După cum tocmai s-a anunțat, procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată de Ministerul Apărării Naţionale (MApN), care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”.
Față de aceste evoluții de maxim interes public, am cerut comunicatorilor de la DAMEN SHIPYARDS GALAȚI, 132, Alexandru Moruzzi St. 800223, Galați România – respectiv, Corina Tuchilă, Mechanical engineer, Public Relations Office, E-mail: corina.pirvu@damen.com – detalii despre întregul context al licitației pentru corvetele multifuncționale.
Se întâmpla în 20 11 2018. De atunci și până azi, comunicatorii Damen au comunicat despre orice – plantarea unei viitoare păduri în localitatea Cuza Vodă, informații privind emisiunea “INVESTIȚI ÎN ROMÂNIA”, etapa a doua a concursului de grafică si pictură realizat în parteneriat cu Centrul Cultural “Dunărea de Jos” Galați – dar n-au schițat nici măcar un răspuns vag despre evoluția licitației pentru corvete.
Am solicitat telefonic precizări, la Damen Galați, dar un domn care răspunde la telefonul Corinei Pârvu s-a eschivat strategic. Vineri, Damen a dat comunicat, dar la Agerpres.
pentru contractul de execuție a corvetelor, aș avea rugămintea să reveniți cu precizări și detalii privind:
Cu stimă, Silviu Vasilache, jurnalist Alternativa – jurnalism fără mogul/Ora25.
„Până la acest moment, nu au fost primite informaţii oficiale de la autorităţile române privind suspendarea licitaţiei. Acest lucru va întârzia şi mai mult întregul program de reînnoire a flotei navale române. Aşteptăm comunicarea ulterioară din partea autorităţilor române privind licitaţia şi despre această suspendare. Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin şi în mod transparent cu autorităţile române în această chestiune, dacă ni se va cere”, etc.
Nu a uitat să reamintească că este un investitor redutabil la Galați.
„Grupul Damen a investit considerabil în şantierul naval de la Galaţi, făcând din Damen Galaţi una dintre cele mai de succes privatizări din istoria României, construind începând cu anul 2002 peste 400 de nave şi peste 30 de nave militare care deservesc peste 30 de forţe navale şi de pază a coastelor în toată lumea, incluzând state membre NATO şi UE. De asemenea, şantierul naval Galaţi a devenit unul dintre cei mai mari exportatori de produse militare din România.
Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluţie pentru necesităţile navale româneşti: conţine sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianţei NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) şi din Uniunea Europeană.
Acestea pot fi construite în România de către Damen Galati intr-un şantier naval existent, cu forţă de muncă locală şi ingineri români care ar putea începe lucrările imediat după semnarea contractului…”
prin care Şantierul Naval Constanţa, ca parte la „Asocierea dintre Naval Group Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018”, act normativ care fundamentează derularea licitaţiei.
Procesul este judecat de Curtea de Apel Constanţa, care a stabilit termen în 16 ianuarie. Şantierul Naval Constanţa a cerut în octombrie în instanţă anularea licitaţiei, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. Cererea de chemare a Guvernului şi Ministerului Apărării în judecată, cu solicitarea de anulare a hotărârii de guvern emisă în februarie 2018, a fost înregistrată pe 19 octombrie. O săptămână mai târziu, MApN prelungea din nou termenul licitaţiei, pentru 12 ianuarie.
Șantierul Naval Constanţa a încheiat, în aprilie 2018, un acord de asociere cu Naval Group din Franţa pentru a participa la procesul de achiziţie al programului de corvete multifuncţionale lansat de Guvernul României. La procesul de achiziţie au participat și Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia).
scrie Traian Băsescu pe contul său de Facebook. Băsescu îl acuză pe Dragnea că a vrut trucarea licitaţiei pentru corvete şi că de aceea a demisionat ministrul Apărării, Fifor
Fostul preşedinte Traian Băsescu îl acuză pe liderul PSD, Liviu Dragnea, că a vrut trucarea licitaţiei pentru corvete. Băsescu explică faptul că, prin lege, România poate să achiziţioneze echipamente militare fără licitaţie, însă ”Daddy” a vrut o licitaţie, pentru că ”singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitaţie trucată”.
Fostul preşedinte amintește că procedurile uzuale permit României să achiziţioneze echipamente militare fără licitaţie, dar prin negociere directă funcţie de opţiunile tehnice, tactice şi de preţ ale armatei (cum s-au achiziţionat avioanele multirol F 16, avioanele de transport C 130, avioanele de transport SPARTAN, transportoarele blindate Phirania, rachetele Patriot şi multe altele).
La nici una din aceste achiziţii directe, supravegheate chiar de guvernele statelor furnizoare, nu au existat contestaţii sau acuzaţii de corupţie.
Dar pentru că interesele sunt interese, ce credeţi că i-a dat prin cap lui Daddy? Să organizăm o licitaţie în valoare de 1,6 miliarde dolari pentru achiziţionarea a 4 corvete, necesare Forţelor Navale Române. Ciudată decizie, mai ales că cele mai bine păzite secrete ale oricărei armate şi anume capabilităţile şi caracteristicile navelor de luptă şi a armamentelor aflate la bord, au fost împrăştiate către toţi participanţii la licitaţie, în loc să fie cunoscute numai de compania constructoare.
Francezii de la Naval Grup, lideri mondiali în construcţia de nave militare, sunt singurii care pot construi şi echipa cele 4 corvete cu tehnică de luptă şi tehnologie de ultimă generaţie produsă în industria de apărare franceză, perfect compatibilă NATO, mai ales că producătorul de armament Thales deţine 34 la sută, alături de statul francez care deţine 62 la sută din acţiunile Naval Grup.
Băsescu spune că ceilalţi competitori, fie că vorbim de Damen, fie că vorbim de Ficantieri, vor trebui să importe mare parte din echipamentele pe care le vor instala la bordul navelor, situaţie în care vor avea preţuri mai mari la oferta finală, dar şi destule probleme în compatibilizare a funcţionării coordonate a diverselor categorii de armamente instalate la bordul navelor de luptă.
”În aceste condiţii, francezii de la Naval Grup vor veni şi cu cea mai bună ofertă tehnică dar şi cu cel mai bun preţ. În loc să facem o achiziţie de armament printr-o negociere directă cu firma pe care o consideram cea mai bună, soluţie legală pe care nimeni nu ar fi putut să o conteste, ne-am apucat să facem o licitaţie internaţională, inutilă, care se va termina cu scandal.
Şi atunci de ce a vrut Daddy o licitaţie ? Pentru că singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitaţie trucată. Altfel, prin selecţie de oferte urmată de negociere directă olandezii n-ar fi avut nici o şansă”,
susţine Traian Băsescu.
În opinia sa, Mihai Fifor a preferat să demisioneze înainte de anunţarea rezultatului licitaţiei, ”pentru a nu fi parte a mizeriei puse la cale de Daddy”.
”Şi uite aşa, pe banii noştri, ne-am mai făcut rost de un scandal marca Dragnea, care vine, vine, vine…”,
mai scrie Băsescu. Tot fostul președinte mai menţionează că
„indiferent care din cele trei companii va obţine contractul pentru construcţia celor patru corvete, construcţia navelor se va face într-un şantier naval din România (Damen la Galaţi sau Mangalia, Ficantieri la Tulcea sau Brăila şi Naval Grup la Constanţa).”
Dacă vrei ca în Galați să mai existe jurnaliști independenți, poți ajuta Alternativa – Jurnalism fără mogul să continue! Află cum.