Proiectul de reabilitare a Bălții Zătun a fost de 3 milioane de lei, din bani europeni. Mai exact, amenajarea bazei de agrement de la Zătun (căsuțe, dușuri, șezlonguri) a costat 2.355.845 lei, iar cel privind restabilirea potenţialului bălţii s-a ridicat la 594.592 lei.
La un an de zile de la inaugurare, Balta Zătun rămâne același loc nefrecventabil, care nu are cu ce să te atragă. Primul dezavantaj: distanța mare față de municipiul Galați – vreo 17 kilometri.
Treci dincolo de Șantierul Naval Damen și mai ai de mers numai 4 km. până la graniță. Nu există mijloc de transport până acolo, căci de la drumul principal mai ai de parcurs încă vreo 3 km. până la Balta Zătun. Așadar, numai cu mașina personală poți să ajungi la Balta Zătun. Autoritățile județene din Galați nu s-au gândit și la oamenii care nu au mașină, dar ar vrea să vină la Balta Zătun.
Apropo de acest drum secundar (un soi de dig comunal, foto mai jos) care te duce până la Balta Zătun, trebuie să spunem că pe el încape doar o mașină și jumătate.
Șoferii circulă la mica înțelegere, unul dintre ei fiind nevoit să se ducă în decor, cu jumătate de mașină într-o rână. Proiect european, nu alta!
La fața locului, Balta Zătun dispune doar de cîteva căsuțe strâmte (17 la număr), unde o noapte de cazare costă 70 de lei/noapte. Păi, ăsta-i preț de pensiune în Bușteni. E drept, nu în centrul orașului, dar, totuși, în Bușteni, nu la Balta Zătun.
Ce oferă autoritățile județene din Galați de acești bani celor care închiriază pentru o noapte căsuțele de la Balta Zătun? Nimic, în afară de un acoperiș deasupra capului. Ba nu: noaptea poți să ieși afară să dai la pește, asta în cazul în care ți s-a făcut rău de la alcool. În schimb, la intrarea în Balta Zătun tronează un afiș mare cu făuritorul acestui edificiu – actualul președinte al Consiliului Județean Galați (CJ), Costel Fotea, care doar și-a băgat nasul în poză, el neavând absolut nici o legătură cu derularea proiectului, început pe vremea când el nu era președinte.
Intrarea la Balta Zătun este de 10 lei de persoană și 5 lei taxa auto. Da, taxa auto trebuie plătită pentru că nu ți se permite să îți lași mașina în afara perimetrului Bălții Zătun.
În primul rând pentru că încurci traficul auto dacă o lași la intrare și apoi pentru că CJ Galați trebuie să încaseze bani.
În interior (după cum se vede în foto), nu există însă suficiente locuri de parcare, așa că gălățenii chiar sunt invitați să își lase mașinile pe spațiul verde.
Păi și cu proiectul european, cu ecologia, cu protejarea zonelor verzi cum rămâne? Uite-așa: la Galați, ne punem BMW-urile pe iarbă, și asta pe un proiect european.
Cât despre șezlongurile care populează spațiul rezervat Bălții Zătun, aceste zac neocupate căci e prea cald. Nu adie vântul, nici măcar o frunză nu se mișcă în deșertul ăla. Trebuie să fi participat la multe concursuri de maraton ca să reziști să faci un grătar la Balta Zătun.
Există tot soiul de taxe suplimentare, în funcție de ceea ce vrei să faci la Balta Zătun. De exemplu, dacă vrei să pescuiești, taxa este de 60 de lei.
Cât am stat noi la Balta Zătun (vreo 10 ore), la cele 7 pontoane amenajate cineva a prins doi chitici și altcineva a pescuit o broască. Asta e, ghinion!
Dar nu despre pescuit este vorba aici, ci despre faptul că la Balta Zătun nu există nici măcar un loc de unde clienții să își poată cumpăra ceva rece.
Ok, oamenii vin cu lăzi frigorifice de acasă, dar dacă stau de dimineața până seara, ce fac? Că se răcește și mama berii sau a sucului, iar de cumpărat nu ai de unde să faci cumpărături în zonă, căci trebuie să mergi 15-17 kilometri până în oraș.
Există foișoare la Balta Zătun, ceea ce e bine. Dar doar unul singur are parte de umbră tot timpul zilei (ăla mare, care costă 200 de lei), în timp ce în restul te simți ca la crematoriu.
A, și foișoarele nici nu beneficiază de curent electric, pentru că proiectul de la Balta Zătun, din bani europeni, nu a cuprins și nevoile pe care le are omul modern.