Caricaturistul Costel Pătrășcan a fost obligat de autoritățile din Brăila să renunțe la festivalul pe care el l-a creat

Costel Pătrășcan poate fi considerat un brand al Brăilei. Pătrășcan face caricaturi apreciate de foarte mulți oameni, colaborează cu mai multe publicații din toată țara și, în general, își vede de treaba lui. Acum 15 ani, Costel Pătrășcan a spus să ajute Brăila prin înființarea unui Salon Internațional de Caricatură. Adică fix treaba la care el se pricepe cel mai bine. În 2021, o caricatură de funcționar de la Centrul de Creație, aflat în subordinea Consiliul Județean (CJ) Brăila, a avut grijă să îl determine pe Costel Pătrășcan să se retragă din acest festival de caricatură.

Brăila nu are prea multă viață culturală.

Are, în schimb, mașini ultimul răcnet cu câte 3-4 săbii în portbagaj și 1-2 bâte de base-ball în stânga șoferului.

Artistul brăilean Costel Pătrășcan (foto deschidere) și-a pus în cap, acum 15 ani, să schimbe această impresie proastă despre Brăila.

Să facă ceva bun pentru comunitate, să rămână ceva în urma lui, să ridice un pic Brăila din praful în care a fost trântită de politicieni, de indivizii care și-au bătut joc în ultimii 31 de ani de acest oraș frumos, cu o istorie impresionantă.

Așa că Pătrășcan a făcut Salonul Internațional de Caricatură Brăila.

Caricatură de Costel Pătrășcan

Pe relațiile lui, pe telefoanele date de el prietenilor săi pricepuți în această activitate culturală care necesită mulți neuroni la purtător.

Costel Pătrășcan nu s-a îmbogățit de pe urma acestui salon/festival.

Câștiga 1.000 de lei net pentru că făcea parte din juriu.

Repetăm, 1.000 de lei (200 de euro) net anual.

Asta în condițiile în care Costel Pătrășcan muncea gratis alte două luni înainte de festival pentru a pune lucrurile în regulă.

Costel Pătrășcan a anunțat acum 2 zile pe contul său de Facebook că renunță la organizarea Salonului Internațional de Caricatură Brăila și că rupe orice legătură cu acest festival pe care chiar el însuși l-a înființat.

Este o decizie care, din punctul nostru de vedere, va duce la faliment acest salon/festival de caricatură.

Probabil că acest salon va mai funcționa încă 2-3 ani, din inerție, după care va muri.

Șefii politici din Brăila, în loc să se folosească de imaginea lui Pătrășcan și de brandul Pătrășcan, de relațiile lui în lumea caricaturiștilor, au ales să îl determine să plece, să rămână ei singuri în încăpere.

O funcționară din cadrul CJ Brăila, pe nume Alina Sulicu, de la Centrul de Creație aflat în subordinea CJ Brăila, bazându-se probabil și pe sprijinul președintelui Iulian Francisk Chiriac, i-a impus reguli tâmpite lui Costel Pătrășcan și l-a determinat astfel să plece.

A fost un soi de cenzură.

Că nu ai voie aia, că stabilim noi temele de caricatură, că știm noi ce trebuie să apară la festival.

Incredibil: au ajuns niște funcționari publici să evalueze și să decidă cum trebuie să se desfășoare actul artistic.

Caricatură de Costel Pătrășcan

Ce spune Costel Pătrășcan

I-am adresat câteva întrebări punctuale caricaturistului Costel Pătrășcan în legătură cu acest subiect, iar dumnealui ne-a explicat în detaliu cum s-a întâmplat totul.

Iulian Grosu: De ce ați renunțat la rolul/jobul de părinte al Salonului Internațional de Caricatură din Brăila?

Costel Pătrășcan: Nu a fost o decizie ușoară și nici pripită. Am muncit 15 ani la Salonul Internațional de Caricatură având convingerea – chiar dacă sună patetic – că pot face ceva pentru Braila, că poate rămâne ceva în urma mea, pentru că trăiesc în acest oraș cu o moștenire culturală care te obligă si că este de datoria noastră să punem ceva în plus… fiecare pe aria sa de competență.

Mi-am dorit și am reușit să construiesc cel mai important eveniment de gen din țară și unul important la nivel international prin miile de caricaturiști care au participat la competiție și au expus la Braila (din zeci de țări), prin premiile acordate, prin calitatea si credibilitatea juriilor, prin organizare. Conceptul si relaționarea cu lumea artiștilor mi-au aparținut. Banii pentru acest salon au venit de la Consiliul Județean, indirect de la brăileni, și vreau să le mulțumesc pe această cale! Dar pentru ca finanțarea, cum e și firesc, trebuia să aibă un parcurs institutional, această instituție a fost Centrul Județean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Tradiționale cu rol de suport, de transpunere în practica a conceptului propus de mine.

Dar să mă întorc la întrebare… Răspunsul este simplu: după 30 de ani de caricatură cu oarece performanță și după 15 ani în care prin contribuția mea salonul brăilean a ajuns la nivelul amintit, nu accept să primesc indicații „competente” legate de caricatură, nici măcar dacă ar veni de la un director interimar al amintitei instituții!

Tentativele de imixtiune în aspectele de concepție au fost constante și ușor de dovedit, de la intenția de stabilire a temelor competiției, până la modul de promovare.

Mă consider un caricaturist care, sper să nu fie considerata o aroganță, nu trebuie să dau socoteală legată de grafica satirică în fața unui funcționar fără competență artistică.

Eu nu concep ca funcționarul public să-mi fie stăpân, eu vreau ca acest funcționar să fie în slujba comunității care îl plătește – de multe ori, mai mult decât merită – și să își facă treaba cu decență și cu simțul măsurii.

Iulian Grosu: Ce rol a jucat d-na funcționar Alina Sulicu în decizia d-voastră de a renunța la acest proiect de succes pentru Brăila?

Costel Pătrășcan: A fost motivul pentru care am plecat.

Iulian Grosu: Câți bani ați câștigat d-voastră, anual, de pe urma Salonului Internațional de Caricatură?

Costel Pătrășcan: Este bună întrebarea, pentru că unii au înțeles că plecarea mea din acest proiect ar fi o problemă de ordin financiar.

În cei 15 ani am primit câte 1.000 de lei pentru fiecare ediție la care am muncit.

La un astfel de Salon se lucrează câteva luni bune, iar banii reprezentau doar onorariul pentru funcția de jurat. Am făcut în mare parte voluntariat, dar acest proiect nu a fost pentru mine o problemă de bani, am făcut-o pentru considerentele expuse mai sus.

Și ca să spun și lucrurilor pe nume, de când bugetele pentru eveniment au devenit insuficiente raportat la evoluția costurilor, am asigurat cazări și am plătit, când a fost cazul, mesele participanților pe speze proprii, pentru că am considerat că sunt gazdă. În tot acest timp, în instituție (CJ Brăila – n.red.), ponderea salariilor în total buget s-a tot mărit.

Ca să rezum: în cazul de față nu este vorba despre cât am muncit și cât am primit, ci despre ce nu m-a lăsat un funcționar cultural interimar să fac…

Iulian Grosu: Au încercat autoritățile locale și județene din Brăila să vă contacteze, să încerce să vă determine să nu renunțați la Salonul Internațional de Caricatură din Brăila?

Costel Pătrășcan: Am avut o discuție. Relația mea cu domnul Iulian Francisk Chiriac, președintele CJ Brăila, a fost întotdeauna una bună și mi-a susținut de fiecare dată proiectele. Dar, între munca mea de 15 ani și un funcționar public fără competențe în caricatură și care a vrut să arate că știe dumneaei „mai bine” cum se face un salon internațional a fost aleasă, se pare, ultima variantă.

Sursa foto: contul de Facebook al lui Costel Pătrășcan


Dacă vrei să sprijini publicația Alternativa – Jurnalism fără mogul, o poți face AICI. Sau dă click mai jos, spre contul de Patreon, pentru donații. Mulțumim.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Exit mobile version