Principiul fierberii broaștei de vie, la pompe. Creșteri constante și sincronizate zilnic între mari jucători, sub ochii larg închiși ai Consiliului Concurenței | VIDEO

In Actual, ClientiCaptivi, Local, National, NePriveste

Mari jucători de pe piața carburanților din România par să se fi înțeles cel puțin din ochi în privința prețurilor la produsele de bază.

Prețurile la benzină și motorină standard cresc vânjos și constant periodic, ba chiar și zilnic, de parcă ar fi dictate de doi lideri de piață, frați între ei, și urmate de colegii lor.

Pe principiul fierberii de vie a broaștei – care nu sare din oală dacă apa se încălzește încet, constant – de la jumătatea lunii trecute până în prezent, prețurile la pompe au fost crescute pe nesimțitelea.

Creșterile succesive au fost fiecare cu câte 4 (patru) bani pe litru la bezina CO95, respectiv motorina standard, la fiecare modificare, în ciuda asigurărilor date de Consiliul Concurenței.

Astfel, într-un articol publicat aici, pe ALTERNATIVA – Jurnalism Fără Mogul, după noaptea isteriei prețurilor la carburanți, am relatat cum am adresat niscaiva întrebări punctuale Consiliului Concurenței, instituția plătită gras, din bani publici, pentru ca jucătorii de pe piața teoretic liberă să nu adopte politici de cartel în defavoarea consumatorilor.

Citește și Cum le-a reușit „puciul” prețurilor la pompe, pas cu pas. A fost doar MOL sau chiar OMV Petrom a dat ajutorul decisiv? Ce nu ne spune Consiliul Concurenței | GALERIE FOTO

Mai exact, l-am întrebat pe Bogdan Marius Chirițoiu, șeful cu rang de ministru secretar de stat al Consiliului Concurenței, de ce a dispărut lanțul Rompetrol din aplicația „Monitorul Prețurilor”, dar și cum explică prețurile cu aparență concertată dirijată de Petrom, inclusiv revenirile bruște și ilogice de după noaptea isteriei etc.

Consiliul Concurenței și distanța de la teorie la „praftică”

Răspunsul, după părerea noastră a fost unul în bătaie de joc și cine are plăcerea lecturilor în limba de lemn îl poate admira la finalul acestui articol ca să nu degradăm tot peisajul.

Două lucruri trebuie însă reținute din răspunsul primit de la Consiliul Concurenței, inclusiv prin prisma evoluțiilor ulterioare.

Deși s-a susținut că stațiile Rompetrol nu mai erau vizibile în Monitorul prețurilor deoarece sistemul retailerului a fost atacat cibernetic și acesta i-a solicitat Consiliului Concurenței ieșirea temporară de pe platformă, mișcarea pare să fi fost mai degrabă una premeditată și definitivă.

Ulterior, după vreo trei săptămâni, Rompetrol și-a restabilit bine merci sistemul, mai ales că clienții reclamau faptul că nici nu puteau beneficia de încărcarea punctelor bonus la alimentări, dar, și mai grav, nu-și puteau cheltui punctele deja acumulate la alimentări contra alte produse vândute în stații.

Rompetrol nu apare însă nici astăzi pe platforma Monitorul Prețurilor și aici pot exista, în viziunea noastră, doar două explicații:

1. Fie cei de la Rompetrol nu au vrut să intre într-un joc de aliniere a prețurilore și s-au scos de pe platforma Monitorul Prețurilor – considerând că monitorizarea practicată de Consiliul Concurenței este de fațadă, ceilalți jucători sunt liberi și necontrolați în practicile lor de aliniere a prețurilor și atunci nu are rost să mai participe la o asemenea mascaradă,

2. Fie cei de la Rompetrol au fost „ajutați” să rămână în afara platformei pentru ca să nu se mai vadă diferența dintre  prețurile practicate de acest lanț de distribuție și celelalte lanțuri majore prezente în sistem – ale căror prețuri se aliniază de parcă ar fi compuse după o regulă matematică.

O altă afirmație importantă de reținut, din răspunsul pe care l-am primit de la agenția guvernamentală de monitorizare a concurenței, se referă fix la modul de construcție a prețurilor la carburanți.

Astfel, în viziunea instituției conduse de Bogdan Chirițoiu, toate ar trebui să fie bune și frumoase, ca-ntr-o piață liberă, nemanipulată.

„Așa cum știți, prețurile produselor și tarifele serviciilor se formează în mod liber, prin interacțiunea cererii și ofertei (s.n.), cu excepția unor activități economice pentru care prețurile și
tarifele sunt reglementate prin legi speciale, aflate în competența altor autorități.

Prin urmare, companiile trebuie să își stabilească în mod independent politica de prețuri, în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate (s.n.) de desfăşurarea activităţii, înţelegerile şi/sau acţiunile concertate referitoare la comportamentul pe piaţă fiind sancționate de legislația în domeniu.”

Și, bineînțeles, prin Biroul de Presă, Chirițoiu începe să-și trâmbițeze aceleași eterne succese de acum mai bine de un deceniu când a făcut el ultima verificare, imediat după ce a fost instalat în funcție de guvernul Băsescu și chiar înainte de a cădea în letargia din care se mai trezește astăzi doar ca să ceară șofer înarmat de la SPP.

Între noi fie vorba, personajul Chirițoiu ne-a amintit de procurorul ridicol din Servitorul poporului, care i se lăuda președintelui cu o arestare veche de 8 ani. Ultimul control serios făcut la benzinari de către Consiliul Concurenței sub Chirițoiu are, din ce știm noi, peste 13 ani…

Cifrele care arată hora cotațiilor la pompe

Văzând că autoritățile se codesc să facă vreo supraveghere și cu atât mai puțin o analiză a prețurilor din piață, ne-am apucat noi să ținem evidența.

Am luat trei orașe mari din zona noastră, unde există în total o populație de aproape 1 milion de locuitori (cu tot cu suburbiile și localitățile învecinate), dar și concureță pe piață de vreme ce sunt 10-11 stații de lanț mare în fiecare dintre ele.

Am ținut evidența separat pe Focșani, Galați și Brăila, din 16 mai la zi, astăzi, 10 iunie. Am verificat platforma cu prețuri zilnic, uneori și de două ori pe zi.

Am observat că creșterea prețurilor s-a făcut în trepte constante, cu o excepție, deși barilul, în această perioadă, a mai avut fluctuații.

Mai grav, am observat o aliniere și pe orizontală a prețurilor, între lanțurile Lukoil, Petrom, Socar, OMV și MOL. În ordinea asta, crescătoare. Pe zile și momente de modificare a prețului, la fiecare din cele două sortimente studiate, benzina CO95 și motorina standard.

Am trimis capturi de ecran după situațiile noastre și Consiliului Concurenței. Încă de acum două zile. Și n-am primit vreun răspuns.

Într-un interviu acordat SpotMedia.ro, Bogdan Chirițoiu a arătat că scumpirile din România, inclusiv cele la energie, carburanți și RCA, nu au avut la origine, din investigațiile de până acum, înțelegeri neconcurențiale ale companiilor.

A dat vina pe macroeconomie, inflația generală, fenomene izolate etc. Culmea este că Chirițoiu a dat vina pe aceste cauze și în ce privește scumpirile la energie. Iar la vreo săptămână după interviu, instituția „vecină”, Agenția Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a descoperit că furnizorii și-au umflat artificial prețurile ca să ia mai multă subvenție de la stat.

Chirițoiu nu a descoperit, de exemplu, că într-o țară extractoare, ca România, motorina s-a scumpit brusc, mult peste benzină (deși tehnologic este mult mai ieftin de obținut, iar acciza e mai mică per tină), fix când guvernul a anunțat că va subvenționa transportatorii cu 50 de bani pe litru.

Nu mai spunem că sigur Chirițoiu nu știe că pe piața noastră se comercializează combustibili Euro 5 – când până și India comercializează Euro 6 – și cu toate acestea am ajuns să avem prețuri mai mari la motorină (motorul economiei) ca în Malta, Cipru, Bulgaria, Polonia, San Marino, Andorra sau Ucraina, unde este război (!), dar și comparabile cu Slovenia,  Croația, Portugalia, Olanda sau Italia.

Oricum, noi n-am stat să ascultăm prea mult ce spune Chirițoiu. Fiindcă noi știm cum arată o piață liberă. De exemplu, așa:

Diverse prețuri la benzină normală în Atlanta, capitala statului american Georgia, conform GasBuddy, un fel de Monitorul Prețurilor de la noi. Doar că platforma aparține unei companii tech din Boston care întreține aplicații de economie la pompe atât în SUA, cât și în Canada și Australia…

În schimb, am continuat să urmărim prețurile, să facem capturi de ecran și să actualizăm situațiile ca și până acum și cu siguranță vom mai reveni pe subiect și pe la sfârșitul lunii, ca să demonstrăm în continuare alinierile de prețuri de la pompe.

Între timp, am găsit și o soluție de alimentare, cel puțin  în zona noastră – nu cu mult mai ieftină, dar cu siguranță mult mai liniștitoare în ce privește conștiința de client.

Adică, măcar putem fi mulțumiți că beneficiem de un produs cel puțin la fel de bun ca la lanțurile cunoscute, dar dăm bani unei afaceri exclusiv românești. Și care, ce să vezi, raportează și substanțial mai mult profit decât una similară în ce privește volumul de vânzări.

Despre toate acestea, prețuri dar și ce furnizor de combustibil ne-am găsit noi, personal, în filmul de mai jos. Cu o mulțime de detalii la care sigur veți pune stop-cadru!

 


Dacă-ți place ce citești și vrei să continuăm, ne poți face o donație AICI. Sau poți da click mai jos, spre contul de Patreon al ALTERNATIVA – Jurnalism Fără Mogul. Mulțumim!

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu