Faceți liniște, n-avem nimic de comunicat despre e-ticketing la Galați!

In ClientiCaptivi, Fără categorie, Local
  • Sistemul e-ticketing la Galați este scos de sub jurisdicția română prin complicități interesate ale unor „manageri” din Primăria Galați cu finanțatorul BERD, prin Procedura care denaturează concurența între agenții economici și restricționează drastic competiția, prin eliminarea furnizorilor din România si excluderea majorității furnizorilor internaționali cu experiență

  • Primăria Galați „selectează” numai anumiți potențiali furnizori/ofertanți aducându-le acestora avantaje neloiale, cu efecte negative chiar pentru beneficiarul  sistemului, care nu va putea să obțină produse și servicii de mai bună calitate, la prețuri competitive

  • Acestea sunt câteva dintre „lucrăturile” aflate în curs în Primăria Galați, în prepararea licitației pentru e-ticketing, și prezentate de unul dintre competitorii eliminați de Caietul de sarcini cu dedicație și parandărăt inclus

Tocmai ați lecturat în varianta scurtă chichirezul unei licitații aflată în derulare la Primăria Galați

încă din mandatul lui Marius Stan, și iată, și în primul an al mandatului lui Ionuț Pucheanu. Concurența să fie exclusă prin Caietul de sarcini? Nimeni dintre cei care știu nu scapă o vorbă. Directorul Transurb (beneficiarul sistemului), Genica Totolici spune că nu știe ce scrie în Caiet. S-au depus ofertele, și de câteva luni, e o liniște asurzitoare, care nu prevestește nimic bun pentru Galațiul combinațiilor lui Pucheanu. Precedentele Plaja Dunărea și Portul de Ambarcațiuni anticipează încă o țepuială grosieră la Primăria Galați? Foarte probabil.

De ce Transurb, ca utilizator, nu face parte din Comisia de organizare a licitației?

Poate pentru că a fost programat ca  contractarea creditului de la BERD să aibă inclusă în pachet și consultantul francez, după principiul „te facem dator, și noi îți impunem și cine va încasa banii pentru serviciile e-ticketing”. E un alt fel de a dicta condițiile prin care banii obținuți prin împrumut să se întoarcă unde trebuie, adică înapoi, în Europa de vest, sub forma unui parandărăt special, care exclude clienții de partid din România. Nu trebuie să pape și gura clienților din vest ceva select, la dobânzi estice, adică nesimțite? Daaa!

Ofertanții au fost cu duiumul, se vorbea de vreo 55 de firme care au cumpărat caietul de sarcini. Ulterior, prin condițiile stabilite în Caiet de consultantul impus de BERD, se vorbea că au mai rămas în licitație doar doi competitori. A fost parcurs un ciclu de asociere, deoarece pe partea tehnică și pe cea financiară firmele nu întruneau condițiile de licitare fiecare în parte.

Ce spune despre licitație purtătorul de cuvânt al Primăriei Galați, Raluca Ardean? Nimic!

Iată textul de informare a presei și a cetățeanului contribuabil și plătitor de dobânzi special calibrate, așa ca pentru estul Europei (după modelul mâncării de calitate estică):

„Licitația desfășurată după procedurile BERD privind sistemul e-ticketing este în curs de desfășurare. Când vor fi elemente de comunicat, atunci veți primi informare cu date suplimentare”. Mda!

 

Oripilați de atâta liniște, să zdrăngănim niște clopoței: ding e-ticketing!

Pornind de la aceste tăceri, omisiuni, amânări și aroganțe specifice Primăriei Galați, am făcut câteva presupuneri inerente pentru un proiect de această anvergură. Nu cumva iar se încearcă introducerea șpăgilor în caietul de sarcini? Oare iar avem Caiet de sarcini cu dedicație, ca să „cadă” turnat pe un anumit ofertant prieten? Sau se încearcă eliminarea competitorilor români, după modelul de la autostrăzile construite cu finanțare europeană?

Suspiciunile au fost confirmate de scrisoarea trimisă de unul dintre competitori presei centrale (procedura se traduce prin neîncrederea în presa de obediență generalizată de la Galați). Un articol din „Săptămâna financiară ” limpezește cumva ce se întâmplă prin birourile Vechii și Noii Primării din Galați.

Se întâmplă că la Primăria Ionuț Pucheanu e ca și în toți anii trecuți, se aranjează o nouă „lucrătură”

în primitiva tehnică a licitațiilor trucate, simulate, ca să pară că nimeni nu e peste lege, că nimeni nu trece pe sub lege, că la fel ca în bancul de traziție românească, doar boii stau la barieră, în timp ce leii sar pe deasupra iar cățeii se tiriplesc pe dedesupt.

Comisia 3, numită Comisia pentru servicii publice, gospodărie comunală, comerț și privatizare beneficiază de mai multe eminențe, dar e greu de precizat de ce culoare, în afara celei de partid: Apostol Picu Roman (UNPR), Hristache Bogatu (președinte, PSD), Claudiu Iacob (PNL), Eugen Găvan (ALDE), Lucian Valeriu Andrei (secretar PSD). Eugen Găvan spune că a atras atenția asupra complexității problemelor sistemului de management al flotei de autobuze, dar nu a primit nici un detaliu. Directorul Cristian Capetis face ce știe el mai bine când este întrebat despre chestiunile tehnice de la Direcția lui, adică nu cunoaște, nu știe, nu privește interlocutorul în ochi și evită (răspunsurile). Cât îl privește pe „specialistul” în probleme auto din Primărie, Adrian Mirică-Bobiț, acesta este un șobolan de administrație bine ascuns, nimeni nu știe ce știe despre sistem.

Așa stand lucrurile cu transparența bine mânjită de la Primăria Pucheanu

să extragem pentru uzul public câteva dintre ideile forte exprimate de autorul  informării despre starea licitațiilor cu împrumut cu dedicație la Dunărea de Jos a practicilor anticoncurențiale.

„Relativ la procedura de achiziție „Furnizare și Mentenanță Sisteme Automate de Colectare si Informare Pasageri si Management Flotă pentru municipiul Galați”, organizată de Primaria Galați, aflată în prezent in desfășurare în concordanță cu regulile și politicile de achiziții BERD (“Procedura”), facem următoarele precizări:

Prin Hotărârea Consiliului Local al Mun. Galati nr. 187 din data de 31.05.2016 a fost modificata integral H.C.L. nr. 6/2014 privind aprobarea documentației tehnico-economice “Eficientizarea transportului public local” și a fost aprobat un nou Proiect de reabilitare transport urban Galați – sistem de taxare automată, cuprinzând “Analiza Economică”, “Designul de înaltă tehnologie” și “Documentația tehnico-economică”, toate întocmite de societatea NEXTENDIS – consultant francez recomandat de BERD.

Finantarea BERD scoate practic aceasta Procedură de achiziție de sub incidența legislației si jurisdicției române privind achizițiile publice (Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice și Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale), în cazul contractelor de achiziţie publică cofinanţate in cea mai mare parte de o instituţie financiară internațională cum este BERD, procedurile de atribuire aplicabile fiind impuse de BERD care are propriile Reguli de Procedură și propriul Mecanism de Contestații pentru Proiecte.

Aceasta procedură face practic imposibilă aplicarea oricăror căi de atac interne în materia atribuirii contractului de achiziție.

Procedura elaborată de consultantul BERD a restrâns drastic competiția prin impunerea unor cerințe minime excesive. Cerințele de experiență similară relevantă solicitate în aceasta Procedură sunt greu, dacă nu imposibil de atins de operatorii economici din România, cărora le este restrâns în mod abuziv și nejustificat accesul . Spre exemplificare precizăm că un ofertant, pentru a fi eligibil, trebuie să demonstreze că are experiență similară ca furnizor principal (nu subcontractor), în cel puțin 2 (două) contracte în ultimii 5 (cinci) ani, cu obiect integrarea unui Sistem Automat de Colectare a Tarifelor (AFC), a unui Sistem de Informare a Călătorilor și de Management al Flotei care să fi fost finalizate cu succes și care sunt similare cu scopul propus al proiectului de la Galați:

  • Emiterea a minim 50.000 de cartele inteligente la punerea în funcțiune a sistemului (cerință ușor de realizat);
  • Procesarea unor informații aferente utilizării sistemului de către un număr de cel puțin 60 milioane de călători pe an (asemenea cifre putând fi justificate in România poate doar de către Metrorex și RATB!). Caracterul abuziv al acestei cerințe este demonstrat chiar de prevederile exprese ale Anexei 1 la Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Galați nr. 187 din data de 31.05.2016 cuprinzând “Analiza Economică” aferentă Proiectului, unde regăsim la pagina 31 precizarea cu privire la „numărul estimat de călătorii detectate de sistem: 20.940.495 călătorii pe an”. Este impusă, deci o cerință de 3 ori mai mare de 60 milioane călători pe an v.s 20.940.495 călătorii pe an.
  • instalarea a minim 450 de validatoare, instalarea a minimum 50 de afișaje de informații pentru pasageri, instalarea a cel puțin 20 de automate de vânzare de bilete (în condițiile în care cantitățile ce fac obiectul achiziției în Procedura în cauză sunt cu mult mai mici!).

Cerințele abuzive si restrictive impuse in aceasta Procedură determină incidența unor situații care sunt de natură să încalce grav principiile  nediscriminarării, tratamentului egal si proporționalității. Astfel, în această manieră s-a ajuns la situația în care dacă un ofertant a implementat în ultimii 5 ani două sisteme astfel: (1) un sistem cu dimensiuni fizice si complexitate mai mare sau cel puțin egală cu sistemul „estimat” pentru  Municipiul Galați (cu caracteristici minime prezentate mai sus), în care a utilizat metode/tehnologii similare plus (2) încă un sistem similar dar mai mic, care nu indeplineste caracteristicile minime solicitate (ca și cantități),  respectivul ofertant NU se poate califica la aceasta Procedură de licitație.

Pentru acest tip de sistem s-a remarcat inițial un interes foarte ridicat, peste 17 potențiali ofertanți participând la întâlnirea de la Galați din data de 12.06.2017. Acest interes a scăzut pe parcurs, odată ce răspunsurile și clarificările emise de autoritatea contractantă au devenit tot mai restrictive.

Astfel, pe parcursul derularii procedurii, Municipiul Galați a schimbat regulile în timpul jocului:

  • printr-o clarificare in care solicita ofertanților că o capacitate de a gestiona 60 milioane de călătorii /an sa fie demonstrată prin prezentarea unui sistem în care deja au fost gestinate cel puțin 60 milioane de călătorii/an;
  • modificări flagrante ale cerințelor inițiale în ceea ce privește experiența similară specifică care trebuie să fie indeplinită obligatoriu de către ofertant (caracteristici minimale probate prin contracte, dar și prin contracte ale  subcontractorilor(!?)

Este de precizat că s-a ajuns practic la situația de neînțeles și de nepermis ca:

– Beneficiarul este de acord să accepte un Contractor Principal care are experiență doar pentru sisteme Automate de Colectare a Tarifelor (AFC), nu și pentru celelalte sisteme solicitate și care fac obiectul acestei achiziții; 

– Beneficiarul este de acord să accepte un Contractor Principal care poate să nu aibă niciun fel de experiență în implementarea sistemelor solicitate de Informare a Călătorilor, de Management al Flotei, de Automate de Vânzare Bilete și în integrarea acestora cu sistemul Automat de Colectare a Tarifelor (AFC).

Practic, prevalându-se de eludarea oricărui control prin intermediul jurisdicției române și uzând de regulile de procedură BERD care nu asigură un control real și nu impun o cenzură de legalitate corespunzătoare prin intermediul unui organ administrativ-jurisdicțional, cerințele din aceasta Procedură denaturează concurența între agenții economici, restricționând drastic competiția prin eliminarea furnizorilor din România și excluderea majorității furnizorilor internaționali cu experiență.

În concluzie, autoritatea contractantă se adresează doar unui număr extrem de restrâns de potențiali furnizori/ofertanți aducându-le acestora avantaje neloiale, cu efecte negative chiar pentru beneficiarul  sistemului care nu va putea să obțină produse și servicii de mai bună calitate, la prețuri competitive constituindu-se astfel  într-un comportament vădit anticoncurenţial”.

 

Proiectul e-ticketing pentru Municipiul Galați este un sistem complex, compus din sisteme distincte integrate intr-un mod unitar:

  • sistem Automat de Colectare a Tarifelor (AFC),
  • sistem de Informare a Călătorilor,
  • sistem de Management al Flotei,
  • sistemul de Automate de Vânzare Bilete

Obiectul Procedurii de achiziție derulată în prezent de Municipiul Galați este unul relativ uzual (validatoare de bilete, carduri contactless, panouri de informare călători), deja produs și aplicat  în România de cel puțin 5 producatori de asemenea sisteme, implementate în mai multe orașe ale țării: Timișoara, București, Cluj, Brasov, Oradea, etc.

Eficientizarea și reabilitarea transportului public local în Municipiul Galați a făcut obiectul unui proiect aprobat de Consiliul Local al Municipiului Galati, încă din anul 2014.

E suficient un click ca să-i ajuți pe Fărămoguli!
Become a patron at Patreon!

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mobile Sliding Menu