Un gălățean stabilit în Germania a făcut o paralelă între felul în care a înțeles Primăria Galați să îi jupoaie pe proprietarii de mașini și modul în care relaționează autoritățile din Germania cu cetățenii stabiliți acolo.
Printre altele, el ne-a scris că taxa de parcare zonală în Germania este de numai 30 de euro/an – așteptăm să ne spună și alți cititori dacă este sau nu așa. Asta înseamnă că în Galați taxa de parcare ar fi de 3 ori mai mare decât în Germania!
În aceste două articole pe subiectul parcărilor – publicate AICI și AICI în Alternativa – Jurnalism fără mogul – am arătat că Primăria Galați, cu mâna lungă a celor de la Gospodărire Urbană, a inventat un soi de taxă de parcare ce seamănă mai degrabă cu o taxă de protecție.
Astfel, riveranii de la 6 blocuri situate în zona Baia Comunală nu au altă soluție de a-și parca mașinile în apropierea blocurilor în care domiciliază decât dacă scot din buzunar suma de 35 de lei/lunar. De acești bani nu li se asigură loc individual de parcare, ci doar garanția că nu vor fi amendați, că nu li se va bloca roata dacă își vor lăsa mașinile în fosta parcare de lângă bloc.
Taxa de parcare a fost impusă după ce Gospodărire Urbană a decis să monteze un parcometru în zonă, tranformând parcarea într-una cu plată pentru toată lumea, inclusiv riverani.
Diaspora la bate obrazul edililor gălățeni
Un cititor Alternativa – Jurnalism fără mogul ne-a scris cum stau lucrurile în Germania, în ceea ce privește taxele de parcare zonală. Gălățeanul stabilit în Germania spune că acolo taxa de parcare zonală este de 30 de euro/an. Asta în timp ce în Galați taxa ajunge la 90 de euro/an (35 de lei x 12 luni = 420 de lei, adică 90 de euro/an).
“Modelul există în multe țări din Europa, numai că nu se începe așa! În primul rând se împarte harta orașului în cateva zone numerotate și colorate diferit, proprietarii de autovehicule putând achita o taxă de parcare anuală foarte mică într-o anume zonă, în funcție de adresa de domiciliu și pentru care primesc o autorizație de parcare și o etichetă inteligentă pe care o lipesc pe parbrizul mașinii. Totodată, se înființează un serviciu de agenți de parcări, dotați cu cititoare de etichete și terminale pentru amenzi (care se pun sub ștergător). Aceștia se învârt toată ziua prin parcări, observa culoarea etichetelor de pe parbrize, aparatele acestora sesizând cu ușurință dacă mașina are taxa validă. Dacă nu are, agentul printează amenda (în 3 exemplare), fotografiază autovehiculul, pune amenda în geam și anunță serviciul de ridicare a mașinilor dacă mașina are multiple amenzi. În Germania, taxa de parcare zonală este în jur de 30 de euro/an și poți parca autovehiculul, fără altă plată, oriunde în zona de parcare pe care ți-a stabilit-o primăria. Atenție: pentru plata acestui serviciu, primăria amenajează parcări asfaltate și marcate impecabil, iar călcarea dungilor este motiv de amenzi suplimentare (chiar dacă ai plătit taxa de parcare) și de ridicare a mașinii”,
ne-a scris gălățeanul plecat în Germania ca o completare la articolele despre taxa de parcare pe care le-a citit în Alternativa – Jurnalism fără mogul.
„Nu poți să începi taxarea populației dacă nu ai pus la punct și nu ai dotat corespunzător serviciul public de parcări!”
În continuarea expunerii sale, gălățeanul din Germania ne-a scris cât de bine sunt organizate autoritățile locale de acolo.
Astfel, aflăm că autoritățile mai întâi amenajează și marchează impecabil parcările și le creează condiții cetățenilor pentru a putea parca în siguranță. Înainte de toate, autoritățile locale din Germania le creează condiții cetățenilor, după care se pun cu amenzi pe ei, pe cei care nu respectă legea.
“Nu poți să începi cu taxarea populației dacă nu ai rezolvat zonarea, nu ai eliberat autorizații de parcare zonală proprietarilor, nu ai pus la punct și nu ai dotat corespunzător serviciul public de parcări! Amenzile ajung în câteva zile la Taxe și Impozite, pe CNP-ul proprietarului, iar plicul cu amenda cu poze – în cutia poștală a proprietarului mașinii. Logic, Serviciul de Parcări are și mașini pentru ridicarea autovehiculelor, dar și o zonă de garare securizată a mașinilor ridicate. Aceștia lucrează cu Poliția Rutieră, astfel că cel care plătește o amendă pentru parcare, mai plătește și taxa de eliberare a mașinii (aproximativ 200 de euro, plus o amendă de circulație incluzând și puncte de penalizare). Taxatoarele automate funcționează zilnic, de la ora 08.00 la 20.00, de luni până sâmbătă. Duminica, [dar] și în fiecare zi [lucrătoare sau sâmbăta] între 20.00-08.00, parcările sunt gratuite (indiferent de zonă). Altfel, orice amendă este un abuz, iar primăria va fi chemată într-o grămadă de procese civile pe care le va pierde”,
ne-a mai scris gălățeanul plecat în Germania.
Cât costă parcarea în München
Dealtfel, de pe www.car-parking.eu, puteți afla că în München, de exemplu, la periferii și în zonele rezidențiale,
„Este disponibilă parcarea ieftină, cu transport public asigurat către centru [și se furnizează o hartă a transportului ppublic plus adresele și codurile poștale ale tututror locațiilor de parcare disponibile]. Tarife de parcare între 1,00 și 1.50 €/zi.”
Citește în acest link cum poți să susții financiar activitatea publicației independente Alternativa – Jurnalism fără mogul.