Politicienii de la PNL și PSD, care conduc România din 2020 încoace, tocmai au livrat o nouă țeapă Galațiului. În mandatul lor, altfel plin de împliniri, constructorul proiectului Centura Mare a Galațiului – compania UMB, patronată de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu (foto) – a solicitat CNAIR rezilierea contractului. Motivul pueril invocat de constructor: nu se mai poate încadra în prețul pe care l-a oferit în urmă cu 4 ani, cu care a câștigat licitația.
Contractul pentru Centura Mare a Galațiului a fost semnat în data de 23 septembrie 2020, cu 8 zile înaintea alegerilor locale, de ministrul Transporturilor la acea vreme, Lucian Bode (PNL), zis și „ministrul de pe bancheta din spate”.
Centura Mare a Galațiului era programată să se desprindă din DN 25 prin nodul rutier Traian, să supratraverseze DN 25 şi calea ferată Tecuci – Galaţi, să treacă prin spatele lacului Brateș și să ajungă în final în DN2B, înainte de Vama Giurgiulești (vezi foto mai jos).
Potrivit contractului, constructorul UMB avea la dispoziție 12 luni pentru proiectare și alte 42 luni pentru execuţie, oferind 120 de luni garanţie.
Pe traseu urma să fie proiectate 34 de lucrări de artă: poduri, pasaje şi viaducte. Preţul pe 1 kilometru a fost calculat la 4,4 milioane euro.
Licitaţia a fost lansată pentru 900 milioane lei, iar câștigătoare a fost declarată oferta UMB, cu 705.282.636,69 de lei fără TVA.
Așadar, UMB a oferit cu 22% mai puțin decât prețul estimat de CNAIR (organizatorul licitației) și s-a angajat că în acest preț de 705 milioane de lei va face lucrarea în 54 de luni (4 ani și 6 luni).
De atunci, din septembrie 2020 și până astăzi, au trecut 3 ani și 4 luni, iar pe Centura Mare a Galațiului, care urma să aibă 33 de kilometri lungime, nu s-a întâmplat nimic notabil, în afara articolelor din presa de PR cum că urmează să înceapă lucrările, că UMB este gata de acțiune, că se va da startul celui mai mare proiect pentru Galați etc.
Astăzi, 26 ianuarie 2024, constructorul UMB și-a dat brusc seama că prețul pe care l-a oferit de bună voie în septembrie 2020 este cam mic și nu poate duce lucrarea la capăt cu 705 milioane de lei.
Și cum contractul nu putea fi suplimentat pentru a acoperi creșterea prețurilor la materialele de construcții, după cum a explicat actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), singura variantă rămasă în picioare a fost rezilierea contractului, conform Economedia.
Interesant este cum CNAIR nu s-a întrebat la semnarea contractului pentru Centura Mare a Galațiului cum se face că un constructor oferă 78% din prețul pe care ei l-au estimat pentru această lucrare.
Era limpede că cineva se afla în eroare. Ori CNAIR a calculat prost când a estimat lucrarea la 900 de milioane de lei, ori constructorul UMB a oferit un preț ridicol de mic doar pentru a fi sigur că va fi declarat câștigător.
Într-o țară civilizată (nu este cazul României), constructorul UMB ar fi trebuit penalizat drastic pentru că nu s-a ținut de cuvânt și, după 3 ani și 4 luni în care nu a făcut nimic, a solicitat senin rezilierea pe cale amiabilă a contractului pentru Centura Mare a Galațiului.
Îți place ce și cum scriem? Atunci donează o sumă de bani (în lei) în contul de mai jos al Asociației ALO și susține publicația faramogul.ro
RO 62 BREL 0002 0014 6866 0100
Au apărut deja voci avizate din domeniul construcțiilor care susțin că UMB nu va fi sancționat de CNAIR, care are o relație „foarte bună” cu compania condusă de Dorinel Umbrărescu.
Cert este că Galațiul iese din nou în pierdere, fiind văduvit de un proiect important pentru această zonă. S-au pierdut deja 3 ani și 4 luni la Centura Mare a Galațiului, iar acum constructorul vine și spune că el își ia basculantele și renunță la lucrarea pe care nici măcar nu a început-o.
Va trebui organizată o nouă licitație, care se va întinde pe alte câteva luni, poate chiar ani de zile. Iarăși va trece vremea de pomană, pentru că pe Centura Mare a Galați se va lucra doar pe hârtie și în capul sec al politicienilor care conduc România pe contrasens.