Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Galați este sub asediu. În fiecare zi, 150-170 de persoane solicită eliberarea unui pașaport. Nu există planificare, totul e în sistem buluc, grămadă, gloată furibundă. Autoritatea este depășită numeric, în curte sunt și câte unu-doi însoțitori ai solicitantului, deci haosul este perfect. Dacă pui la socoteală mamele cu copii, situația deviază într-o hărmălaie generală, cu accese de nervi și îmbrânceli și țipete pe măsură. Soluția bonului de ordine, eliberat după regula „venit-servit” nu funcționează, datorită lăcomiei-ticăloșiei speculanților, care au trecut la vânzarea bonurilor.
dar oarecum eficientă. Făcând un fel de poștă cu liste de ordine, cetățenii vigilenți fac cu rândul de gardă pe botul unei mașini, unde se înscriu solicitanții de pașapoarte. Din timp în timp, se fac apeluri, și cine nu e prezent , este tăiat de pe listă. Cine rămâne și se chinuie ore bune, primește bon de ordine, cine nu, n-a avut noroc, și mai încearcă odată și mâine. Nu e o soluție europeană, dar e bună! – zice Șeful Serviciului de Pașapoarte, comisarul șef Aurelian Păduraru. Este chiar mulțumit de această soluție, iscată din disperarea cetățeanului european cu drepturi, care vrea să iasă din țară, dar mai întâi intră la infernul balcanic din curtea Serviciului Public Comunitar.
Ce-ar fi ca înscrierea la preschimbarea pașaportului să se facă prin SMS ? O fi o soluție la alții, la noi nu merge. Actele trebuie văzute de un funcționar, coada este a doua natură a amatorului de pașaport, deci tot înainte, măi cetățeni transpirați și nevrozați. S-au făcut experimente de electronizare a înscrierii, la Vaslui, la interval de 10 minute. Și a urmat revelația aplicării electronizării – te înscrii online, apeși pe clape și vezi că ai bon de ordine în …octombrie. Păi, eu vreau să plec acum, de Sfânta Maria, ce mă fac, văleleu și aoleu! deci dă-l dracu de sistem pilot!
„Se elimină lista, oamenii nu mai stau în soare și nu mai leșină de căldură, dar dacă facem socoteli, se vede că toată modernizarea sistemului nu folosește la randament. Pe online, se procesează 48 de cereri în opt ore. Noi procesăm cam 80 de cereri în opt ore”, spune comisarul Păduraru.
Cum o fi productivitatea muncii calculată, de se face prelucrarea online în 10 minute, iar la forța majoră a valurilor de cetățeni irascibili se fac verificările la …5 minute. Exploziv, nu? Copii sau cetățenii români din Moldova complică procesările și măresc timpii. Și șeful stă cu ochii pe timpii de muncă, ai funcționarilor, să nu depășească programul, pentru a fi apt și atent a doua zi. Un supliment de încărcare vine și de la perioada de concedii, când efectivele de funcționari sunt mai mici.
Serviciul din Galați face eroism, cel puțin în zilele de 12, 14, 15 și 19 august, cu dedicație pentru cetățenii care au venit în țară în concediu.În zilele de sâmbătă (19 august), programul la Pașapoarte va fi următorul: primiri documente, 8 30 – 14 30; eliberări pașapoarte: 10 30 – 14 30. Pașapoartele simple electronice, valabile 5 ani (3 ani pentru solicitanții cu vârsta sub 12 ani) se livrează la domiciliu prin curierat, în termen de 14 zile calendaristice. Mai sunt și blocajele care apar din cauza spațiului de lucru mediocru, obscur, insuficient pentru volumul de dosare depuse. O speranță vine de la mutarea serviciului de Evidență a Populației în noul sediu al Primăriei, deci toată clădirea de pe str. Domnească va rămâne disponibilă pentru eliberări de pașapoarte.
Până atunci, comisarul șef Păduraru propune efectuarea de studii și analize, la nivel național, pentru a vedea care județe stau cel mai prost și cel mai bine la capitolul eliberări pașapoarte (adică ce logistică au, ce spații de lucru, etc.) și se raportează numărul de lucrători la numărul de cereri primite. Se stabilește pe bază reală ce județ va fi programat pentru o dotare prioritară corespunzătoare, și se va repeta procedura de dotare în anii următori, celelalte centre de eliberare pașapoarte fiind modernizate și extinse în ordinea inversă a gradului de acoperire a solicitărilor. Dacă în fiecare an se rezolvă măcar 3 centre, se ajunge la o stare mulțumitoare și pentru județele supraîncărcate, cum sunt Galați și Tulcea, județe de graniță.
Rămâne de explorat și aplicat Interfața online. Este încă prea puțin folosită. Bonurile de ordine ar rămâne o practică secundară, pentru cei care nu stăpânesc internetul, și pentru urgențe și pașapoarte temporare.