Nepriceperea celor care au condus Primăria Galați, în ultimii 5-6 ani (Marius Stan și Ionuț Pucheanu), a făcut ca Galațiul să nu aibă implementat nici măcar un proiect “smart”.
Pe scurt, un “oraș smart” (oraș deștept) este un oraș care se folosește de tehnologia modernă pentru a le face viața mai ușoară cetățenilor. Un oraș deștept (smart city) înseamnă, de exemplu, că oamenii din acel oraș să poată verifica de pe telefonul mobil dacă există locuri libere de parcare într-o anumită zonă. Însă, în Galați, nu este cazul, pentru că Galațiul nu are parcări aproape deloc, darămite parcări inteligente. De asemenea, într-un smart city cetățenii pot face sesizări către primărie de pe telefonul lor mobil. Apoi, un smart city oferă internet gratuit locuitorilor, în zonele aglomerate și de interes din oraș. Și ca să folosim o exprimare corporatistă, conceptul de smart city cuprinde 6 mari domenii: smart enviroment, smart mobility, smart goverment, smart people, smart living.
Alba-Iulia, lider în clasamentul orașelor smart
Sunt tot soiul de proiecte pe care administrațiile publice locale din alte orașe le-au dezvoltat de-a lungul anilor pentru a îmbunătăți viața cetățenilor din acele orașe. Ar fi deplasat să comparăm acum Galațiul cu Viena, Chicago sau Singapore (declarate cele mai smart orașe în 2017, în ordinea aceasta).
Dar putem compara Galațiul cu alte orașe din România. Iar într-un clasament al orașelor smart din România, Galațiul nu există. Până în acest moment (iunie 2018), 24 de orașe din România au implementat măcar un proiect de tip smart. Lider este Alba-Iulia, cu 60 de proiecte demarate, urmat de Cluj-Napoca (10 proiecte), Arad (9 proiecte), Sibiu (8 proiecte) și București (6 proiecte).
Galațiul are cetățeni smart, dar autorități bătute în cap
Evident, cei din conducerea Primăriei Galați vor spune că și ei sunt “smart”. Că au proiecte în derulare, cum ar fi cel de e-ticketing, că sunt în grafic. Problema este însă că gălățenii nu sunt atât de proști (un soi de „stupid people” sau “dumb citizen”) încât să creadă balivernele celor care proclamă Galațiul ca fiind un oraș „smart”. Și ca să ne convingem încă o dată de prostia celor care au condus acest oraș, trebuie să precizăm că autoritățile locale din Alba-Iulia s-au apucat de treabă în anul 2015 și acum conduc detașat cu 60 de proiecte. Ei bine, în 2015, adică acum trei ani, Primăria Galați se ocupa tot cu plombări asfaltice și cu spectacole pentru prostime, din bani publici. Primarii care au condus și conduc Galațiul au fost smart (deștepți), dar nu pentru oraș, ci pentru a-și umple buzunarele fără să fie prinși.