Guvernul PSD-PNL a decis compensarea prețurilor prin subsidii acordate benzinarilor, în sumă fixă, între 0,5 și 1 leu pe litru, în principal de la buget.
Măsura va fi anunțată astăzi (joi, 23 iunie) și va fi valabilă cel puți trei luni, cu o reevaluare în septembrie vizavi de continuarea aplicării acesteia.
Editare ulterioară:
DOVADA STATULUI ÎNGENUNCHEAT DE INTERESELE OLIGOPOLULUI
Era vorba că se va compensa cu 1 leu, 50 de bani de la buget și 50 de la marii producători, oligopolul carburanților in România.
Dar ăștia din urmă s-au răzgândit și Ciucă a căzut de fraier. 🤣
Așa cum spuneam, până acum o săptămână și ceva, Guvernul României – și majoritatea populației, de ce să n-o recunoaștem – nici nu aveau problema prețurilor la pompe pe agendă, deși scumpirile au fost constante după ziua isterică a creșterilor abrupte, haotice, din 9 martie.
Imediat ce am scris noi aici, pe ALTERNATIVA – Jurnalism Fără Mogul, despre alinierea suspectă a prețurilor de la pompe – dincolo de influențele explicabile ale cotațiilor internaționale – au apărut și un grup masiv de protest contra prețurilor la carburanți. Apoi, s-au organizat protestele, dar mai ales s-a creat o amplă discuție în spațiul public vizavi de cât de corecte sunt prețurile la pompe.
Cu toate că prețurile la pompe cresc constant și vizibil programatic, de la începutul lui mai, cu 0,5% la fiecare modificare, guvernul abia în urma protestelor și-a dat seama că ar fi ceva necurat la mijloc.
Mai exact, și-a dat seama în urma protestelor.
Cumk este posibil ca, cel puțin de când ținem noi evidența, din 16 mai, să aibă loc 17 modificări de preț final la benzină și 14 la motorină, iar tu ditamai guvernul de largă coaliție cu 70% în Parlament să nu-ți pui măcar niște întrebări timp de aproape două luni?
Oricum, mai bine mai târziu decât niciodată.
Pe de altă parte, compensarea decisă de guvern nu înseamnă decât o băgare a mâinii în celălalt buzunar. Tot al nostru.
Aceatsa deoarece, din start, se pleacă de la o premiză greșită. Aceea că în România lucruriule funcționează ca într-o piață liberă și asta e conjunctura, acestea sunt vremurile, scumpirile sunt normale.
Da, vremurile sunt cum sunt, scumpirile sunt normale, dar nu la nivelurile la care se petrec. Poate în mare măsură sunt, dar nu în totalitate.
Prima mare greșeală pe care o fac guvernanții în orbirea lor este aceea de a nega o evidență.
Specula are două definiții, una mai generală și una specific economică
În general, înseamnă „a trage foloase dintr-o anumită situație, a avea un profit din ceva; a exploata, a înșela pe cineva (profitând de anumite împrejurări).”
Strict economic, înseamnă „acțiunea unui vânzător de a profita în mod necinstit în urma unei situații pentru a mări prețurile la valori nejustificate. De exemplu:
Da, este o infracțiune greu de dovedit, dar nu imposibil. În state americane mai des lovite de calamități, de exemplu Florida, creșterea bruscă și nejustificată (decât de setea de profit) a prețurilor la bunurile de bază în situații de urgență se pedepsește penal.
Și acum să vedem: avem o situație excepțională cu războiul la ușă? Avemn prețuri nejustificate mai ales că se refuză cu obstinație o detaliere a acestora, mai ales în ce privește marja de adaos aplicată? Avem un profit pe primul trimestru, cel puțin la OMV Petrom, mult mai mare decât cel din primul trimestru al anului trecut?
Pe de altă parte, se tot susține că în România avem o piață liberă. Zău?
Cu toată resursa petrolieră concesionată practic sine die unei singure companii, voi numiți România piață liberă?
Cu cele trei rafinării locale rămase în funcțiune și deținute fiecare de câte unul din fiecare din cei trei mari jucători (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol) și nici jumătate din media europeană de stații de carburanți la mia de autovehicule înmatriculate, putem considera România o piață liberă?
Pentru cei care au dat bacul la sport, un mic citat din economia care se învață într-a 10-a:
„Oligopolul este o formă a concurenței imperfecte, constând dintr-o structură de piață caracterizată printr-un număr foarte limitat de vânzători mari, care asigură cea mai mare parte a ofertei unui anumit bun sau serviciu, solicitat de numeroși cumpărători sau consumatori, și care sunt conștienți de interdependența lor în adoptarea de decizii strategice, privitoare la prețul, volumul producției și calitatea produselor, fapt care le conferă o poziție dominantă colectivă. ”
Deci oligopolul e un fel de monopol dar împărțit între câțiva jucători. Așa cum democrația „originală” din România este doar un autoritarism cu față umană, iar economia captivă intereselor „securicilor” performează doar într-un capitalism de cumetrie.
Așadar, date fiind argumentele de mai sus, ne-am fi așteptat ca, înainte să ia vreo măsură, guvernul să cerceteze să vadă cum s-a creat problema, care sunt cauzele și, implicit, care ar putea fi resorturile ameliorării.
Dar ți-ai găsit!
Nimic din toată astea!
Pur și simplu se bagă mâna în buzunarul bugetar și ni se ia de la școli, spitale, autostrăzi etc.
Mai știți ce s-a întâmplat când guvernul a anunțat că va compensa din prețul motorinei pentru transportatori?
Brusc, aceasta, deși e mai ieftin de produs și are acciză mai mică, a „săltat” cu aproape un leu peste benzină! Și cam la „distanța” aceea a rămas fără nicio explicație, darămite una coerentă și credibilă.
Între 16 mai și 16 iunie – când s-au oprit din cauza protestelor – prețul la benzină a fost crescut de OMV Petrom urmat de „colegi” în 16 rânduri cu câte 4 bani și o dată cu 9 bani. Total – 73 de bani pe litru.
Deci, ce altceva sunt cei 50 de bani compensare decât o glumă proastă?
Pariu că or să crească prețurile în continuare, noi vom plăti la fel din portofel dar, peste asta, vom mai plăti cu mâna guvernului și compensarea?