Preșurile fiind ocupate cu pesta porcină, Pucheanu îi duce pe gălățeni cu… autobuzul

In Actual, BugeTun, Local

Ionuț Pucheanu nu ar trebui crezut nici când spune că pământul e rotund, darămite când susține că le va cheltui banii gălățenilor cu folos. Părerea noastră!

O mare păcăleală se prefigurează la achiziția de autobuze noi pentru gălățeni. Nu doar prețul autobuzelor – care tot crește înainte să fi început măcar fazele premergătoare unei licitații – dar și caracteristicile tehnice stipulate sunt indicii că fie achiziția se va petrece în mandatul viitor, fie prețul va include și un mare paraîndărăt. Sau, foarte posibil, ambele.

După ce ne-am chinuit cale de un mandat (jumătatea finală de la Stan și cea inițială de la Pucheanu) să achiziționăm 15 troleibuze, Pucheanu licitează dintr-un foc 50 ca și cum banii la Primăria Galați ar curge la robinet și pentru altceva decât cheltuielile de funcționare: salarii, deplasări, diurne, consumabile, combustibili, servicii, sinecuri etc.

Pucheanu l-a întrecut de mult pe Stan. La aroganță însă…

L-am întrebat pe primar, la ultima prezentare de autobuz hibrid, când crede că vor și ajunge autobuze noi efectiv pe străzile Galațiului. Am încercat să aflăm cum vede primarul o achiziție de 50 de autobuze care va costa Galațiul 20% din bugetul anual când peste 70% din acesta se duce pe funcționarea serviciilor de administrație publică.

Am încercat să aflăm dacă primarul are idee de prețuri și negocierea pe acestea, cât poate obține ca discount dacă achiziționează nu 5, nu 10, ci ditamai flota de 50 de autobuze hibrid, cum nici Clujul nu-și permite.

Mai ales că, din cauza lipsei banilor la buget, dar și din cauză că rețeaua electrică nu era… reabilitată, troleibuzele au întârziat aproape doi ani față de termenele din promisiuni.

Am încercat să aflăm inclusiv în ce ritm și cu ce prioritate va concura achiziția celor 50 de autobuze cu cea a celor 18 tramvaie. Adică, dacă vom primi mai întâi luna sau soarele de pe cer, mai întâi marea sau sarea…

Noi am crezut că avem de-a face cu un edil serios, cu respect față de întrebările pe care nu le-am pus pentru noi, ci pentru cetățeni. Vedeți și dumneavoastră cum înțelege primarul Pucheanu să răspundă. Priviți și vă cruciți!

Autobuzele hibride, o gogoriță scumpă, dar la fel de poluantă

Faza cu autobuzele hibride este cam așa.

Când s-a pus problema achiziției de noi autovehicule pentru parcul Transurb – iunie 2017 – pe masa consilierilor a ajuns un studiu din care reiese ce caracteristici trebuie să aibă respectivele autobuze. Doar că, ce să vezi, studiul vizează exclusiv soluția de motorizare Diesel. Și un cost total de 42,5 milioane de lei (aproximativ 9 milioane de euro) pentru 70 de autobuze – 50 medii și 20 de minibuze, toate Diesel Euro 6.

În aprilie acest an, se votează o altă hotărâre prin care se schimbă calimera. Cele 50 de autobuze medii devin hibride (adică Diesel-electrice), iar prețul total al achiziției crește la, țineți-vă bine, 85,7 milioane de lei (adică aproape 18,5 milioane de euro). Fără vreun studiu care să fundamenteze de ce sunt mai bune mult mai scumpele autobuze Diesel-hibride decât cele pur Diesel.

Dacă totuși există un astfel de studiu, cred că nu doar noi am fi foarte nerăbdători să-l citim! Dar niciun consilier pe care l-am întrebat nu știa de el.

Cum jurnaliștii nu cred în reclame, am încercat să aflăm exact ce economie de combustibil sau scădere de poluare poate aduce soluția Diesel-hibridă față de cea pur-Diesel.

Păi, să vedem: la Mercedesul Citaro prezentat și în imagini, se vede clar că economia de combustibil este PÂNĂ LA 8,5%. Iar la Solarisul Urbid, cu toate că motorul Diesel este doar în 4 cilindri și are doar 4.500 cmc – antrenând un generator electric care la rândul său alimentează un motor electric – tot consumă 30 de litri de motorină/100 km după declarațiile inginerilor care au făcut prezentarea.

Acum, conform surselor noastre din Transurb, un MAZ de peste 10 ani, din cele care se târâie pe străzile Galațiului cu peste 800 de mii km la bord lejer, consumă 32-34 l/100 km. Deci tot cam ca un hibrid. Și nici măcar nu-i nou sau scump…

Și-atunci, vă întrebăm pe dumneavoastră: unde este economia? Dar ecologia unde este atât timp cât motorina arsă tot atâta e și tot în atmosferă se duce?

În schimb, un autobuz Diesel simplu, nou-nouț, este 220 de mii de euro. Un troleibuz – 300 de mii. Iar un autobuz hibrid din cele prezentate este 350-360 de mii.

Acum înțelegeți unde este avantajul? Nu? Ia luați-o nițel cu logica îndărăt, de la preț către buzunar…


Poți ajuta Alternativa – Jurnalism fără mogul să continue! Află cum.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu