Ultima oră, breaking news, șoc și oroare: Dragnea a pus-o pe Dăncilă să reșapeze Guvernul României, reșapându-l și pe Ministrul Apărării, Mihai Fifor, tocmai când se pregătea să anunțe rezultatul licitației pentru corvetele de luptă multirol destinate apărării României. Era ultima fază a licitației, mai rămânea ca reprezentanti ai Departamentului pentru Armamente din cadrul MApN, ai Forțelor Navale Române și ai Companiei Naționale „Romtehnica” S.A. să decidă cine este câștigatorul licitației și să fie semnat acordul-cadru pentru construirea noilor corvete multifuncționale. Ministrul Apărării și-a dat de fapt demisia, confirmând parcă ceea ce părea inevitabil – e ordin de la șefu cel mare, e musai să se anuleze licitația în care partida susținută interesat de șeful Dragnea pierduse potul cel mare – 1,6 miliarde de euro, pentru construcție de corvete și modernizare de frigate.
Au intrat în competiție trei ofertanți: Damen (Olanda), Fincantieri (Italia) și Naval Group (Franța). La deschiderea plicurilor, nasolie mare. Ordinea prețurilor fu următoarea: Fincantieri a oferit 1,34 miliarde de euro, Damen – 1,255 miliarde de euro și Naval Grup – 1,2 miliarde de euro. Câștigător, Naval Group de Franța! Mare pierzător, Damen de Olanda! Această fatalitate petrecându-se, nu mai rămânea decât să ajungă raportul de la Comisia de licitație la Audit și apoi la secretarul de stat și la ministru. Chestia e că ministrul nu mai este, deci…Dacă Dragnea i-a cerut ministrului Fifor să anuleze licitația, și Fifor și-a dat demisia, se pune că este ceva dubios în licitația pentru corvete? Pe acest fond de uite-o nu e, au ieșit comunicatorii de la Damen Galați cu un comunicat care vorbește despre campaniile negative din media românească (corect, media din România, pentru că presa cu patronat româneasc aproape că a fost eutanasiată), dar nu spune mai nimic despre fondul problemei. Iată-l!
COMUNICAT DE PRESĂ
Damen Shipyards Group a luat act cu regret de recentele campanii negative din media românească la adresa Guvernelor României și Regatului Țărilor de Jos, într-un moment în care proiecte cu impact semnificativ pentru economia românească sunt derulate de către Guvernul României.
Damen se delimitează expres și complet de toate remarcile și insinuările făcute în presă și nu se identifică în niciun fel cu pozițiile acolo exprimate.
Mai mult, Damen dorește să precizeze următoarele:
În lumina celor de mai sus, Damen regretă că numele și reputația grupului sunt folosite într-o astfel de manieră defăimătoare.
Avocații Grupului Damen analizează efectul negativ de imagine și posibilele daune de interese cauzate de această campanie negativă și studiază posibilitățile de a reacționa pe linie legală, în acest sens.
Primele focuri de paie despre corupția în care s-a scufundat compania Damen au apărut în presa centrală. Televiziunea b1 a tras mai multe salve de știri contrafăcute despre „Compania Damen, cu afaceri importante în România, implicată într-un scandal de corupţie: A dat mită prin intermediari către mai multe Guverne străine (FOTO)”. Se vorbea că Damen Shipyard, cel mai mare constructor de nave din Olanda cu prezenţă importantă şi pe piaţa românească, este implicat într-un uriaş scandal după ce a făcut afaceri în mai multe state cu intermediari controversaţi care acum sunt acuzaţi de dare de mită. Se cita un studiu NRC şi al grupului de jurnalişti de investigaţii „Lighthouse Reports” privind activitatea Damen. Într-un răspuns privind investigaţia, Procuratura arată că Damen este suspectată că „activ, prin intermediari, a dat mită către oficiali din mai multe Guverne străine pentru a obţine diverse decizii”. Concluzia articolului: din convorbiri, cât şi din documente interne, a reieşit o imagine a companiei în care succesul vânzărilor este considerat mai important decât respectarea normelor etice privind afacerile. La urmă, dar nu ultimul detaliu ca importanță, niște detalii specifice corporatismului de frăție transeuropeană. Damen controlează şantierul naval de la Mangalia, cu toate că acţionariatul majoritar este deţinut de statul român.
De data asta, pe filiera ziarului de Galați. A fost introdusă – oarecum abrupt și clar distonant pentru amplitudinea din ultima vreme a „investigațiilor” jurnalistice – ceva „dezvăluiri VL”- „Până la corvete, bani negri pentru ca Naval Group să construiască submarinele Braziliei”. Mda!
Șoc, senzational, eclatant! „Compania franceză Naval Group este în centrul unui scandal de corupţie de amploare privind acordarea, prin intermediari, a zeci de milioane de dolari mită pentru adjudecarea programului de înzestrare cu submarine derulat de Brazilia. Naval Group – ce are drept acţionar principal statul francez – este compania care a încheiat un protocol de colaborare şi cu Şantierul Naval Constanţa, însă a condiţionat acest parteneriat de câştigarea contractului de 1,6 miliarde de euro de construire a patru corvete pentru Marina Militară Română.”
Și olala, și bla, bla, se insinua că presa bubuie sau duduie despre scandalul financiar în care este implicată Naval Group (DCNS), încă din luna mai 2017, când „Le Parisien” dezvăluia faptul că autorităţile franceze au deschis o anchetă de corupţie privind modul în care DCNS a devenit beneficiarul programului de înzestrare a Marinei Militare braziliene, că s-au dat comisioane de 70 de milioane de euro plătite de compania parteneră braziliană a companiei franceze navale de apărare Naval Group”, pentru furnizarea a cinci submarine în Brazilia, inclusiv unul cu propulsie nucleară, „un contract de proporţii faraonice, în valoare de 6,7 miliarde €, semnat sub președintele Nicolas Sarkozy, etc”, pentru care OCLCIFF din Brazilia colaborează cu PNF din Franța în derularea acestei anchete, că cei de la DCNS au declarat că firma nu are „nimic de-a face cu cazul” și că anchetele procurorilor francezi şi brazilieni sunt încă în desfăşurare.
Asta e, nimic nou sub soare, licitațiile duduie, câștigator iese cine trebuie! Dacă nu, reluăm licitația până câștigă preferatul nostru! Nu sună cunoscut treaba asta?