Deși se împrumută în draci ca să cofinanțeze cu 2-15% lucrările din fonduri europene, când vine vorba de paranghelii finanțate exclusiv din bugetul local, Galațiul e plin de bani.
Primăria Galați a ajuns să plătească de 5 ori mai mult față de cea din Botoșani pentru un un târg de burgeri și clătite de fițe, cu prețuri ca în marile capitale europene și câteva reprezentații artistice discutabile.
Așa cum a scris inclusiv colegiul Iulian Grosu chiar aici, pe ALTERNATIVA – Jurnalism Fără Mogul, Street Food 2022 a fost la Galați nu doar un festival a cărui concentrare pe burgeri cartofi prăjiți s-a distanțat enorm de conceptul stilului de viață sănătos cu care asociația organizatoare l-a tot fluturat în proiectul adus în atenția Primăriei Galațiului și consilierilor locali.
Reprezentații artistice precum a celor de la Bosquito, cu piese de acum 10-20 de ani, cu un un solist vocal chinuindu-se grav la notele înalte și un tobar ce trebuia atenționat pe la refrene – „ține ritmu’! ține ritmu’!” – au dat și o tentă de expirat manifestării promovate cu mult aplomb pe final de august ca fiind prima din seria parangheliilor de toamnă pe care sparge bani din buget Primăria Galați.
Citește și Dezamăgire mare la Street Food Festival Galați 2022, făcut din bani publici. Unde este „mâncarea sănătoasă” promovată de organizatori? Și expirații de la Bosquito ce au căutat la festival?
Însă marea dezamăgire o reprezintă chiar suma alocată – fără crâcnire, adică fără vreo discuție în plenul ședinței din aprilie acest an – de către consilierii locali, deopotrivă ai puterii (PSD), ai coabitării (PNL) sau ai așa-zsei opoziții (USR și PACT).
Printr-o hotărâre de Consiliu Local (HCL) din aprilie, asociația Why Not Us – agenție de evenimente și marketing din Cluj-Napoca, CIF: 35727762, reprezentată legal de Constantin Covaliiu, date ce nu apar public fiindcă gălățeanul probabil nu merită să le cunoască – primește o finanțare de 50.000 de euro (248.500 de lei) ca să aducă la Galați un târg cu produse gastronomice numit Street Food.
V-am dat datele de mai sus ca să puteți constata singuri, prin câteva clickuri până la site-ul Ministerului Finanțelor, că, de exemplu, anul trecut, aproape jumătate din încasările totale ale asociației clujene au provenit din „infuzia” de bani publici proveniți de la Primăria Galațiului (160 din 384 de mii de lei).
Și mai interesant este că fix aceeași manifestare, în orașul natal al lui Constantin Covaliu, Botoșani, a primit tot 50.000 „ajutor” de la Primărie. Dar de lei, nu de euro!
Dacă Galațiul a trebuit să bage în târgul lui Covaliu de 5 ori mai mult că Botoșaniul, te pomenești că târgul de aici o fi fost de 5 ori mai mare că cel din orașul melancoliilor eminesciene. Nicidecum.
Tot aproximativ 5.000 de metri pătrați desfășurarea, tot peste 20 de food-truckuri, tot 3 seri cu câte 2 artiști concertând pe seară.
Și atunci de unde această diferență de preț?
La prima vedere, am putea crede că Galațiul este de 5 ori mai neinteresant decât Botoșaniul și, atunci, cei din cadrul festivalului au cerut un sprijin de 5 ori mai mare ca să bată și meleagurile noastre.
De ce ar putea fi Galațiul de 5 ori mai neatractiv decât Botoșaniul deși vorbim practic despre un festival de tip târg, la care produsele se vând la prețuri comparabile cu cele din Vestul Europei? Se află cumva Galațiul în vârful unor munți sau pe fundul unor văi greu accesibili/-e? Nici gând!
Galațiul e bine merci, tot la șes, tot pe malul lin sinuos al Dunării, e drept, mai la colț de hartă și infrastructură rutieră, dar nu mai izolat decât Botoșaniul.
Or fi atunci potențialii clienți cu buzunarele de 5 ori mai sărace decât ale botoșănenilor? Posibil. Dar ale botoșănenilor bugetari de lux – de prin poliție, administrație, sistemul medical etc. – nu ale botoșănenilor de rând.
De fapt, clienții gălățeni de rând sunt oricum de aproape 5 ori mai săraci decât bugetarii gălățeni de lux, așadar unde este diferența?
Cele de mai sus pot fi luate și ca un spirit de glumă.
Dar, serios vorbind acum, la o a doua vedere, ne-am aplecat asupra cheltuielilor pe care le decontează Primăria Galați, conform cererii de finanțare.
Și ne-au atras atenția prețuri uriașe nu doar în raport cu piața, dar și față de cele supuse decontării de fix aceeași asociație, Why Not Us, pentru același eveniment, Street Food Festival, anul trecut.
De exemplu, chiria scenei a crescut de la 2.750 la 4.000 de lei pe zi, luminile arhitecturale și sonorizarea s-au scumpit cu 25%, decorurile de toamnă au crescut de la 6.000 la 14.000 (!) de lei, ghirlandele luminoase cică s-ar fi înmulțit de la 20 la 50 și, împreună cu creșterea prețului de închiriere per bucată, ar fi ajuns de la 5.200 la 16.000 de lei, iar „mobilierul urban” ar fi ajuns de la 24.000 la 40.000 de lei.
Apropo, anul trecut mobilierul urban a fost decontat ca să stea degeaba, stocat în stive, fiindcă din cauza restricțiilor pandemice nu avea cum să fie utilizat…
Noi am analizat, de exemplu, prețul pentru „bannerele de promovare outdoor” care se ridică la fabuloasa sumă de 1.600 de lei bucata.
Ei bine, 400 de lei cu tot cu TVA este oferta de banner similar pe care am primit-o pe piața liberă. Ba furnizorul contactat de noi (primul la întâmplare, că n-am stat să facem studiu de oferte) ne-a mai și atras atenția că bannerele care se văd în pozele de la festival par a fi „frontlit printat pe o singura parte”. Și, fiind un material mai subțire decât poliplanul și cu imprimare pe o singură față, prețul real ar fi de doar 260-270 de lei cu TVA.
O altă sumă cel puțin ciudată apare în ce privește promovarea și publicitatea media.
Vă lăsăm detaliatul aici, că poate sunt printre dv. cunoscători care ne-ar putea lumina, în privat sau direct pe față, să vadă toată lumea, cam cum s-au achitat, pe repere, cele peste 8 mii de euro decontate din bani publici.
Noi am încercat să obținem și de la organizator o opinie vizavi de cele prezentate.
Anul trecut am primit răspuns imediat, în urma unui simplu apel telefonic, vizavi de problema mobilierului pe care nu l-am găsit răsfirat prin spațiul festivalului, dar decontat de Primărie fiindcă așa își asumaseră iluștrii consilieri gălățeni.
Prin urmare, nu am anticipat că anul acesta vom fi puși să adresăm întrebările în scris și să așteptăm răspunsul vreme de mai bine de o săptămână.
Prin urmare, puteți vedea mai jos ce relații i-am solicitat încă de ieri d-lui Covaliu, organizatorul, iar când vom primi răspuns, în măsura timpului nostru și relevanței sale, îl vom publica.
Către: Asociația Why Not Us
În atenția: Domnului președinte Constantin Covaliu, reprezentantul legal
Bună ziua,
În baza discuției purtate pe WhatsApp, vă solicităm următoarele:
1. să ne precizați ce sume (ca finanțare) v-au asigurat celelalte primării, din orașele unde se desfășoară Street Food în 2022?
2. câți gălățeni au venit la manifestarea dv din cei 75 de mii estimați și cum ați cuantificat îndeplinirea acestui obiectiv?
3. cum justificații creșterile de preț uriașe față de anul trecut în ce privește închirierea de decoruri de toamnă (peste 130%), ghirlande luminoase (peste 220%), scenă, aparatură, lumini (33%)?
4. concret, cum justificați faptul că un banner decontat de dv. costă de aproape 5 ori mai mult decât unul tipărit pe piața liberă?
5. prin ce activități anume s-a încadrat proiectul Street Food la capitolul „animație stradală/ artele spectacolului” și care au fost activitățile dedicate special copiiilor așa cum se anunța în proiect (pe zile, ore, conținut, vă rugăm, chiar niște ilustrații foto/video ar ajuta mult)?