Serviciul de Asistență Medicală al Municipiului (SAMM) Galați s-a înființat în anul 2010. Există voci care susțin că acest serviciu a fost înființat pentru ca dr. Costinela Georgescu, rămasă fără funcția de director la Direcția de Sănătate Publică (DSP) Galați, să aibă în continuare un post de șef în sănătatea gălățeană. Dr. Georgescu a fost director al SAMM Galați timp de 8 ani, până în anul 2018, când s-a transferat pe un alt post de director, la Maternitatea Buna Vestire din Galați.
De la bun început acest SAMM Galați a fost un soi de DSP al Primăriei Galați. SAMM a preluat medicina școlară (de la Spitalul de Pediatrie) și medicina comunitară (de la Centrul Medico-Social) și a devenit o instituție bugetofagă în toată regula, care beneficiază inclusiv de personal TESA.
În cadrul SAMM Galați sunt acum 20 de asistenți medicali comunitari și 3 mediatori sanitari (pentru comunitățile rrome), cu toții plătiți din fonduri de la Ministerul Sănătății, care lunar varsă banii de salarii în conturile Primăriei Galați iar aceasta îi virează la rândul ei celor 23 de angajați mai sus-menționați.
Însă, tot în SAMM Galați există și 10 angajați TESA. Ba nu, acum mai sunt doar 9 pentru că pe postul de psiholog, rămas vacant din luna ianuarie 2019, nu a mai fost angajat nimeni. A fost adus însă un al doilea contabil, de parcă SAMM Galați ar fi ditamai întreprinderea.
Salariile pentru cele 9 persoane TESA de la SAMM Galați sunt suportate integral de la bugetul local, adică de Primăria Galați. Prinrte cei 9 angajați TESA amintim: managerul Marius Moroianu, care de aproape un an și jumătate tot asigură interimatul ce trebuia să dureze doar 3 luni (aspect asupra căruia vom reveni într-un articol viitor). Apoi, managerul Moroianu are un șofer și, evident, o secretară.
Lista continuă cu un jurist, două contabile, un șef de Resurse Umane și două persoane la Achiziții. În total – 9 angajați care sunt plătiți degeaba de Primăria Galați pentru că asistența medicală comunitara ar trebui, conform legii, să treacă în subordinea DSP, ca în restul țării, conform OUG nr. 18/2017 (luna martie).
Numai că managerul Moroianu a făcut tot posibilul să împiedice trecerea SAMM de la Primăria Galați în structurile DSP Galați. O vreme el s-a folosit de faptul că pentru OUG nr. 18 nu fuseseră publicate și normele de aplicare. În luna mai 2019 au apărut însă și aceste norme de aplicare ale OUG nr. 18, așa că transferul putea să se efectueze de îndată.
Da, dar dacă s-ar produce acest transfer către DSP Galați, automat ar trebui să dispară cele 9 posturi TESA, adică să rămână fără loc de muncă managerul general Moroianu, șoferul său, secretara și ceilalți angajați care zilnic se bat de muscă la serviciu. Însă cum să renunțe PSD Galați la 9 posturi care la o analiză atentă nu se justifică sub nicio formă?!
Din câte știm, nicăieri în România nu mai există un SAMM organizat după structura și asemănarea celui de la Galați. De exemplu, la Brăila, această instituție înseamnă un asistent comunitar și 2 mediatori sanitari, care figurează în cadrul Serviciului Social al Primăriei Brăila. Nu s-a creat o structură cu 23 de asistenți și alte 10 persoane TESA, plătite de la bugetul local.
Vom reveni cu punctul de vedere al Ministerului Sănătății, care ar trebui să trimită o comisie de control la Serviciul de Asistență Medicală al Municipiului (SAMM) Galați pentru a analiza cum e posibil ca legea să fie încălcată cu bună știință și fără teamă de repercusiuni.
Cititorii care vor să sprijine financiar activitatea publicației Alternativa – Jurnalism fără mogul o pot face accesând acest link. Sau pot da click mai jos, pe contul nostru de Patreon, unde de asemenea pot face donații. Mulțumim de pe acum!