Indicii că Transurb inventează explicații și biletele ștampilate arată prețul de după europarlamentare

Explicațiile Transurbului pentru biletele cu două prețuri nu sunt doar incoerente, dar și elocvente în privința haosului din firma de transport local în comun.

Pe fondul sesizărilor că unicul operator de transport în comun din Galați a pus deja în circulație bilete cu tarif imprimat de 5 lei/2 călătorii – deocamdată ștampilate cu 4 lei – Transurb susține că, de fapt, acestea sunt un stoc vechi de imprimate greșite și trebuiau epuizate.

Se susține că, în urma unor discuții din Consiliul Local – când s-a propus creșterea tarifului per călătorie de la 2 lei la 2 lei și 50 de bani pentru biletele achiziționate de la șoferi, pentru a se încuraja achiziția de la casele de bilete – Transurbul s-ar fi grăbit și ar fi tipărit bilete cu 5 lei/2 călătorii, numai bune de împărțit șoferilor pentru comercializarea direct în mijlocul de transport în comun.

Ce s-a discutat în Consiliul Local, dar fără a se decide

Discuția pe care Transurb o invocă drept pretext al tipăririi anticipate a biletelor de 5 lei/2 călătorii a avut loc în ședința ordinară de Consiliu Local din 28 martie 2017. Atunci când s-au votat creșterea tarifului de la 1 leu 50 de bani per călătorie la 2 lei.

Conform procesului-verbal de ședință, liberalul Onuț Atanasiu a propus ca biletele vândute de șoferi să fie comercializate cu 2 lei 50 de bani pentru a se încuraja procurarea de la casele de bilete. Ca să evite încărcarea șoferilor cu sarcini suplimentare, să plece autobuzele mai repede din stații etc.

Corect de altfel, doar că Transurb nu are case de bilete în toate stațiile. Sau. mai degrabă, lipsesc casele de bilete din majoritatea stațiilor. Așa încât propunerea a picat.

Doar că nu s-a discutat niciun moment despre bilete de 5 lei pentru 2 călătorii, ci doar de bilete cu o (1, una) călătorie la preț de 2 lei 50 de bani!

Mai mult, pentru a se pune în circulație bilete cu două călătorii, la noile tarife votate în 2017, conducerea Transurb trebuia să dea o decizie în acest sens. Cum a și dat recent. De la schimbarea tarifului de la 1,5 la 2 lei pe călătorie, își amintește cineva să fi fost puse vreodată în circulație bilete cu două călătorii până luna asta?

Micul clasor de bilete contrazice explicațiile Transurb

Bilet serie A înainte de scumpirea din martie 2017 și bilet achiziționat direct din autobuz după scumpire. Foto: Ștefan Bădiță

De-a lungul timpului, unii au avut curiozitatea de a colecționa bilete Transurb cum alții pun la păstrare timbrele de colecție.

Pe blogul lui Raabis Ștefan Bădiță, pasionat între altele de transportul în comun, am găsit un set de bilete achiziționate înainte și după scumpirea din 2017.

Un alt blogger pasionat de Transurb este Amiral AOV și de la el din postările sale am aflat câte ceva despre seriile de pe biletele de călătorie emise de operatorul CL Galați.

De exemplu, seriile diferă prin literă între biletele comercializate prin casele de bilete și cele disponibile la șoferi.

Mai jos, câteva exemple de bilete, poate înțelegem împreună de ce seriile de pe biletele de 5 lei, dar și anumite elemente lipsă de pe acestea trădează o actualitate foarte stringentă a prețului afișat. Nicidecum nu susțin pretinsa tipărire greșită acum mult timp și nevoia de consumare a unui stoc vechi…

Bilet cu o călătorie, de la șofer, ianuarie 2019….
…și cu două călătorii, tot de la șofer, martie 2019.
Bilet cu 2 călătorii, de la casa de bilete, 18 martie 2019

Dacă nu vedeți diferența, să v-o spunem noi. Nu doar că biletele vândute de șoferi au serii diferite față de cele de la casele de bilete, dar au și ceva în plus înscris pe ele. Respectiv, datele de identificare comercială și fiscală ale Transurb – adică numărul de la Registrul Comerțului și codul fiscal – dar și mențiunea „TVA inclus” referitoare la preț.

Mai mult, la ultima notificarea publică a Transurbului vizavi de introducerea biletelor cu două călătorii, diferențele despre care v-am spus sunt vizibile și în specimenele date ca exemplu. În ordine, vedeți specimenele de bilete cu două călătorii: cel de la casa de bilete (roz) și cel ce va fi comercializat de către șoferi și vatmani direct în mijloacele de transport în comun (albastru).

De observat, de asemenea, evoluția seriilor literale de-a lungul timpului. De unde litera T în 2017 dacă astăzi de-abia s-a ajuns la M la casa de bilete și D la șoferi?…

Explicația biletelor de 5 lei date de șoferi

Așadar, putem lesne observa serii diferite, culori diferite, dar și lipsa elementelor de identificară comercială și fiscală ale societății de pe specimenul de bilete comercializate la casa de bilete. Iar prețul este specificat brut, fără a se preciza că include TVA-ul.

Bilet cu două călătorii, de 5 lei, achiziționat de la șofer

Să ne uităm acum la biletele apărute peste noapte ca fiind din stocul vechi tipărit din exces de zel. Au elemente de identificare fiscală și comercială ale Transurb? Apare precizarea includerii TVA-ului în preț?

După cum se vede, nu apar elementele de identificare „secrete” ale biletelor comercializate prin intermediul șoferilor. Așa încât noi bănuim că s-a întâmplat așa.

Credem că urmează o scumpire a biletelor. Dar amânată după europarlamentare, ca să nu afecteze deocamdată campania ALDE și PSD la nivel local. 

Ca să iasă la un preț mic de tipărire, ca de obicei, Transurb a comandat bilete pe cel puțin jumătate de an. Unele cu 4 lei pentru 2 călătorii, cum s-a decis recent, și o mare parte cu 5 lei pentru 2 călătorii. Fiindcă sunt siguri că se va vota majorarea prețului dacă ALDE și PSD și-au pus asta în cap. Fiindcă au majoritate absolută!

Doar că, din cauză că șoferii au terminat prea repede biletele ce li s-au dat, s-a apelat la stocul ce trebuia pus în circulație abia după luna mai. De aceea, actualmente, la casele de bilete găsiți cupiuri normale, cu „4 lei” tipărit, iar la șoferi au apărut deja cele cu 5 lei. Peste care a trebuit ștampilat „4 lei”…

Transurb, exemplu de cumetrism local

Fiindcă modul în care sunt administrate serviciile publice în România, dar mai ales în Galați, nu se poate încadra nici la socialism/comunism, nici la capitalism.

Ci la cumetrism. O încrucișare între socialism/comunism și capitalism.

Din primul s-a preluat finanțarea publică a Transurbului ca patrimoniu, dezvoltare modernizare etc., dar și pierderilor acestuia, iar din capitalism s-a preluat doar distribuirea beneficiilor către o serie de indivizi, obligatoriu puși cu mâna de un partid. În acest mandat este ALDE.

Cumetrismul constă în aceea că acești indivizi nu sunt nici acționari, nici coparticipanți la pierderi, nici finanțatori, nici răspunzători de cum merge societatea. Dar au niște salarii uriașe, nesimțite. Salarii pe care un patron responsabil, care ar deține o societate în starea de cvasifaliment a Transurb, n-ar îndrăzni să și le dea lui însuși până n-ar scoate firma la un liman.

Bulibășeala biletelor Transurb nu relevă doar completa scăpare din mână a acestei societăți a Consiliului Local de către chiar cei care ar trebui să o supravegheze. O societate pe care o doare-n cot de aleșii Galațiului, dar își bate joc și de banii cetățenilor, ba chiar și de cetățenii înșiși. La o suvenție fabuloasă, de cinci milioane de euro anual, Transurb tipărește bilete cu ce preț visează unii noaptea, ba mai dovedesc și un profund dispreț față de lege în general.

Avem de-a face, în cazul de față, cu aplicarea de ștampile, înscrisuri sau elemente modificatoare ale prețului pe documentele ce atestă valoarea plății, recte biletele. Fiscul ar putea veni și cere TVA de 19% din valoarea înscrisă la emiterea biletelor? De ce ar lua în considerare valoarea mâzgălită ulterior? Așa s-ar putea trece pe bilete și 2 lei, 3 lei sau 1 leu 50 de bani… Că nu-i greu de aplicat o ștampilă cu… o biată radieră!

Iată unde duce atribuirea nelegală a serviciului de transport public unui operator ales pe sprânceană ca să bage bani în pușculițele celor de la putere. Transportul în comun gălățean trebuie urgent reformat printr-o licitație asupra acestui serviciu public, așa cum pretind de altfel reglementările când nu vorbim despre un operator regional, ci doar local, cum este Transurb.

La licitație, vor trebui aleși și mandatați să opereze pe liniile de transport în comun doar cei care îndeplinesc condiții de civilizație și oferă cele mai bune prețuri. Cu contract pe doi-trei ani, ca să nu se învețe la păcălit sistemul. Dacă va avea loc și Transurb printre cei selectați, bine. Dacă nu, e chiar mai bine ca o astfel de gaură neagră bugetofagă să dispară. Fiindcă actualmente, sistemul cumetrist nu aduce câștiguri decât găștilor de la putere și lipitorilor de afișe angajați în Transurb pe spinarea șoferilor și muncitorilor de bună-credință.

Foto deschidere: Ana Elisabeta Beliu / intrenoifievorba.ro


Citește în acest link cum poți să susții financiar activitatea publicației independente Alternativa – Jurnalism fără mogul.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Exit mobile version