Ion Mocanu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Galați, are o viziune realistă despre retardul politic și administrativ de la Galați
- „Oamenii din Galați – politici și implicit cei din administrație – nu au reușit să dezvolte mai nimic.
- Portul de containere – zero. Centrul multimodal va fi gata cam în zece ani – firma care făcea cheuri și dragaje, adică Hidrotehnica, a dispărut. Nimic nu se poate închega sănătos la Galați!
- Omul de afaceri de la noi stă la pândă, să mai corupă un funcționar de la Primărie… Așa performează el în afaceri…”
„Nu i-aș spune jefuire, e acceptarea unei situații care a dus la prăbușirea Galațiului”
Rep.: Galații au șansa poziționării geografice excepționale, sunt port la Dunăre, punct vamal de graniță a UE, parte a Zonei Metropolitane Galați-Brăila, are industrii unice în România, putea fi Capitala României la 1859, dar este doar un municipiu de categoria a doua, a ajuns al 27 în clasamentul national privind calitatea vieții, este decuplat de la toate rutele comerciale și se prăbușește într-o defavorizare crâncenă. E premeditare sau întâmplare, e complot local sau de la București ne vin căderea și paragina?
Ion Mocanu: E o combinație de factori care au determinat căderea abruptă a Galațiului. Căderea nu a început acum – e din momentul căderii Sidex, datorită erorilor de management și toleranței Ministerului față de dezastrul de la Sidex.
A fost o căpușare excesivă, deși atunci a început și partea pozitivă, anumite firme au început să se consolideze, inclusiv managementul lor. Erau multe firme, clienți ai partidelor, recomandați de Partid…
Rep.: …din Frăția transpartinică pentru jefuirea Galațiului!?
I.M.: Nu i-aș spune jefuire, e acceptarea unei situații care a dus la prăbușirea Galațiului. E vorba de un management prost. De ce nu s-a căpușat Șantierul? De ce n-a fost posibilă căpușarea la Navrom? Acolo nu s-au acceptat compromisuri numai pentru a satisface clientela. „Dă-i și lu ăsta să pape ceva gura lui, că i-e foame”-a fost deviza momentului… Societățile necăpușate au supraviețuit.
Odată cu acest flagel, s-a dezvoltat o nouă clasă de businessmani, care n-au creat ceva. Au livrat marfă, la dublul sau triplul prețului, era emiterea de facturi pe scară mare, deci ideea de management performant a avut de suferit la Galați. Era monopol, nu putea fi evitată situația, dar au fost totuși firme private care au performat, deși nu aveau legături cu Sidex sau cu lumea navală.
Era o gândire sănătoasă, le-a permis dezvoltarea. Făceau construcții, reamenajări, IT, restaurare de monumente, preparate, piscicultură. Au dezvoltat afaceri sănătoase.
„Marea majoritate erau însă amatori, oportuniști, nu știau nimic despre principiile afacerilor”
Este semnificativ ce s-a întâmplat cu un fond de investiții american, acum patru ani, la care am participat. Erau în joc 10 milioane de dolari pentru o investiție, pe o firmă mixtă româno-americană, 50-50% acțiuni.
Partea română trebuia să aibă conceptul, terenul și să dea comanda. Americanii dădeau bani și cereau ca după 10 ani să fie răscumpărate acțiunile lor, la prețul inițial, cu o dobândă de 4% pe an. Era o dobândă excepțională, am recomandat o firmă din Galați, care lucrase mult cu Sidex, avea o situație bună, dar a ieșit un rezultat surprinzător. După patru ore, americanul a revenit: a renunțat la tranzacție. De ce? Pentru că la solicitarea de întocmire a unui plan de afacere, întreprinzătorul român a răspuns cam așa: „Nici o problemă, vi-l dau în două ore, îl face contabila mea imediat!” „Dacă ăsta e om de afaceri, atunci regret că mi-am pierdut timpul degeaba”, a concluzionat omul de afaceri american și a plecat.
Rep.: Clujul și Brașovul pot, și noi nu?
I.M.: Ei au altă mentalitate, nu au avut oportunitatea de a căpușa. Mentalitatea căpușării îți dă comportamentul de viitor.
„Omul de afaceri de la noi stă la pândă, să mai corupă un funcționar de la Primărie…Așa performează el în afaceri…”
Rep.: Suntem pe locul 27 pe țară, suntem în paragină adâncă, deci cei care au strâns ceva bani pe aici pleacă să investească la Constanța, la Brașov…
I.M.: …și la Piatra Neamț! Da! Oamenii din Galați – politici, din administrație nu au reușit să dezvolte mai nimic. Portul de containere – zero. Centrul multimodal va fi gata cam în zece ani – firma care făcea cheuri și dragaje, adică Hidrotehnica, a dispărut. Nimic nu se poate închega sănătos la Galați.
Rep.: Avem Parc Industrial, Zonă Liberă și nu ne folosesc la nimic!?
I.M.: Există o cerere de deschidere a unei fabrici de țevi, de la un investitor din Turcia. Nu știe unde vrea, la Galați sau la Brăila, dar vrea o hală de 10 000 de metri pătrați. Pentru producție, vrea amplasament lângă o sursă de tablă, deci Galațiul este cel potrivit. Au vorbit și la Sidex, în septembrie se întrunește bordul și iau decizia, dacă să fie în Zona Liberă sau la Sidex. Ar vrea la Sidex, cu închiriere hale, cu intrare separată, condiția pusă este ca producția să nu fie aceeași cu cea a uzinei de țevi de la Iași, a Arcelor.
„La Galați, jupânii sunt Nica și Dobre. Și a început să urce Dima…”
Rep.: Vor face Galații Zonă Metropolitană cu Brăila?
I.M.: În cinci ani, nu, dar în zece, da! E singura soluție. Inițiativa trebuie să vină de la asocierea dintre cele două municipii. Trebuie început cu dezvoltarea zonei de locuințe spre cele două localități. Să se apropie, să fie o intensă activitate de imobiliare.
Juridic, trebuie făcută o asociere între cele două orașe. Primarii sunt tineri, au altă viziune, trebuie să colaboreze. Numai să nu-și bage coada vechii șefi de partide de pe aici… Ei hotărăsc cam totul… La Galați, jupânii sunt Nica și Dobre. Și a început să urce Dima…
E interesant. Cu Zona trebuie accelerat acum, cât e prim-ministru Tudose, care e brăilean. Acum trebuie să i se pună proiectul pe masă, cei doi primari și cei doi președinți de consilii județene trebuie să lucreze în regim de urgență. Noi le putem pune la dispoziție un proiect preliminar, cu toate studiile, făcut de un institut din Milano. E un proiect de 45 000 de euro, comandat de Dan Gogoncea, trebuie doar actualizat și revizuit. În septembrie, proiectul trebuie să fie pe masa lui Tudose!
Nu putem rămâne dezorientați și amețiți și de data asta. Proiectul a fost văzut și de Marius Stan, și în loc să-l dezvolte, a bușit treaba cu tunelul. Pe cine își imagina el că unea cu tunelul? Trebuia mai întâi dezvoltat orașul ca la Istanbul, pe ambele maluri.