică cel stabilit de documentele din 1565! Pe fond însă, ce Mare și Durabil este conceptul de „Înalta Poartă”, nu?
Află în acest link cum poți să susții financiar activitatea publicației independente Alternativa – Jurnalism fără mogul.