Curând se face o lună de la tamponarea multiplă provocată de mașina unui polițist, iar cei de la rutieră îi insultă pe contribuabili cu o tăcere grăitoare.
Grăitoare fiindcă silenzio stampa poliției rutiere, dincolo de nebuloasa în care a lăsat accidentul petrecut pe bd. George Coșbuc în seara de 28 iunie, clarifică mai multe disfuncționalități de care cetățenii suspectează tot mai des această instituție a statului.
Așa cum am mai scris aici, pe Alternativa – Jurnalism fără mogul, un Volkswagen Passat, scăpat de sub control, a pătruns pe contrasens și a lovit în data menționată trei mașini – un BMW seria 1, un Opel Astra G și un Mercedes E-Class – care așteptau la semafor.
Imediat după accident, șoferul mașinii „vinovate” s-a dat jos de la volan, a luat numerele de înmatriculare de pe mașină și a fugit. Pe rețelele de socializare, în special, s-a iscat o adevărată atitudine de nemulțumire a cetățenilor vizavi de modul în care poliția rutieră gălățeană anchetează incidentul.
Cu nume reale sau la adăpostul unor pseudonime (îndărătul cărora se ascund tot cetățeni reali), oamenii susțin că scoaterea plăcuțelor de înmatriculare, fuga de la locul accidentului cu victimă – o fată din BMW-ul seria 1 care se pare că a și fost transportată la spital – dar mai ales apariția suspectă a unui pretins șofer care ar fi condus Passatul sunt elemente suspecte prin care se încearcă protejarea unui polițist cu funcție înaltă în cadrul Serviciului Rutier, adevăratul proprietar al mașinii care a produs accidentul. Și care se pare că s-ar fi și aflat la volan. Ba încă se suspectează că ar fi fost și sub influența alcoolului și de aceea a „apărut” un alt șofer ca autor al tamponării multiple cu victimă.
După un comunicat de presă în care poliția admite că:
„Având în vedere postările apărute în mediul on-line, referitoare la accidentul rutier care a avut loc, în data de 28 iunie a.c., Inspectoratul de Poliție Județean Galați face următoarele precizări: La data de 28 iunie a.c., în jurul orei 20.30, în municipiul Galați s-a produs un accident rutier în care au fost implicate patru autoturisme. Din primele verificări a rezultat că un bărbat de 44 ani, din comuna Șivița, a condus un autoturism pe strada Mihail Kogălniceanu și, la intersecția cu Bulevardul George Coșbuc, a pierdut controlul direcției și a acroșat alte trei autoturisme, care staționau la culoarea roșie a semaforului din intersecție. S-a stabilit, totodată, că mașina care a provocat accidentul, aparține unui polițist. Ca urmare a postărilor din mediul on-line, polițiștii efectuează verificări pentru a stabili persoana care se afla la volanul autoturismului respectiv, în momentul producerii accidentului.”
s-a lăsat o liniște de mormânt. A trecut aproape o lună și poliția rutieră n-a mai zis nici pâs! Liniște care însă, în opinia noastră, confirmă mai multe deficiențe grave.
Poliția rutieră se mișcă lent spre deloc
La aproape o lună, nu se știe dinamica accidentului, de unde venea Passatul, cu ce viteză, ce traiectorie a avut, ce pagube au rezultat la mașinile implicate, dacă au existat și ce vătămări au suferit eventualele victime, ce alcoolemii au avut ceilalți șoferi implicați, dacă mașinile aveau asigurări, cine acoperă pagubele etc.
Astfel de amănunte furnizează poliția rutieră în tot felul de comunicate de presă în care se laudă neîntrebată cât de bine gestionează situația de pe șoselele orașului și județului. Deși, între noi fie vorba, la ce drumuri avem, șoferii și conduita acestora sunt cel mai important factor de prevenție. Fiindcă rar se aude că poliția rutieră a mai amendat și ea vreun administrator de drum pentru starea deplorabilă spre criminală a infrastructurii.
Dinamica accidentului, din surse demne de încredere, dar și din imagini de la fața locului, înainte și după accident, arată că: Volkswagenul Passat a venit de pe Mihail Kogălniceanu, dinspre Calorgal, a luat viraj dreapta în forță spre Palatul Jutiției și, fiind mașină cu tracțiune față, a pierdut aderența direcției crescând raza de virare și intrând fix în mașinile de pe celălalt sens, oprite pe banda 2 la semafor. Se pare că unul din motivele accelerării în curbă a fost și faptul că, dinspre N (str. Tecuci), pe Coșbuc, venea o ambulanță cu sirena și girofarul pornite, iar aceasta a ocolit ulterior, pe banda 1, carambolul petrecut pe banda 2 și celălalt sens. Dar acest aspect rămâne să-l mai verificăm după ce mai vedem niște imagini.
Dacă cineva are o altă versiune, să ne-o spună și nouă.
Poliția rutieră închide ochii la ilegalități
Deși numeroși cetățeni au sesizat că autorul accidentului cu cel puțin o victimă – atenție! – a fugit inițial de la locul accidentului după ce în prealabil a scos numerele de pe mașină, poliția rutieră nu pare dornică să clarifice aceste aparente infracțiuni.
Deși nu este prima oară când se ridică această problemă, poliția nu precizează nici măcar dacă scosul plăcuțelor de înmatriculare contravine legii. După știința noastră, da, măcar și fiindcă măsurătorile ulterioare trebuie să se facă cu autovehiculele identificabile. Dacă greșim, să fim contraziși!
Poliției rutiere nu-i pasă de imaginea sa în ochii cetățenilor
Deși admite că incidentul a fost intens vehiculat în spațiul și conștiința publice, deși admite că mașina aparține unui lucrător de-al său iar așteptările vizavi de o soluționare transparentă a cazului sunt uriașe, poliția rutieră nu se grăbește cu răspunsuri, lăsând inclusiv suspiciuni de mușamalizare să plutească nestingherite.
Ceea ce înseamnă că instituției puțin îi pasă de ce cred contribuabilii, puțin îi pasă că aceștia vor ajunge să considere siguranța și încrederea din deviza instituției doar două vorbe-n vânt, numai bune de făcut baloane de să-pun cruce, ura și la gară!
Poliției rutiere nu-i pasă de conduita și imaginea propriilor lucrători
În spațiul public s-a vehiculat intens numele șefului biroului de Siguranța Circulației pe județ ca proprietar al Passatului dar și autor al accidentului. iar în declarația acestuia de avere din 2017 (dar și a soției, din 2018) apare o mașină asemănătoare.
Poliția rutieră nu a ieșit măcar să infirme informația. Ceea ce poate fi considerat ca o aprobare tacită. Căci, dacă n-ar fi așa, nu ar fi fost normal ca poliția rutieră să ia apărarea unui lucrător al cărui nume a fost pe nedrept târât într-un scandal public? Mai ales că vorbim de ditamai șeful, cu peste 8 mii de lei lunar salariu net, răspunzător de siguranța traficului în tot județul Galați!
Poliția Rutieră poate mușamaliza accidente
În cazul de față, vobim doar de un angajat bugetar în fond. Fie el șef, dar un lefegiu. Nicidecum vreun mahăr politic sau un baștan cu milioane de euro în cont din contracte de asfaltări cu statul, de exemplu.
Și mai vorbim de o tamponare, niscaiva fiare îndoite, faruri sparte și probabil ceva vertebre deplasate în cazul victimei. Nu vorbim despre morți sau cel puțin schilodiți, nu vorbim despre vreun șir de victime care să necesite un Cod roșu de intervenție.
Iar dacă într-un astfel de caz, ușor spre mediu se lasă atâtea neclarități în urmă și se induce cetățenilor o asemenea stare de nesiguranță asupra obiectivității anchetei, vă dați seama ce s-ar putea întâmpla dacă „miza” ar fi mult mai gravă?
Poliția rutieră sălășluiește în statul paralel
Chiar din comunicat reiese că poliția nu s-a obosit să dea un comunicat fiindcă așa trebuie să se întâmple când se petrece câte un incident grav. Ci fiindcă s-au agitat niște răi și niște fameni, niște cârcotași, dom’le, pe feisbuci…
Poliția rutieră nu are ca obiectiv să apere încrederea în instituție și siguranța unor servicii publice demne și imparțiale. Așa cum nu are ca obiectiv prevenția când radarele dormitează zilnic în boscheții de pe Brăilei spre McDonald’s, iar pietonii traversează pe riscul lor pe sub nasul lor ditamai bulevardul, pe unde ar fi avut dreptul la o zebră fiindcă este colț de stradă.
Citește și: COȘMARUL PIETONILOR: Prin „grija” autorităților, locuri din Galați pe unde traversarea poate fi fatală
Poliția rutieră trăiește în statul paralel și degeaba, hrănit cu salarii nesimțite și postrăsplătit cu pensii speciale și mai și, iar cetățenii sunt doar o sursă de contribuții din care această instituție paralelă cu siguranța rutieră se ghiftuiește. Și cu taxe și impozite, și cu amenzi, și cu șpagă și, în general, cu tot ceea ce caracterizează o structură ce ar trebui restructurată din rădăcini, ca în Georgia sau Ucraina.
O veste bună: se pare că nu scriem degeaba și, undeva mai sus, cineva a citit. Cu atenție. De aceea, oricine ne poate ajuta cu informații detaliate de la fața locului, poze, inclusiv cu celelalte mașini și numerele acestora, dar și șoferii sau pasagerii acestora, este binevenit să ni le trimită pe redactia@faramogul.ro, prin mesageria privată a subsemnatului sau a paginii de Facebook a Alternativa – Jurnalism fără mogul. Sub anonimat, de pe un cont fals sau o adresă de e-mail fantomă, nu contează. Le triem, le dăm mai departe, le verificăm și noi și vă și mulțumim anticipat.