Totul a început acum două zile. Miercuri, 30 august 2017, gălățenii din nu mai puțin de 15 asociații de locatari/proprietari au primit prin poștă un plic de la Apă Canal SA Galați.
În plic era o somație semnată (inclusiv) de directorul Apă Canal, Gelu Stan (vezi foto). Astfel gălățenii, mulți dintre ei cu branșament individual la Apă Canal, erau somați să meargă, în termen de 15 zile, la asociația de locatari/proprietari din care fac parte și să aducă o adeverință din care să rezulte că ei nu înregistrau restanțe la apă și canalizare, în momentul în care au încheiat contract individual cu Apă Canal.
Cetățeni care de 2-3 ani de zile au contract separat cu Apă Canal Galați și își plătesc lunar facturile individual (căci altfel sigur rămân fără apă) au fost trimiși pe coclauri, la asociație și apoi la sediul Apă Canal, pentru a face rost de nu’ș ce adeverință care i-ar ajuta pe cei de la Apă Canal să își recupereze restanțele actuale de la asociații.
Mai întâi iată textul somației Apă Canal:
Societatea Apă Canal SA Galați analizând motivele lipsei încasărilor, imposibilității recuperării soldurilor de la asociațiile de locatari/proprietari sistate de la serviciile de apă potabilă și canalizare, a constatat faptul că la data de 30.06.2017 soldul debitor neachitat pe care Asociația de Locatari/Proprietari nr. 702 BIS îl înregistrează față de Societatea Apă Canal SA Galați este în valoare de 152.823 de lei, reprezentând facturi emise în perioada 31.01.2015-30.06.2017, asociație din care faceți și d-voastră parte, ca proprietar/locatar.
Dvs., la momentul încheierii contractului individual de furnizare a serviciilor de apă rece și canalizare cu societatea noastră ați prezentat o adeverință eliberată de Asociația de Locatari/ proprietari nr. 702 BIS, prin care se confirmă că nu prezentați datorii restante către asociație, la data eliberării acesteia.
În considerarea celor menționate anterior, vă somăm ca în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii prezentei să clarificați și să reglementați aspectele constatate, respectiv să achitați debitele și penalitățile cu care vă aflați înregistrați în evidențele contabile ale asociației de locatari/proprietari sau să confirmați soldul achitat către asociație pentru prestațiile de apă și canalizare.
Tototdată, menționăm că în consecință, dacă vă aflați în situația de a înregistra debite restante către asociația de locatari/proprietari, avem obligația de a proceda la sistarea serviciului de alimentare cu apă potabilă până la recuperarea soldurilor datorate. (…)
Evident, locatarii au intrat în panică. În somație se spune că Apă Canal le va tăia apa dacă în 15 zile nu vin cu adeverința care să certifice faptul că într-adevăr ei nu aveau debite la momentul în care au solicitat administratorului o hârtie la mână prin care nu aveau datorii la întreținere, pentru ca astfel să poată încheia un contract separat pentru apă, cu Apă Canal Galați.
În momentul în care eu am solicitat la asociație să îmi trag apă separat, adică branșament individual, am depus la dosarul Apă Canal o hârtie de la asociație, semnată și ștampilată, în care se spunea că am achitat tot. Și evident că am achitat tot, că altfel nu îmi dădea d-na administrator adeverință, căci însemna să rămână ea cu datoria mea, să o suporte din buzunarul ei. Cine ar face așa ceva? De ce să merg eu acum la asociație, să fac drumuri pe banii și pe timpul meu, pentru că Apă Canal nu reușește să își recupereze datoriile de la cei care au rămas la comun, contorizați cu apometre în casă?”, ne-a spus unul dintre locatarii care au primit somație de la Apă Canal.
Societatea Apă Canal SA Galați ne-a confirmat faptul că a trimis somații la mai multe asociații din Galați și a venit cu un argument absolut stupid.
Am trimis somații doar către gălățenii din asociațiile care au refuzat să ne pună la dispoziție registrele, ca să vedem care sunt clienții care încă înregistrau debite la momentul în care ei și-au făcut branșamente individuale. Era singura cale ca să ne putem actualize registrele, să îi depistăm pe clienții rău platnici, care au lăsat datorii în urmă la asociații. Este adevărat că am trimis la toată lumea pentru că noi nu avem de unde să știm care sunt bun platnici și care au fost rău intenționați”, ni s-a spus de la Biroul de relaţii cu publicul al Apă Canal Galați.
Așadar, nicio umbră de regret din partea Apă Canal. Cei de la Apă Canal nu știu probabil că amenințarea și șantajul încă sunt pedepsite de Codul Penal.
Tupeul celui care are monopol asupra apei și nesimțirea față de clienți nu pot fi tolerate într-o lume în care se vorbește tot mai des despre bunele practici între partenerii comerciali.
Gălățenii cu care am vorbit spun că Apă Canal ar fi trebuit să cheme asociațiile în judecată, să își rezolve problemele, nu să îi bage și pe ei în ecuație, bașca să îi someze că îi lasă fără apă dacă nu vin la sediul societății cu adeverința pe care, de altfel, au prezentat-o la Apă Canal și în momentul în care au depus dosarul pentru obținerea avizului de branșarea individuală.
Este incalificabil ce a făcut Apă Canal. Ar trebui ca prefectul Galațiului, autoritățile din Galați să se sesizeze asupra abuzului făcut de cei de la Apă Canal”, ne-a spus, supărat, un alt locatar somat de Apă Canal Galați.