Licitație de autoturisme la Ecosal unde, la fel ca la automăturătoarele și autogunoierele de acum trei ani, caietele de sarcini sunt făcute cu detalii cel puțin dubioase.
Specificațiile numai nu enunță marca și modelul. Ca să rezulte astfel și dealerul local capabil să asigure service-ul „pe raza județelor Galați și Brăila” care probabil a bătut deja palma. S-o fi apucat Ecosal de strâns gunoiul și de pe la vecini?…
Deși anunțul 419415 din 7 decembrie spune că se dorește „achiziționarea a patru autoturisme și a unui vehicul utilitar”, caietul de sarcini este făcut de așa natură încât două dintre autoturisme să fie mai moț decât celelate două.
Autoutilitară fără sarcină
Ca să începem cu partea cea mai pragmatică, în caietul de sarcini al autoutilitarei nu apare… utilitatea. Când cumperi un vehicul de transport marfă, principala cerință este legată de sarcină, nu? Ce sarcină utilă trebuie să aibă? Și, în egală măsură, unde este cerința legată de volumul de încărcare? Vedeți undeva vreo specificație de cubaj, în m3 sau dm3?
În schimb, apar o mulțime de detalii dubioase (cu albastru), ba chiar scandaloase (cu roșu).
Deși în capul listei scrie că sunt cerințe „minimale”, se prevăd lungimea și lățimea maxime, dar și numărul de supape pe cilindru – 2. Evident, una de admisie și una de evacuare! Se poate cu mai puține?!…
Ce este foarte interesant, faptul că se indică foarte specific mărimea balonului pneurilor – 185/65R15. Dar de ce această dimensiune specifică „mașinilor naționale”?
Autoturism de serviciu cu patru locuri sau doar o diversiune?…
Cele patru autoturisme sunt împărțite în două caiete de sarcini, două și două.
În mod ciudat, deși autoturismele pot fi cu diverse tipuri de caroserie, hatchback, sedan, break/combi, SUV, de teren etc., nu se precizează niciunde ce se dorește exact.
Se prevede doar numărul de locuri – într-un caiet de sarcini 5, iar în celălalt 4. Patru?! Doar că mașina cu patru locuri trebuie să aibă 4,5 metri lungime (!). Asta în timp ce, în celălalt caiet de sarcini, autoturismul de cinci locuri trebuie să aibă doar 4,3 m lungime.
După părerea noastră, cele patru locuri sunt doar un șiretlic pentru a împărți cele patru autoturisme în două clase. Atât timp cât vorbim de cerințe „minimale”, cele patru locuri pot fi și cinci, nu?
Dar, când parcurgem cu atenție fișele celor două „tipuri” de autoturisme ce se vor achiziționa de către Ecosal, observăm clar că unul dintre ele este autohton, iar celălalt neapărat de proveniență străină.
Autoturismul așa-zis de patru locuri este ceva mai „înapoiat”: are frâne cu tamburi pe spate și servodirecție hidraulică. Iar pneurile sunt ca la Logan, 185/65 pe jante de 15” (țoli).
Autoturismul de cinci locuri are însă frâne cu discuri pe toate cele patru roți, pneuri cu balonul de 195/65R15, dar și servodirecție electrică. Pe care Dacia abia a început să o monteze pe noul Duster. Însă ăla nu are roți de 15”, ci mai mari.
În schimb, într-un exces de detalii care să limiteze clar accesul concurenței, autoturismul cu cinci locuri este cerut nu doar cu uși laterale spate culisante, dar și cu „uși spate asimetrice, cu geam și deschidere la 180 de grade”.
Iar asta în deceniul al 2-lea al secolului 21, când Renault-Dacia este „renumit” pentru această soluție demodată în locul modernei capote cu ridicare verticală, tip hayon.
Mai mult, detaliile tehnice exprimate prin denumiri marcă înregistrată a producătorului Dacia-Renault spun clar cam despre ce fel de mașini este vorba: AFU – Assistance au Freinage d’Urgence/Asistență la frânarea de urgență sau Extended Grip – denumirea concernului francezo-român pentru sistemul de diferențial cu alunecare limitată.
Cum își bate joc Ecosal de piața liberă și de banii contribuabililor
Practic, caietele de sarcini ale Ecosal sunt, după părerea noastră, indubitabil cu dedicație. Ia ziceți, voi vreți să vă luați un Dokker, două Logane și două Kangoo, ultimele ca să nu umble șefulicii în mașini românești? Hai, ziceți drept!
În exces de zel, iluștrii scriitori de caiete de sarcini au pus și prevederi hilare, cum ar fi „garda la sol maximă” (5, 16 sau 19 cm, după caz). Adică minimă poate să fie cât? Doi centimetri, ca la formula 1, să meargă mașinile „pe burtă” se poate?!…
Te apucă și râsul, dacă n-ar fi de plâns pe banii noștri, cum urmașii lui Pucheanu la pubele au copiat caietele de sarcini fix din specificațiile puse de vreun dealer sub nasul lor. Cum ar fi prevederea ca mașinile să nu fie livrate „înainte de încasarea sumei integrale”. Păi, asta e prevedere s-o susțină cumpărătorul sau vânzătorul?… Numai că, deh, la mașinile de șefi (alea franțuzite) prevederea e să fie plătite și livrate în maxim 30 de zile de la încheierea contractului, pe când alea de pălmași la 90 de zile. Dac-or mai fi bani la buget… Șefii să fie siguri c-au unde-și pune dosul…
Și nu degeaba l-am amintit pe actualul primar ex-gunoier-șef Pucheanu în tabloul ăsta. Abia așteptăm să vă prezentăm niște caiete de sarcini din vremea respectivului, semnate de acesta, în care autogunoierele trebuiau să aibă cilindree minimă la motor și radio cu USB, să se poată asculta manele de pe stick probabil… Cât de curând!