Ne apropiem de jumătatea mandatului Partidului PSD la Putere și a Primarului PSD Pucheanu la Primăria Galați și cifre debile ies la drumul mare al îngrijorărilor. Sunt cifrele stării economice a țării și a localităților, așezate după doi ani de „revoluție fiscală” și „reformă a justiției”. Consilierul local PNL Onuț Atanasiu ne-a atras atenția că ziua libertății de exprimare a presei libere – 3 mai – trebuie marcată și prin exprimarea unui dram de scepticism față de competența administratorilor municipiului Galați. Scepticism e un fel de ne exprima în termeni moderați, de fapt socotelile arată că după colțul mandatului Pucheanu Galațiul va rămâne și mai sărac și mai prost gospodărit decât a fost în mandatele Nicolae și Stan.
Ce socoteli de aiureală financiară au în față membrii Comisiei de Buget-Finanțe a Consiliului Local Galați?
Este de-a dreptul pur și foarte simplu: cheltuielile cresc încă mai mult, iar încasările scad insuportabil de mult. Astfel, principiul lui Murphy, cel cu „populația lumii crește, dar resursele rămân aceleași” combinat cu încă un principiu de revelație și perplexeală – „populația lumii crește, dar cantitatea de inteligență și bun simț este constantă” dau un trotil social ce va bubui cât de curând, inexorabil, insuportabil, irefutabil.
Așadar, la capitolul venituri, în trimestrul I, cifrele arată că în 2017 s-a încasat 96,76 milioane lei, iar în 2018, încasările sunt de 94,65 lei. Deficit – 2,11 milioane lei. La capitolul cheltuieli, treaba este de veselie inconștientă: în 2017 s-a cheltuit 58,78 lei, în 2018 sunt planificate cheltuieli de 84,05 milioane de lei. Se planifică deci un consum mai mare cu 25,27 milioane de lei.
Unde se duc preferențial banii din pușculița municipală? La clienții din aparatul de Partid!
Prioritate au salariile mari: bugetul din 2018 este de 5,2 milioane, față de bugetul de 3,1 milioane din 2017. Se dă pentru consum la Evidența Populației 549 mii lei (față de 330 mii lei în 2017); un surplus de buget se duce Poliția Locală – 3,98 milioane lei în 2018, față de 2,34 milioane lei în 2017; subvenția-pomană pentru termie a explodat: 12,061 milioane lei, comparativ cu 6,198 în 2017); Transurbul și paraziții profesioniști din structuri au ce digera: bugetul 2018 este de 8,4 milioane lei, majorat consistent față de 2017 (5,54 milioane lei).
La final, capitolul cheie, investițiile, cele de care depinde creșterea sau descreșterea municipiului. Privind cifrele, ne luminăm – am ales varianta necâștigătoare! 3,8 milioane de lei pentru dezvoltare în 2018, față de 11,2 milioane de lei în 2017.
Se întâmplă ceea ce se discută și se scrie de zor în toate mediile de informare cinstite: „Scade creşterea consumului?“
Ce scrie Ziarul Financiar chiar în aceste zile?
Veniturile fiscale au scăzut în martie cu 10%, iar veniturile din TVA s-au redus cu 9%.♦ Veniturile fiscale, adică ceea ce strânge Fiscul din taxe şi impozite, au scăzut în primele trei luni din an cu 1,5% faţă de perioada similară a anului trecut ♦ Situaţia s-a agravat în martie când veniturile fiscale au scăzut cu 9,4% faţă de martie 2017 ♦ Veniturile din TVA au scăzut în martie 2018 faţă de martie trecut cu 9%.
Veniturile bugetului general consolidat au crescut în T1 cu 11,5% faţă de T1 2017 – un plus în buget de 5,3 miliarde de lei. Dar cheltuielile au crescut cu 22,1%, adică cu 12,8 miliarde de lei, ceea ce a accentuat deficitul bugetar până la 4,5 miliarde de lei (un miliard de euro) în primele trei luni din an. În T1 2017 bugetul era pe excedent – plus 1,5 mld. lei.
Dacă veniturile sunt văzute pe capitole, atunci situaţia nu mai arată deloc bine. Pentru că veniturile fiscale, cele care asigură peste 80% din veniturile statului, au scăzut în primele trei luni din an cu 1,5%, echivalent a 550 de milioane de lei. Dacă veniturile totale sunt mai mari la trei luni faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, asta se întâmplă pentru că bugetul a avut unele venituri pe care se poate baza, fireşte, dar pe care nu se poate sprijini în fiecare lună. Bunăoară, sumele primite de la UE în primele trei luni din an şi intrate în buget sunt cu 1,3 miliarde de lei mai mari faţă de primele trei luni din 2017 (4,2 miliarde de lei în total sunt veniturile de la UE în buget, în T1 2018).
În acest timp, Galațiul nu are drum pe la Turnul Tv, pentru a circula de voie prin curtea poliției de frontieră, nu a rezolvat durabil canalizarea și drenarea infiltrărilor în loessul macroporic tasabil, nu are canalizație subterană a cablurilor de comunicații, nu a făcut nimic pentru a da substanță proiectului de fundament Zona Metropolitană pe axa Galați-Brăila, nu a activat Parcul Industrial, nu a mișcat nimic din Portul Multimodal, nu a dat facilitate fiscală decât clientului PSD – Navrom, nu a făcut adevăratele piste de biciclete în rețea municipală (sunt de râsu-plânsu improvizațiile de piste de biciclete, cu dungi pe trotuar) deși orașul este blocat de circulația auto, a ratat parcările prin licitații, nu a urnit mecanismul padocurilor intercomunitare pentru câini, criza colectării selective este totală, groapa de deșeuri ecologică se umple în ritm alert, șoseaua de centură este una surogat, Faleza rămâne o mizerie sălbatică plină de improvizații și coșmelii, cumpărarea terenului de sub Amfiteatrul Liceului de Arte nu are buget încă (poate va fi găsit ceva mărunțiș până la sfârșitul anului, dacă nu va apare oportun un alt concert de tip Michael Bolton), Muzeul de Arte este băgat într-un parc obscur iar proiectele dedicate Centenarului sunt ca și inexistente.
Despre Domnească pietonal, salvarea statuii Eminescu, reabilitarea Parcului Eminescu, Parcul „Cloșca”- imbecilă denumire! cu Aventura Park, ștranduri, canalizare, piațetă și bazin olimpic, Plaja și Marina-Port de ambarcațiuni – deocamdată nimic. Ele figurează cu strălucire doar în broșura electorală de lux „PSD – Schimbarea în care credem”. Credeți sănătoși!